Romániai álom (Fanfare Ciocarlia: Baro Biao)

  • 1999. október 21.

Film

A romániai álomnak az a kulcsa, hogy ki kell várni, amíg arra téved a nyugati impresszárió. Tíz évvel ezelőtt a Kárpátoktól délre már bejött ez a Taraf de Ha•douksnak, jó két éve pedig a Kárpátoktól északra a Fanfare Ciocarliának is. Így lett két világsztárja a romániai cigányzenének, ki sem kellett (addig) mozdulniuk a faluból.

A romániai álomnak az a kulcsa, hogy ki kell várni, amíg arra téved a nyugati impresszárió. Tíz évvel ezelőtt a Kárpátoktól délre már bejött ez a Taraf de Ha•douksnak, jó két éve pedig a Kárpátoktól északra a Fanfare Ciocarliának is. Így lett két világsztárja a romániai cigányzenének, ki sem kellett (addig) mozdulniuk a faluból.

Az ismétlés - vagyis a tudás anyja - kedvéért újra elmondható: a rokon vonásokon (három nemzedék vadul együtt helyi, balkáni és orientális befolyásokkal) túl tökre eltérő zenét játszik ez a két zenekar: a Ha•douks hagyománya a középkori román balladaéneklésből eredeztethető, míg a Ciocarliáé a Balkán rezesbandáival rokon.

Ott tartottunk tehát, hogy a moldovai Zece Prajeni faluban fújta Pacsirtánk a magáét, mikor is arra tévedt egy francia tévéstáb, mely aztán továbbadta egy német ügynökségnek a drótot. Lett azonnal nyugati körút, lemez (Radio Pascani) + egy kis jólét is. Ami már nagyon kellett, hiszen csak négyszázan lakják Zece Prajenit, mégis erős a konkurencia: mind a négyszáz roma muzsikál. Maga Oprica Ivancea és Costica Trifan mesélte ezt nekem a nyáron, amikor felléptek a WOMUFE-n. Más kérdés, hogy Zece Prajeniben nem lehet Fanfare Ciocarlia-lemezt kapni, hiszen senki sem lehet a hazájában világsztár.

És most már két album hozzáférhetetlen: a napokban jött ki Berlinből a Baro Biao (alcím: World Wide Wedding), mely ugyan csak másfél évvel fiatalabb a Radio Pascaninál, már számos önálló vonást mutat. Áruvédjegynek megmaradt a bedarálós tempó, ugyanakkor, úgy hallom, tovább színesedett az anyag: mélyebbek a hangszerszólók, bonyolultabbak a szerkezetek, és van jó pár vokális szám. Feltűnő, hogy már-már kipusztultak a tradicionálisok, ez a Baro Biao majdnem csupa Adrian Sical-szerzemény. (Hm. Ki lehet Adrian Sical? A tizenkettes névsorban nem találom...)

Említették az urak, újabban hatott rájuk a macedón Kocani Orkestar. Szép dolog. A rezesek közül magam sem ajánlhatnék jobb mestert, de meg kell mondanom: számomra ez a két társaság már azonos nagyságrend.

Marton László Távolodó

Piranha Records/Zenesegély, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.