Film

Taxi Teherán

  • 2015. augusztus 16.

Film

Filmnyelvi kísérletnek vélhetné ezt a 82 percet a néző, ha nem tudná, amit tud. Egy önkorlátozó, „dogmás” kunsztnak, amikor az ambiciózus filmrendező még csinál valami bravúrstiklit, mielőtt elhúz Amerikába szuperprodukciót dirigálni. Milyen eredeti: filmet készíteni egy taxi belső terében, picike HD-kamerával. A dráma nem is a szemünk előtt zajlik, be van az építve a párbeszédekbe. És persze dokumentumfilmnek álcázva: az nagyon menő, gondolhatná a néző, ha nem tudná, amit tud. De tudja.
Tudja, hogy ezt a filmet egy filmezéstől húsz (20!) évre eltiltott rendező, Jafar Panahi készíti. Amatőr körülmények között, semmi költségvetésből, vélhetőleg szívességi alapon. És egy térben játszódó, párbeszédekből egész világot megmutatni képes minimálfilmje csak mellékesen, és visszafogott eleganciával reflektál a filmművészvilág esztétikai ügyeskedéseinek súlytalanságára – mindjárt az elején leleplezve saját eszközeit. Áldokumentumfilmje éppen ettől a gesztustól válik dokumentumértékűvé, a filmezés lehetetlenségének dokumentumává – s épp ezen keresztül jelenik meg benne az iráni, az iszlám fanatikus értelmezésén alapuló totalitárius elnyomó rendszer embertelensége. Baromira nem vicces az az egyébként Monty Pythonéknak való helyzet, amikor a virágárus ügyvédnő mesél a taxisofőr filmrendezőnek korábbi szereplőjéről, aki éhségsztrájkol a börtönben, ahová azért csukták, mert nő létére röplabdameccsre szeretett volna menni. És attól a szintén abszurd szövegtől is megáll a kés a levegőben, amit Panahi filmesnek készülő kiskamasz unokahúga olvas fel.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.