Kusza apokalipszis (Pintér Béla színházcsináló)

  • - sisso -
  • 2004. december 2.

Film

Tíz éven át hazai független társulatokban játszott, majd 1998-ban saját csapatot alapított. Azóta számos szakmai díjjal ismerték el színészi és rendezõi munkáját. Legújabb darabját (A sütemények királynõje, Magyar Narancs, 2004, november 11.) nemrég mutatták be a Szkénében.

Magyar Narancs: Nem véletlen, hogy ebben a kocsmában találkoztunk. Úgy gondoltam, hogy kötõdsz ide, és a darabjaid sem függetlenek a hely szellemétõl.

Pintér Béla: A Libellának három állapotát éltem meg; '86-ban az öntöttvas székes verziót, majd volt a kockás terítõs idõszak, aztán '95 óta a jelenlegi változat. A Szkénétõl egy köpésre van, ez a fõ oka annak, hogy a társulattal majdnem minden este itt voltunk. A Népi rablét, a Kórház-Bakony és A Sehova kapuja címû darabok, ha nem is direkt módon, de ide kötõdnek. Leginkább a társulat elsõ elõadása - a Népi rablét kusza apokalipszise függ össze az itt beszerzett másnaposságok hangulatával. Ez nem biztos, hogy jó fényt vet a helyre, úgyhogy fontosnak tartom tisztázni: nagyon szeretem Foitl Bandi csapatát és a Libella törzsvendégeit. Egyébként most már általában is kevesebbet éjszakázom, mert vissza kell venni, ha az ember hoszszabb távon is élni akar.

MN: Mikor érett meg benned, hogy saját színházat akarsz?

PB: Az Artus társulatban dolgoztam utoljára csak színészként, és azzal együtt, hogy szerettem azt a munkát és Goda Gábor a mai napig a barátom, mindvégig voltak már elképzeléseim az elsõ elõadásomról. Eleinte a Picaro és a Szkéné Színház neve alatt futottak a darabjaink, késõbb azonban, hogy a nézõk és a kurátorok pontosabban be tudjanak azonosítani bennünket, nekiláttunk saját nevet keresni. Mit mondjak? Szebbnél szebb nevek vetõdtek fel, a G Pont Budapest Kabarénál azonban mégis feladtuk a keresést, és hát mivel a darabok rendezõje és írója már akkor is én voltam, jobb híján felvettük a meglepõ és szellemes Pintér Béla és Társulata nevet.

MN: Gründoltál magadnak egy színházat, kiderült, hogy sikereset. Nemcsak hazai szakmai díjakat kaptok sorra, de külföldön is turnéztok. Megítélésed szerint hová tart most ez a te híres társulatod?

PB: Az a legfontosabb, hogy érzek magamban erõt a folytatáshoz. Legújabb darabunk, A sütemények királynõje bemutatója elõtt is már a következõ munka foglalkoztatott. Nem tervezek hosszú évekre elõre, de úgy érzem, tudom, mit kell tennem ahhoz, hogy élõ maradjon a színházunk. Az biztos, hogy kizárólag magas hõfokon szabad dolgozni.

MN: Hogyan lehet fenntartani azt a bizonyos hõfokot?

PB: Nekem mint a társulat vezetõjének maximálisan fel kell készülnöm a munkára, hogy a próbán olyan nagyságú feladatot adjak a színészeknek, amire bemozdulnak. Ez az én felelõsségem, a kollégáké pedig a nyitottság és a koncentráltság. Most értünk arra a pontra, amikor mindenki elõbb-utóbb elkezd családot alapítani, ez természetesen nagyon fontos, de figyelnünk kell arra, hogy megmaradjon a munkánk intenzitása.

MN: Azonkívül, amikor adott a forma, mi határozza meg az elõadás mûfaját?

PB: Az adott lelki vagy mûvészi kondíciók, illetve az, hogy próbafolyamat során hová írja magát a darab, függetlenül attól, hogy a zene vagy a szöveg dominál-e benne.

MN: Ha nem szöveges, akkor zenés-táncos és abból is a néptáncos. Miért kap kiemelt szerepet nálad a néptánc?

PB: Valamikor heti öt táncházba jártam, és különben is szoros szálak fûznek a paraszti élethez, lévén a nagyszüleim parasztemberek voltak. Ráadásul, amikor bekerültem az Arvisura társulatba, az elsõ elõadás, amiben részt vettem, a Magyar Elektra volt, amiben gyimesi táncot kellett táncolnom. Akkoriban már minden napomat a Szkénében töltöttem. Ez volt akkortájt a világ minden részébõl érkezõ szabad színházak egyetlen bázisa, ugyanis itt zajlott az IMMT (Nemzetközi Mozgásszínházi Találkozó), amelyre misszióban jöttek a csoportok. Szóval a népi kultúra és a színháznak ez a különleges, szabad fajtája hatott rám leginkább, és amikor saját színházban kezdtem gondolkodni, össze is keveredett ez a két dolog.

MN: Azt szokták mondani, hogy nem írod meg a darabokat. Mégis, hogyan készülnek akkor?

PB: A színészekre írom a darabot, rájuk építem az elõadást. Ez nem gesztus feléjük, hanem szükségszerûség, vagy a mûhelymunka részének nevezném inkább. Minden kritikát elfogadok, és sokat gondolkodom rajtuk. Nagyon rosszul esik, ha azt írják rólam, hogy nem tudok írni. 'szintén mondom, ha Ascher Tamás vagy Kárpáti Péter mondaná ezt, abbahagynám. 'k azonban az ellenkezõjét állítják.

MN: Létezik egyáltalán a darabjaidnak leírt verziója?

PB: Létezik, de nem érdekel a sorsuk. A színház - mint tudjuk - a pillanat mûvészete.

MN: Eddig sem voltak túl optimisták a darabjaid. Miért komorodnak? Ilyen sötéten látod a világot?

PB: Elég idétlen dolgok kerekednének ki abból, ha én itt most elkezdeném élõszóban elemezni magam. De egyébként úgy gondolom, hogy nem. Pontosabban annyira látom sötéten, mint amennyire optimistán. Ezt nevezhetjük talán harmóniának. Egyébként A sütemények királynõjét pozitívra szerettem volna kifuttatni, de ezt nem mindenki érti vagy értelmezi így. Talán majd legközelebb.

MN: El tudsz képzelni olyan helyzetet, amikor azt mondod, hogy abbahagyod?

PB: Elég sok mindent el tudok képzelni, mégpedig elég pontosan - hiszen egy színházcsinálónak nagy beleélõ képességgel kell rendelkeznie -, de nagyon elkeseredek, ha az általad felvetett helyzetre gondolok. Akkor következne be, ha kiürülnék, illetve a társulat mint alkotóközösség kiürülne. Ígérem, ha ez bekövetkezik, abbahagyom.

- sisso -

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”