Film

Taxi Teherán

  • 2015. augusztus 16.

Film

Filmnyelvi kísérletnek vélhetné ezt a 82 percet a néző, ha nem tudná, amit tud. Egy önkorlátozó, „dogmás” kunsztnak, amikor az ambiciózus filmrendező még csinál valami bravúrstiklit, mielőtt elhúz Amerikába szuperprodukciót dirigálni. Milyen eredeti: filmet készíteni egy taxi belső terében, picike HD-kamerával. A dráma nem is a szemünk előtt zajlik, be van az építve a párbeszédekbe. És persze dokumentumfilmnek álcázva: az nagyon menő, gondolhatná a néző, ha nem tudná, amit tud. De tudja.
Tudja, hogy ezt a filmet egy filmezéstől húsz (20!) évre eltiltott rendező, Jafar Panahi készíti. Amatőr körülmények között, semmi költségvetésből, vélhetőleg szívességi alapon. És egy térben játszódó, párbeszédekből egész világot megmutatni képes minimálfilmje csak mellékesen, és visszafogott eleganciával reflektál a filmművészvilág esztétikai ügyeskedéseinek súlytalanságára – mindjárt az elején leleplezve saját eszközeit. Áldokumentumfilmje éppen ettől a gesztustól válik dokumentumértékűvé, a filmezés lehetetlenségének dokumentumává – s épp ezen keresztül jelenik meg benne az iráni, az iszlám fanatikus értelmezésén alapuló totalitárius elnyomó rendszer embertelensége. Baromira nem vicces az az egyébként Monty Pythonéknak való helyzet, amikor a virágárus ügyvédnő mesél a taxisofőr filmrendezőnek korábbi szereplőjéről, aki éhségsztrájkol a börtönben, ahová azért csukták, mert nő létére röplabdameccsre szeretett volna menni. És attól a szintén abszurd szövegtől is megáll a kés a levegőben, amit Panahi filmesnek készülő kiskamasz unokahúga olvas fel.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.