Romániai álom (Fanfare Ciocarlia: Baro Biao)

  • 1999. október 21.

Film

A romániai álomnak az a kulcsa, hogy ki kell várni, amíg arra téved a nyugati impresszárió. Tíz évvel ezelőtt a Kárpátoktól délre már bejött ez a Taraf de Ha•douksnak, jó két éve pedig a Kárpátoktól északra a Fanfare Ciocarliának is. Így lett két világsztárja a romániai cigányzenének, ki sem kellett (addig) mozdulniuk a faluból.

A romániai álomnak az a kulcsa, hogy ki kell várni, amíg arra téved a nyugati impresszárió. Tíz évvel ezelőtt a Kárpátoktól délre már bejött ez a Taraf de Ha•douksnak, jó két éve pedig a Kárpátoktól északra a Fanfare Ciocarliának is. Így lett két világsztárja a romániai cigányzenének, ki sem kellett (addig) mozdulniuk a faluból.

Az ismétlés - vagyis a tudás anyja - kedvéért újra elmondható: a rokon vonásokon (három nemzedék vadul együtt helyi, balkáni és orientális befolyásokkal) túl tökre eltérő zenét játszik ez a két zenekar: a Ha•douks hagyománya a középkori román balladaéneklésből eredeztethető, míg a Ciocarliáé a Balkán rezesbandáival rokon.

Ott tartottunk tehát, hogy a moldovai Zece Prajeni faluban fújta Pacsirtánk a magáét, mikor is arra tévedt egy francia tévéstáb, mely aztán továbbadta egy német ügynökségnek a drótot. Lett azonnal nyugati körút, lemez (Radio Pascani) + egy kis jólét is. Ami már nagyon kellett, hiszen csak négyszázan lakják Zece Prajenit, mégis erős a konkurencia: mind a négyszáz roma muzsikál. Maga Oprica Ivancea és Costica Trifan mesélte ezt nekem a nyáron, amikor felléptek a WOMUFE-n. Más kérdés, hogy Zece Prajeniben nem lehet Fanfare Ciocarlia-lemezt kapni, hiszen senki sem lehet a hazájában világsztár.

És most már két album hozzáférhetetlen: a napokban jött ki Berlinből a Baro Biao (alcím: World Wide Wedding), mely ugyan csak másfél évvel fiatalabb a Radio Pascaninál, már számos önálló vonást mutat. Áruvédjegynek megmaradt a bedarálós tempó, ugyanakkor, úgy hallom, tovább színesedett az anyag: mélyebbek a hangszerszólók, bonyolultabbak a szerkezetek, és van jó pár vokális szám. Feltűnő, hogy már-már kipusztultak a tradicionálisok, ez a Baro Biao majdnem csupa Adrian Sical-szerzemény. (Hm. Ki lehet Adrian Sical? A tizenkettes névsorban nem találom...)

Említették az urak, újabban hatott rájuk a macedón Kocani Orkestar. Szép dolog. A rezesek közül magam sem ajánlhatnék jobb mestert, de meg kell mondanom: számomra ez a két társaság már azonos nagyságrend.

Marton László Távolodó

Piranha Records/Zenesegély, 1999

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.