Távol-Kelet: Vörös téboly

  • - kovácsy -
  • 2004. december 2.

Film

Semmi baj, csak új helyre viszik õket - mondták a raboknak. Egyenként vezették ki õket, a karjuk hátrabilincselve, bekötve a szemük. Hullabûz és vérszag. Letérdeltették, majd nyakszirten csapták õket egy vasrúddal. Elõrezuhantak. Ezután késsel átvágták a torkukat, levették róluk a bilincset, ha a ruhájuk nem volt nagyon véres, azt is. Aztán a verembe lökték õket. Késõ este lett, mire végeztek. És akkor még vissza kellett hajtatni a börtönbe, lemosni a húgyos-szaros teherautót - nem volt könnyû a börtönõrélet.

Semmi baj, csak új helyre viszik õket - mondták a raboknak. Egyenként vezették ki õket, a karjuk hátrabilincselve, bekötve a szemük. Hullabûz és vérszag. Letérdeltették, majd nyakszirten csapták õket egy vasrúddal. Elõrezuhantak. Ezután késsel átvágták a torkukat, levették róluk a bilincset, ha a ruhájuk nem volt nagyon véres, azt is. Aztán a verembe lökték õket. Késõ este lett, mire végeztek. És akkor még vissza kellett hajtatni a börtönbe, lemosni a húgyos-szaros teherautót - nem volt könnyû a börtönõrélet.

Kambodzsa

Angkart emlegeti az egyikük, hogy Angkar ezt mondta, azt akarta, de ki ez a titokzatos Angkar, ez a magasabb rendû bölcs? A szó khmer (kambodzsai) nyelven szervezetet jelent. Angkar tehát a Szervezet, vagyis a Párt. Az 1975 és 1979 között több mint egymillió embert elpusztító Pol Pot-rezsim élcsapata, a Vörös Khmer, maga a minden korábbinál féktelenebb és embertelenebb kommunista rémuralom.

Fáj a feje és nem tud enni - panaszolja az egykori fegyõr, és csak ekkor, családja körében bukik ki belõle valami emberi. Amikor egykori társaival együtt rémtetteik színhelyét járják be, már õ is visszaváltozik a régi, érzelmek nélküli gyilkológéppé. Mondják, hosszú, pontos mondatokban, hogyan is zajlott akkor a börtönélet, a gyötrés, alázás, gyilkolás. Aztán - ki tudja, hogyan vette rá õket - a francia (bár a neve alapján helyi származású) rendezõ el is játszatja velük az egykori rutinmûveleteket: fenyegetés, verés naphosszat. És precízen megmutatják, aprólékosan ismétlik a mozdulatsorokat, mímelnek ütéseket, rúgásokat. Ezt akarta, ezt várta el Angkar. Végleges, elbutult fásultság? Az egykori indoktrináció kitörölhetetlen beégetettsége? Vagy az egyetlen lehetõség együtt élni a lélekre nehezedõ iszonyattal - ki tudja? Nem látunk a rezzenetlen tekintetek mögé. Bõ másfél órán át vezet minket a kamera (és Van Nath, a túlélõ festõ, akin keresztül a filmes kívülállás befelé mozdul, a részt vevõ - és emiatt észrevétlenebb - jelenlét felé) az S.21 sorszámmal jelzett hajdani börtön helyiségeiben. Írott vallomások, fényképek sora szembõl, profilból, a vallatás fázisai, ezerszer és ezerszer ismétlõdõ története annak, ahogyan a rabokat fokozatosan megfosztják emberi mivoltuktól. A felfejthetetlen borzalom.

Kína

A kulturális forradalom, a nyugati 68-as nemzedék csodálatának és elismerésének tárgya: micsoda nagyszerû, tiszta eszmeiség! Vidékre tódulnak a nagyvárosi diákok, messzi, elmaradott vidékekre, hogy az õsforráshoz telepedve sajátítsák el a nemesen tiszta munkálkodás ethoszát, gyakorlatát, világlátását!

A leküldöttek mikrovilága három és fél évtized után, ez a film tárgya, és rejtély, hogyan tudta feltörni a japán rendezõ a lelkekbe kövült egyéni tragédiák körül a befelé forduló csend burkát. A "leküldötteknek" tilos volt szerelmesnek lenni, még tilosabb volt a szex, gyereket csinálni pedig maga volt a vétkek vétke. A büntetéseket - évekig tartó kényszermunka - könnyû kézzel osztogatták akkoriban, még bizonyítékok híján is, hát még ha ott a bizonyíték, a megszületett csecsemõ. Nagy szerencse volt, ha sikerült túladni rajta. Így került Haixia nevelõszülõkhöz, egy kicsi faluba, és nem értette, miért alakult így a sorsa, ha nem kértek belõle, miért kellett megszületnie. Elkezdte hát keresni a szüleit, és ezt a keresést követi a film, beleszaladva más sorsok keserû bicsaklásaiba, megint csak az alattvalói életét öncélúan tönkretevõ diktatúra gaztetteibe. Nyomorúságos konyhák, szobák, könnyes csendek, nehezen kiszakadó vádak, a "mennyit ér egy élet?" távolról sem bölcseleti, hanem a rendszerre szegezett kérdésének válasz nélküli fájdalma. És az élet persze megy tovább, itt magas házak épülnek, ott a termést takarítják be, az életébe mindenki csak egy kicsit hal bele.

Észak-Korea

Értetlenül bámulunk megint: hogyhogy ez a derék hollandus gyárban, iskolában, de még magánlakásban is forgathatott? Ügyes, persze, csak továbbítja, amit lát, vélhetõen pár lépéssel odébb ácsorgó helyi õre/segítõje készséges és ragaszkodó társaságában. A rezsim pedig saját logikája szerint vizsgálja magát, amikor a tükörbe néz. És igenel, és bólogat - végtére is nem munkatáborban járunk, nem is a helyi ÁVH vallatószobájában. A vezért látjuk, fotón, kissé széttorzított videofelvételen (ezeket a záró képsorokat már nem kellett elbírálniuk az észak-koreai cenzoroknak), festményen, frízen, szoborként. És róla szól a dal az oviban, a gyárban, munkakezdéskor és a tornaszünet alatt, de a mûszak végén is, amikor a brigád mûkedvelõ esztrád-együttessé alakul. Ott terpeszkedik a rendszer mindenkin és mindenen, gyerekek, felnõttek és aggastyánok egész életén, a makulátlanul tiszta, rendes rab-ország lakosainak arcán immár generációk idült mosolya. Vajon mer itt bárki bárkivel, szülõjével, gyerekével, szerelmével õszinte szavakat váltani? Vagy akár õszintén gondolni dolgokra? Lehet utálni a hazugságot, ha csak a hazugság van? Van-e élet a halál után?

- kovácsy -

S.21 - A vörös khmerek halálgyára; rendezte: Tirhy Panh, Franciaország, 2002, 101 perc; Ez a lányom? rendezte: Kaoru Ikeya, Japán, 2001, 120 perc; Észak-Korea: egy nap az életben; rendezte: Pieter Fleury, Hollandia, 2004, 48 perc

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.