Távol-Kelet: Vörös téboly

  • - kovácsy -
  • 2004. december 2.

Film

Semmi baj, csak új helyre viszik õket - mondták a raboknak. Egyenként vezették ki õket, a karjuk hátrabilincselve, bekötve a szemük. Hullabûz és vérszag. Letérdeltették, majd nyakszirten csapták õket egy vasrúddal. Elõrezuhantak. Ezután késsel átvágták a torkukat, levették róluk a bilincset, ha a ruhájuk nem volt nagyon véres, azt is. Aztán a verembe lökték õket. Késõ este lett, mire végeztek. És akkor még vissza kellett hajtatni a börtönbe, lemosni a húgyos-szaros teherautót - nem volt könnyû a börtönõrélet.

Semmi baj, csak új helyre viszik õket - mondták a raboknak. Egyenként vezették ki õket, a karjuk hátrabilincselve, bekötve a szemük. Hullabûz és vérszag. Letérdeltették, majd nyakszirten csapták õket egy vasrúddal. Elõrezuhantak. Ezután késsel átvágták a torkukat, levették róluk a bilincset, ha a ruhájuk nem volt nagyon véres, azt is. Aztán a verembe lökték õket. Késõ este lett, mire végeztek. És akkor még vissza kellett hajtatni a börtönbe, lemosni a húgyos-szaros teherautót - nem volt könnyû a börtönõrélet.

Kambodzsa

Angkart emlegeti az egyikük, hogy Angkar ezt mondta, azt akarta, de ki ez a titokzatos Angkar, ez a magasabb rendû bölcs? A szó khmer (kambodzsai) nyelven szervezetet jelent. Angkar tehát a Szervezet, vagyis a Párt. Az 1975 és 1979 között több mint egymillió embert elpusztító Pol Pot-rezsim élcsapata, a Vörös Khmer, maga a minden korábbinál féktelenebb és embertelenebb kommunista rémuralom.

Fáj a feje és nem tud enni - panaszolja az egykori fegyõr, és csak ekkor, családja körében bukik ki belõle valami emberi. Amikor egykori társaival együtt rémtetteik színhelyét járják be, már õ is visszaváltozik a régi, érzelmek nélküli gyilkológéppé. Mondják, hosszú, pontos mondatokban, hogyan is zajlott akkor a börtönélet, a gyötrés, alázás, gyilkolás. Aztán - ki tudja, hogyan vette rá õket - a francia (bár a neve alapján helyi származású) rendezõ el is játszatja velük az egykori rutinmûveleteket: fenyegetés, verés naphosszat. És precízen megmutatják, aprólékosan ismétlik a mozdulatsorokat, mímelnek ütéseket, rúgásokat. Ezt akarta, ezt várta el Angkar. Végleges, elbutult fásultság? Az egykori indoktrináció kitörölhetetlen beégetettsége? Vagy az egyetlen lehetõség együtt élni a lélekre nehezedõ iszonyattal - ki tudja? Nem látunk a rezzenetlen tekintetek mögé. Bõ másfél órán át vezet minket a kamera (és Van Nath, a túlélõ festõ, akin keresztül a filmes kívülállás befelé mozdul, a részt vevõ - és emiatt észrevétlenebb - jelenlét felé) az S.21 sorszámmal jelzett hajdani börtön helyiségeiben. Írott vallomások, fényképek sora szembõl, profilból, a vallatás fázisai, ezerszer és ezerszer ismétlõdõ története annak, ahogyan a rabokat fokozatosan megfosztják emberi mivoltuktól. A felfejthetetlen borzalom.

Kína

A kulturális forradalom, a nyugati 68-as nemzedék csodálatának és elismerésének tárgya: micsoda nagyszerû, tiszta eszmeiség! Vidékre tódulnak a nagyvárosi diákok, messzi, elmaradott vidékekre, hogy az õsforráshoz telepedve sajátítsák el a nemesen tiszta munkálkodás ethoszát, gyakorlatát, világlátását!

A leküldöttek mikrovilága három és fél évtized után, ez a film tárgya, és rejtély, hogyan tudta feltörni a japán rendezõ a lelkekbe kövült egyéni tragédiák körül a befelé forduló csend burkát. A "leküldötteknek" tilos volt szerelmesnek lenni, még tilosabb volt a szex, gyereket csinálni pedig maga volt a vétkek vétke. A büntetéseket - évekig tartó kényszermunka - könnyû kézzel osztogatták akkoriban, még bizonyítékok híján is, hát még ha ott a bizonyíték, a megszületett csecsemõ. Nagy szerencse volt, ha sikerült túladni rajta. Így került Haixia nevelõszülõkhöz, egy kicsi faluba, és nem értette, miért alakult így a sorsa, ha nem kértek belõle, miért kellett megszületnie. Elkezdte hát keresni a szüleit, és ezt a keresést követi a film, beleszaladva más sorsok keserû bicsaklásaiba, megint csak az alattvalói életét öncélúan tönkretevõ diktatúra gaztetteibe. Nyomorúságos konyhák, szobák, könnyes csendek, nehezen kiszakadó vádak, a "mennyit ér egy élet?" távolról sem bölcseleti, hanem a rendszerre szegezett kérdésének válasz nélküli fájdalma. És az élet persze megy tovább, itt magas házak épülnek, ott a termést takarítják be, az életébe mindenki csak egy kicsit hal bele.

Észak-Korea

Értetlenül bámulunk megint: hogyhogy ez a derék hollandus gyárban, iskolában, de még magánlakásban is forgathatott? Ügyes, persze, csak továbbítja, amit lát, vélhetõen pár lépéssel odébb ácsorgó helyi õre/segítõje készséges és ragaszkodó társaságában. A rezsim pedig saját logikája szerint vizsgálja magát, amikor a tükörbe néz. És igenel, és bólogat - végtére is nem munkatáborban járunk, nem is a helyi ÁVH vallatószobájában. A vezért látjuk, fotón, kissé széttorzított videofelvételen (ezeket a záró képsorokat már nem kellett elbírálniuk az észak-koreai cenzoroknak), festményen, frízen, szoborként. És róla szól a dal az oviban, a gyárban, munkakezdéskor és a tornaszünet alatt, de a mûszak végén is, amikor a brigád mûkedvelõ esztrád-együttessé alakul. Ott terpeszkedik a rendszer mindenkin és mindenen, gyerekek, felnõttek és aggastyánok egész életén, a makulátlanul tiszta, rendes rab-ország lakosainak arcán immár generációk idült mosolya. Vajon mer itt bárki bárkivel, szülõjével, gyerekével, szerelmével õszinte szavakat váltani? Vagy akár õszintén gondolni dolgokra? Lehet utálni a hazugságot, ha csak a hazugság van? Van-e élet a halál után?

- kovácsy -

S.21 - A vörös khmerek halálgyára; rendezte: Tirhy Panh, Franciaország, 2002, 101 perc; Ez a lányom? rendezte: Kaoru Ikeya, Japán, 2001, 120 perc; Észak-Korea: egy nap az életben; rendezte: Pieter Fleury, Hollandia, 2004, 48 perc

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.