Dokumentumfilm

A nagy múzeum

Film

Nyitókép: a bécsi Kunsthistorisches Museum előcsarnoka. A szoborcsoport főalakjának lába közt épp ül valaki. Még nyitás előtt vagyunk. A férfi port törölget a szobor nemesebbik testrészéről. Bepillanthatunk. Oda, ahol a múzeumi gépezet működik. Amit pedig találunk, az szakmaiság, humor és ügyszeretet. Mivel jár egy jelentős múzeum újrarendezése? Ezt meséli el A nagy múzeum, méghozzá a KHM két évvel ezelőtti nagy projektje, a Kunstkammer berendezése kapcsán. A film okos, jól vezetett, szórakoztató, és meglepő részleteket is mutat: a kiállításrendezés megszokott elemei, a koncepció­alkotás nehézségei mellett ilyen a dolgozók közösségi életének megszervezése, az irodaközi rollerközlekedés; a pénzügyek és támogatási keret kisakkozásának műhelybeszélgetései. Mindezt csodás képek kísérik, felsejlik a ma már élőben látható műalkotások restaurálásának mikéntje. A 16. századi hajóautomatáktól kezdve a festményvásznak alatti bogarakig rálátni mindenre. A mindezt felölelő mese pedig egyszerre szokatlan és üdítő. Nincs narrátori hang, nincs fel-felbukkanó névmagyarázat a szereplők mellett. Nincs kiemelve egy figura sem, fogaskerekek mind a múzeumigazgatótól a takarítóbrigádig – nagyon erős a hierarchia elmosásának szándéka. Hogy mennyiben számít marketingközlésnek az, hogy az igényes működés kulcsa az egymás munkája iránti tisztelet, azt persze innen nehéz megítélni. De hajlunk rá, hogy elhiggyük, létezik ez a kicsit misztikussá emelt múzeumi szeglet, ahol ezt tényleg így gondolják.

Forgalmazó: Cinefil Co és a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.