Film

Apu vagy anyu?

  • 2015. augusztus 16.

Film

Van az az általában könnyes melodrámák alapanyagaként hasznosítható helyzet, amelyben a válófélben lévő szülők harcolnak egymással gyerekükért. A gyengébb idegzetű, ám mélyebben érző fél sokat szenved, a gyerek meg fölfedezi, hogy anyja/apja is esendő ember.

Ezt az archetipikus helyzetet, ill. ordas klisét állítja a feje tetejére ez a francia vígjáték. Itt a jómódú, sikeres és kiegyensúlyozott szülők a legnagyobb békességben válnának külön, viszont, különböző okoknál fogva, egyikük sem óhajtaná a továbbiakban gondját viselni a három neveletlen kis- és nagykamasznak. Az eszközökben egyre kevésbé válogató páros azért tesz meg mindent, hogy mihamarabb elidegenítse magától a teherré vált kölköket. Mindketten megragadnak minden alkalmat, hogy nyilvánosan leégessék, megszégyenítsék, kiröhögtessék a srácokat.

Lehetne a film átütően humoros, ha bevállalná a minden szülőben felébredő, egészen természetes érzésre való reflexiót, miszerint „mit képzel ez a kis hülye”, és merne kissé kevésbé korrekten és veszélymentesen viccelődni a szülő-gyerek viszony zavarba ejtő ambivalenciáján. Ám itt biztonsági játék folyik, ártatlan csipkelődés. A papa rozoga viskóba költözteti kényelmes villához szokott utódait, míg a mama részegen randalírozik lánya házibuliján, ilyesmi. Vannak jobb és gyengébb poénok, jól kitalált és erőltetett jelenetek, de ez az egyetlen impulzus, a gyerekek kiutálása lökdösi előre az amúgy kiszámíthatóan csordogáló, másfél óráig sem tartó, mégis túl hosszúra nyúló történetet – amelynek végkimenetele egyetlen pillanatig sem kétséges.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.