Film

Taxi Teherán

  • 2015. augusztus 16.

Film

Filmnyelvi kísérletnek vélhetné ezt a 82 percet a néző, ha nem tudná, amit tud. Egy önkorlátozó, „dogmás” kunsztnak, amikor az ambiciózus filmrendező még csinál valami bravúrstiklit, mielőtt elhúz Amerikába szuperprodukciót dirigálni. Milyen eredeti: filmet készíteni egy taxi belső terében, picike HD-kamerával. A dráma nem is a szemünk előtt zajlik, be van az építve a párbeszédekbe. És persze dokumentumfilmnek álcázva: az nagyon menő, gondolhatná a néző, ha nem tudná, amit tud. De tudja.
Tudja, hogy ezt a filmet egy filmezéstől húsz (20!) évre eltiltott rendező, Jafar Panahi készíti. Amatőr körülmények között, semmi költségvetésből, vélhetőleg szívességi alapon. És egy térben játszódó, párbeszédekből egész világot megmutatni képes minimálfilmje csak mellékesen, és visszafogott eleganciával reflektál a filmművészvilág esztétikai ügyeskedéseinek súlytalanságára – mindjárt az elején leleplezve saját eszközeit. Áldokumentumfilmje éppen ettől a gesztustól válik dokumentumértékűvé, a filmezés lehetetlenségének dokumentumává – s épp ezen keresztül jelenik meg benne az iráni, az iszlám fanatikus értelmezésén alapuló totalitárius elnyomó rendszer embertelensége. Baromira nem vicces az az egyébként Monty Pythonéknak való helyzet, amikor a virágárus ügyvédnő mesél a taxisofőr filmrendezőnek korábbi szereplőjéről, aki éhségsztrájkol a börtönben, ahová azért csukták, mert nő létére röplabdameccsre szeretett volna menni. És attól a szintén abszurd szövegtől is megáll a kés a levegőben, amit Panahi filmesnek készülő kiskamasz unokahúga olvas fel.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.