Fesztivál

Hát a csónak hogy megyen?

Kereszteződések - Magyarország új svájci filmeken

  • - gessler -
  • 1999. október 21.

Film

Bennünk van a hiba, ez tisztán látszik: a svájci moziról sem tudunk túl sokat, kérdezne csak valaki a portugálról. Műkedvelőink legjava sorolna pár rendezőt, Alain Tanner, Marcus Imhof, Claude Goretta, Kuoni pásztor esetleg, vagy néhány filmcímet, Fehér városban, A csónak megtelt, A magyarok nyulaitól..., ilyenek. Apropó, magyarok: Svájc kicsi, de filmkészítésre felette hajlamos ország, figyelemre méltó óragyártással. A Cirko-Gejzír filmszínházban most például huszonegy darab olyan svájci film lesz, amelyek mindegyike így vagy úgy, de Magyarországról szól. Ilyen nincs, bár ismerünk olyan országokat, melyeknek összesen nincs huszonegy filmjük, ami bármiről is szólna. Ráadásul még időben is vagyunk: a díszszemle nemzetünk ünnepén indul, és egy hétnél is tovább tart.

Nos, a huszonegy rólunk szóló film híre önmagában is mellbevágó, de ha hozzátesszük, hogy mind gyakorlatilag az elmúlt néhány évben készült, tehát nem őslelet (persze azt is megnéztük volna, amikor az első bemozduló barlangrajzon egy Vilmos nevű férfi szabolcsi almákra lődöz családi körben valami kezdetleges készséggel, de a szervezők erről nyilván lecsúsztak), hát nemzeti önbecsünk joggal dagad.

Persze mint az a mellékelt részletes programunkból is kitetszik, nem úgy kell elképzelni az egészet, hogy ilyen rengeteg egész estét betöltő nagyjátékfilmet láthatunk, ellenkezőleg. Úgyszólván játékidő- és műfajbéli megkötöttség nélkül dől majd ránk az alpesi anyag.

E tenyérnyi helyen számunkra leginkább az lehet az izgalmas, hogy mivégre ez a nagy figyelem. Mielőtt túlságosan elbíznánk magunkat, kockáztassunk meg egy alig is megalapozott, mégis elég biztosnak gondolt állítást. Svájc nyilván bármelyik pillanatban minden különösebb nehézség nélkül bírna kiállítani egy ugyanilyen sereget cseh, lengyel vagy akár jugoszláv tárgyú dolgokból is. Ám ez csak részben köszönhető a második világháború utáni időszak igyekvő kelet-európai emigrációjának, sokkal inkább egy valóban kulturált ország számunkra nem könnyen elképzelhető, hallatlan nyitottságának.

Pedig jó lenne, ha mégis könnyen látnánk ezt be, hiszen ennek kapcsán merülhet fel olyasmi, amire valóban büszkék lehetünk. A felhozatal ugyanis legalább annyira szól a mi nyitottságunkról is. Ha másról nem, de mondjunk filmes képzésünk, filmgyártásunk nyitottságáról mindenképpen, hiszen például a pesti filmfőiskola svájci hallgatóinak névsorában nemcsak honi hangzású nevekkel találkozhatni.

Ebben az egész cuccban ez a legjobb: úgyszólván nyitott kapukat döngethetünk egy héten túl is. Hajrá, svájci-magyar közös határtalanságot nekünk, s nem is mindig csak a moziban.

- gessler -

A program

Október 23., szombat

 

19.00 A vetítéssorozatot megnyitja Báron György filmesztéta; vendégek Michael Steiner és Robert Ralston filmrendezők; A szemfényvesztők éjszakája (Pascal Walder/Michael Steiner)

 

21.00 TV-Dinner (Robert Ralston); Turisták (Robert Ralston); Ahol a sín véget ér (Marianna Kiss/Andreas Honegger)

Október 24., vasárnap

19.00 No‘l Field, a kitalált kém (Werner Schweizer)

21.00 Dr. Younamis azt mondja: Miért kellene a nőnek a férfit gyűlölnie (Daniel Young); Roarsch (Daniel Young); Celine (Hedi Bäbler)

Október 25., hétfő

19.00 Gyilkost kiáltottak (Mihály Györik); Keresztutak (Mihály Györik); Elképesztő Alexander (Mihály Györik)

21.00 A szemfényvesztők éjszakája (Pascal Walder/Michael Steiner)

Október 26., kedd

19.00 TV-Dinner (Robert Ralston); Turisták (Robert Ralston); Ahol a sín véget ér (Marianna, Kiss/Andreas Honegger)

21.00 Géricault trombitája (Zoltán Horváth); Csontvázak és rákok (Zoltán Horváth); Sándor naplója (Mark Hunyadi/Hugues Ryffel)

Október 27., szerda

19.00 Dr. Younamis azt mondja: Miért kellene a nőnek a férfit gyűlölnie (Daniel Young); Roarsch (Daniel Young); Celine (Hedi Bäbler)

21.00 No‘l Field, a kitalált kém (Werner Schweizer)

Október 28., csütörtök

19.00 Géricault trombitája (Zoltán Horváth), Csontvázak és rákok (Zoltán Horváth); Sándor naplója (Mark Hunyadi/Hugues Ryffel)

21.00 Ismered a dalt? (Richard Szotyori); Tolvajok 1-3. (Anna Luif); Pofonok (Men Lareida); Play (Katalin Gödrös)

Október 29., péntek

19.00 Kaddisch (Beatrice Michel/Hans Stürm)

21.00 Fatima, Junior, Beat, Roma Rap (Barbara Kulcsár); Mahler VI. szimfóniája (Adrian Marthaler)

Október 30., szombat

19.00 Fatima, Junior, Beat, Roma Rap (Barbara Kulcsár); Mahler VI. szimfóniája (Adrian Marthaler)

21.00 Gyilkost kiáltottak (Mihály Györik); Keresztutak (Mihály Györik); Elképesztő Alexander (Mihály Györik)

Október 31., vasárnap

19.00 Ismered a dalt? (Richard Szotyori); Tolvajok 1-3. (Anna Luif); Pofonok (Men Lareida); Play (Katalin Gödrös)

21.00 Kaddisch (Beatrice Michel/Hans Stürm)

A filmeket magyar felirattal vagy szimultán tolmácsolással vetítik.

Figyelmébe ajánljuk

„Amióta a kormánynak központi témája lett a gyermekvédelem, szinte soha nem a lényegről beszélünk”

Az elhanyagolással, fizikai, érzelmi vagy szexuális bántalmazással kapcsolatos esetek száma ijesztő mértékben emelkedett az elmúlt években idehaza, ahogyan az öngyilkossági kísérletek is egyre gyakoribbak a gyerekek körében. A civil szervezetek szerepéről e kritikus időkben Stáhly Katalin pszichológus, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértője beszélt lapunknak.

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.