tévésmaci

A nutria putrija

  • tévésmaci
  • 2011. december 12.

Film

Amikor Sztupa és Troché kimentek a Batthyány térre, szép nyári nap volt, ráadásul hétvége, egymás sarkára hágtak a népek. Turisták fotózkodtak a Dunával és az Országházzal a háttérben, horgászbotos férfiak és gyerekek szálltak le a villamosokról, s a folyópart felé tartva megpróbáltak átkelni a forgalmas alsó rakparton. Az ABC-áruház délig még nyitva tartott, cekkeres asszonyságok egész sora vette arra az irányt, a 11-es buszról pedig egy egész úttörőcsapat zúdult le, s igyekezett sivalkodva a HÉV-hez - bizonyára a Rám-szakadékhoz mentek kirándulni, hiszen bakancsot viseltek és hátizsák volt rajtuk. Az túlzás, hogy úgy kellett átvágniuk a tömegen, de azért nem számítottak efféle zsibvásárra. Teodolit volt náluk és többféle mérőrúd is, ahogy feljöttek az aluljáróból, úgy festettek, mint bohém geodéták maroknyi csapata - volt három segítségük is, ők cipelték az eszközöket (Mráz, Lutyi és Domák, mind Kese emberei Csepelről, legutoljára akkor találkoztunk velük, amikor megfújták a vasgyári Lenin-szobrot a Szoborparkból - ám ez csak évekkel később lesz esedékes). Tényleg úgy néztek ki, mint az igazi figuránsok. Sztupa valahol a Bem rakpart belső oldalán állította fel, feltűnően gondos szintezéssel a teodolitot, míg a szerencsétlenek a külső oldalon futkostak ide-oda a mérőlécekkel. Troché vegyült a téren, de míg a keletnémet turistalányoktól tudakolta, hogy mennek-e a Balatonra, fél szemmel figyelt rájuk is, nem ment olyan messze, hogy ne tudott volna azonnal közbeavatkozni, ha történik valami váratlan. Persze nem történt, a járókelők az illőnél is egy fokkal nagyobb tiszteletet mutattak a hétvégén is dolgozó mérnök úr és asszisztenciája felé, teret adtak nekik, de az udvariasság határain belül meg is bámulták őket. Mi aligha udvariasan bámuljuk a televíziót, majd kiesik inkább a szemünk.

Szombaton (19-én) délután negyed ötkor a Duna tévé egy 1950-es fekete-fehér westernnel, az Ördögszorossal és egy elfelejtett sztárral, Robert Taylorral tör a közszolgálat csúcsaira. Ilyenkor mindig elgondolkodik az ember, hogy tényleg olyan nagy baj volt-e, hogy a komcsi oly bőszen negligálta ezt a szakágat. Ha mégis arra jutnánk, hogy igen, baj volt, nos, az sem az Ördögszoros dicsérete. A csatorna éjjel egy elhasznált múzeumi darabbal is jön, nekünk afféle kötelező gyakorlat említeni, de a 23.35-kor kezdődőRagyogást már látta az öreganyám is. Este nyolckor, aki akar, átszökhet a Zone Romanticára, csak ne felejtse el letagadni az ismerősök előtt: a Virágot Algernonnak című híres giccset adják, a zsenivé varázsolt retardáltról: örömmel jelentjük, a kísérletezést azóta sem adta fel az ember, elég csak körülnéznünk. Éjjel a Filmmúzeumon az emberiség nagy alaptörténeteinek egyike: a kezdő író és a haladó prosti románca, ezúttal Barbra Streisanddal és George Segallal 1970-ből: A bagoly és a cicababa 0.50-kor.

Vasárnap tovább hajózunk a giccsek óceánján, illetve a Dunán olyan őskövületekhez, mint az este nyolckor kezdődő 1940-es Waterloo Bridge. Éjfél előtt itt kezdik el nyomatni Emir Kusturica nagyralátó szélhámossága, az Underground hatrészes tévéváltozatát is.

Hétfőn két okból is megnézhetnénk a Cinemaxon 18.40-kor A Mississippi szirénjét. Az egyik, hogy ne kelljen mindig azt mondanom, hogy visszatért a komcsi, és megint adásszünet van, a másik meg az, hogy személyesen győződjünk meg arról, mekkorát perecelt a nagy Truffa Amerikában. Egyik sem hangzik túl meggyőzőnek.

Kedden ellenben tényleg nem, nem.

Szerdán a Cinemax 21.35-től játssza a Hollywoodi lidércnyomást - sokan szeretik a Coen testvéreket. De a vagányok inkább belehúznak az éjszakába: 0.50-től a Filmmúzeumon A burzsoázia diszkrét bája, fél kettőtől pedig a ViaSat3-on Cogburn, a békebíróA félszemű seriff újabb sztorija, mondhatni folytatása, hisz' hat évvel később készült (de ugyancsak John Wayne-nel).

Csütörtök az MGM napja: A könnyűlovasság támadása (13.55); A dicsőség ösvényei (18.20) és éjfél előtt a Sabata (jobb helyeken: Hé, barátom, itt van Sabata!).

A jobb helyeken nem tévéznek.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.