tévésmaci

A nutria putrija

  • tévésmaci
  • 2011. december 12.

Film

Amikor Sztupa és Troché kimentek a Batthyány térre, szép nyári nap volt, ráadásul hétvége, egymás sarkára hágtak a népek. Turisták fotózkodtak a Dunával és az Országházzal a háttérben, horgászbotos férfiak és gyerekek szálltak le a villamosokról, s a folyópart felé tartva megpróbáltak átkelni a forgalmas alsó rakparton. Az ABC-áruház délig még nyitva tartott, cekkeres asszonyságok egész sora vette arra az irányt, a 11-es buszról pedig egy egész úttörőcsapat zúdult le, s igyekezett sivalkodva a HÉV-hez - bizonyára a Rám-szakadékhoz mentek kirándulni, hiszen bakancsot viseltek és hátizsák volt rajtuk. Az túlzás, hogy úgy kellett átvágniuk a tömegen, de azért nem számítottak efféle zsibvásárra. Teodolit volt náluk és többféle mérőrúd is, ahogy feljöttek az aluljáróból, úgy festettek, mint bohém geodéták maroknyi csapata - volt három segítségük is, ők cipelték az eszközöket (Mráz, Lutyi és Domák, mind Kese emberei Csepelről, legutoljára akkor találkoztunk velük, amikor megfújták a vasgyári Lenin-szobrot a Szoborparkból - ám ez csak évekkel később lesz esedékes). Tényleg úgy néztek ki, mint az igazi figuránsok. Sztupa valahol a Bem rakpart belső oldalán állította fel, feltűnően gondos szintezéssel a teodolitot, míg a szerencsétlenek a külső oldalon futkostak ide-oda a mérőlécekkel. Troché vegyült a téren, de míg a keletnémet turistalányoktól tudakolta, hogy mennek-e a Balatonra, fél szemmel figyelt rájuk is, nem ment olyan messze, hogy ne tudott volna azonnal közbeavatkozni, ha történik valami váratlan. Persze nem történt, a járókelők az illőnél is egy fokkal nagyobb tiszteletet mutattak a hétvégén is dolgozó mérnök úr és asszisztenciája felé, teret adtak nekik, de az udvariasság határain belül meg is bámulták őket. Mi aligha udvariasan bámuljuk a televíziót, majd kiesik inkább a szemünk.

Szombaton (19-én) délután negyed ötkor a Duna tévé egy 1950-es fekete-fehér westernnel, az Ördögszorossal és egy elfelejtett sztárral, Robert Taylorral tör a közszolgálat csúcsaira. Ilyenkor mindig elgondolkodik az ember, hogy tényleg olyan nagy baj volt-e, hogy a komcsi oly bőszen negligálta ezt a szakágat. Ha mégis arra jutnánk, hogy igen, baj volt, nos, az sem az Ördögszoros dicsérete. A csatorna éjjel egy elhasznált múzeumi darabbal is jön, nekünk afféle kötelező gyakorlat említeni, de a 23.35-kor kezdődőRagyogást már látta az öreganyám is. Este nyolckor, aki akar, átszökhet a Zone Romanticára, csak ne felejtse el letagadni az ismerősök előtt: a Virágot Algernonnak című híres giccset adják, a zsenivé varázsolt retardáltról: örömmel jelentjük, a kísérletezést azóta sem adta fel az ember, elég csak körülnéznünk. Éjjel a Filmmúzeumon az emberiség nagy alaptörténeteinek egyike: a kezdő író és a haladó prosti románca, ezúttal Barbra Streisanddal és George Segallal 1970-ből: A bagoly és a cicababa 0.50-kor.

Vasárnap tovább hajózunk a giccsek óceánján, illetve a Dunán olyan őskövületekhez, mint az este nyolckor kezdődő 1940-es Waterloo Bridge. Éjfél előtt itt kezdik el nyomatni Emir Kusturica nagyralátó szélhámossága, az Underground hatrészes tévéváltozatát is.

Hétfőn két okból is megnézhetnénk a Cinemaxon 18.40-kor A Mississippi szirénjét. Az egyik, hogy ne kelljen mindig azt mondanom, hogy visszatért a komcsi, és megint adásszünet van, a másik meg az, hogy személyesen győződjünk meg arról, mekkorát perecelt a nagy Truffa Amerikában. Egyik sem hangzik túl meggyőzőnek.

Kedden ellenben tényleg nem, nem.

Szerdán a Cinemax 21.35-től játssza a Hollywoodi lidércnyomást - sokan szeretik a Coen testvéreket. De a vagányok inkább belehúznak az éjszakába: 0.50-től a Filmmúzeumon A burzsoázia diszkrét bája, fél kettőtől pedig a ViaSat3-on Cogburn, a békebíróA félszemű seriff újabb sztorija, mondhatni folytatása, hisz' hat évvel később készült (de ugyancsak John Wayne-nel).

Csütörtök az MGM napja: A könnyűlovasság támadása (13.55); A dicsőség ösvényei (18.20) és éjfél előtt a Sabata (jobb helyeken: Hé, barátom, itt van Sabata!).

A jobb helyeken nem tévéznek.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.