Kusza apokalipszis (Pintér Béla színházcsináló)

  • - sisso -
  • 2004. december 2.

Film

Tíz éven át hazai független társulatokban játszott, majd 1998-ban saját csapatot alapított. Azóta számos szakmai díjjal ismerték el színészi és rendezõi munkáját. Legújabb darabját (A sütemények királynõje, Magyar Narancs, 2004, november 11.) nemrég mutatták be a Szkénében.

Magyar Narancs: Nem véletlen, hogy ebben a kocsmában találkoztunk. Úgy gondoltam, hogy kötõdsz ide, és a darabjaid sem függetlenek a hely szellemétõl.

Pintér Béla: A Libellának három állapotát éltem meg; '86-ban az öntöttvas székes verziót, majd volt a kockás terítõs idõszak, aztán '95 óta a jelenlegi változat. A Szkénétõl egy köpésre van, ez a fõ oka annak, hogy a társulattal majdnem minden este itt voltunk. A Népi rablét, a Kórház-Bakony és A Sehova kapuja címû darabok, ha nem is direkt módon, de ide kötõdnek. Leginkább a társulat elsõ elõadása - a Népi rablét kusza apokalipszise függ össze az itt beszerzett másnaposságok hangulatával. Ez nem biztos, hogy jó fényt vet a helyre, úgyhogy fontosnak tartom tisztázni: nagyon szeretem Foitl Bandi csapatát és a Libella törzsvendégeit. Egyébként most már általában is kevesebbet éjszakázom, mert vissza kell venni, ha az ember hoszszabb távon is élni akar.

MN: Mikor érett meg benned, hogy saját színházat akarsz?

PB: Az Artus társulatban dolgoztam utoljára csak színészként, és azzal együtt, hogy szerettem azt a munkát és Goda Gábor a mai napig a barátom, mindvégig voltak már elképzeléseim az elsõ elõadásomról. Eleinte a Picaro és a Szkéné Színház neve alatt futottak a darabjaink, késõbb azonban, hogy a nézõk és a kurátorok pontosabban be tudjanak azonosítani bennünket, nekiláttunk saját nevet keresni. Mit mondjak? Szebbnél szebb nevek vetõdtek fel, a G Pont Budapest Kabarénál azonban mégis feladtuk a keresést, és hát mivel a darabok rendezõje és írója már akkor is én voltam, jobb híján felvettük a meglepõ és szellemes Pintér Béla és Társulata nevet.

MN: Gründoltál magadnak egy színházat, kiderült, hogy sikereset. Nemcsak hazai szakmai díjakat kaptok sorra, de külföldön is turnéztok. Megítélésed szerint hová tart most ez a te híres társulatod?

PB: Az a legfontosabb, hogy érzek magamban erõt a folytatáshoz. Legújabb darabunk, A sütemények királynõje bemutatója elõtt is már a következõ munka foglalkoztatott. Nem tervezek hosszú évekre elõre, de úgy érzem, tudom, mit kell tennem ahhoz, hogy élõ maradjon a színházunk. Az biztos, hogy kizárólag magas hõfokon szabad dolgozni.

MN: Hogyan lehet fenntartani azt a bizonyos hõfokot?

PB: Nekem mint a társulat vezetõjének maximálisan fel kell készülnöm a munkára, hogy a próbán olyan nagyságú feladatot adjak a színészeknek, amire bemozdulnak. Ez az én felelõsségem, a kollégáké pedig a nyitottság és a koncentráltság. Most értünk arra a pontra, amikor mindenki elõbb-utóbb elkezd családot alapítani, ez természetesen nagyon fontos, de figyelnünk kell arra, hogy megmaradjon a munkánk intenzitása.

MN: Azonkívül, amikor adott a forma, mi határozza meg az elõadás mûfaját?

PB: Az adott lelki vagy mûvészi kondíciók, illetve az, hogy próbafolyamat során hová írja magát a darab, függetlenül attól, hogy a zene vagy a szöveg dominál-e benne.

MN: Ha nem szöveges, akkor zenés-táncos és abból is a néptáncos. Miért kap kiemelt szerepet nálad a néptánc?

PB: Valamikor heti öt táncházba jártam, és különben is szoros szálak fûznek a paraszti élethez, lévén a nagyszüleim parasztemberek voltak. Ráadásul, amikor bekerültem az Arvisura társulatba, az elsõ elõadás, amiben részt vettem, a Magyar Elektra volt, amiben gyimesi táncot kellett táncolnom. Akkoriban már minden napomat a Szkénében töltöttem. Ez volt akkortájt a világ minden részébõl érkezõ szabad színházak egyetlen bázisa, ugyanis itt zajlott az IMMT (Nemzetközi Mozgásszínházi Találkozó), amelyre misszióban jöttek a csoportok. Szóval a népi kultúra és a színháznak ez a különleges, szabad fajtája hatott rám leginkább, és amikor saját színházban kezdtem gondolkodni, össze is keveredett ez a két dolog.

MN: Azt szokták mondani, hogy nem írod meg a darabokat. Mégis, hogyan készülnek akkor?

PB: A színészekre írom a darabot, rájuk építem az elõadást. Ez nem gesztus feléjük, hanem szükségszerûség, vagy a mûhelymunka részének nevezném inkább. Minden kritikát elfogadok, és sokat gondolkodom rajtuk. Nagyon rosszul esik, ha azt írják rólam, hogy nem tudok írni. 'szintén mondom, ha Ascher Tamás vagy Kárpáti Péter mondaná ezt, abbahagynám. 'k azonban az ellenkezõjét állítják.

MN: Létezik egyáltalán a darabjaidnak leírt verziója?

PB: Létezik, de nem érdekel a sorsuk. A színház - mint tudjuk - a pillanat mûvészete.

MN: Eddig sem voltak túl optimisták a darabjaid. Miért komorodnak? Ilyen sötéten látod a világot?

PB: Elég idétlen dolgok kerekednének ki abból, ha én itt most elkezdeném élõszóban elemezni magam. De egyébként úgy gondolom, hogy nem. Pontosabban annyira látom sötéten, mint amennyire optimistán. Ezt nevezhetjük talán harmóniának. Egyébként A sütemények királynõjét pozitívra szerettem volna kifuttatni, de ezt nem mindenki érti vagy értelmezi így. Talán majd legközelebb.

MN: El tudsz képzelni olyan helyzetet, amikor azt mondod, hogy abbahagyod?

PB: Elég sok mindent el tudok képzelni, mégpedig elég pontosan - hiszen egy színházcsinálónak nagy beleélõ képességgel kell rendelkeznie -, de nagyon elkeseredek, ha az általad felvetett helyzetre gondolok. Akkor következne be, ha kiürülnék, illetve a társulat mint alkotóközösség kiürülne. Ígérem, ha ez bekövetkezik, abbahagyom.

- sisso -

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.