Dokumentumfilm

Üzenet az elnöknek

Hegedűs Péter: Az én Amerikám

  • Bori Erzsébet
  • 2011. december 12.

Film

Hegedűs Péternek az a három dokumentumfilmje, amelyet van szerencsénk ismerni, valójában egy nevelődési regény három fejezete. Bennük az alkotó mondhatni a szemünk előtt válik felnőtté. Azzal nem vádolhatjuk, hogy elsiette a dolgot: Az én Amerikám készítése közben lett 33 éves.

 

A Magyarországon nevelkedett, majd a rendszerváltáskor még gyerekként Ausztráliába települt rendező 1999-ben, A Nagyapák és forradalmakban saját nagyapját faggatta a múltjáról, elsősorban az 1956-ban játszott szerepéről; a szembesítésnek történelmi súlyt adott, hogy a nagyapa nem más, mint Hegedűs András, az ország akkori miniszterelnöke. Az Örökség: Egy halász története a 2000-es tiszai ciánszennyezést vizsgálja, hasonlóképp elkötelezetten, személyes érintettséggel. Félreértés ne essék, a ciánt nem a családja hívta be, hanem egy ausztrál vállalat, de a naiv és lelkes fiatalember ezt úgy interpretálta, hogy az egyik hazája okozott kárt a másiknak. Hegedűs most ugyanezzel a naiv lelkesedéssel veti utána magát az amerikai álomnak. Persze árnyékra vetődik, de ez nem is olyan nagy baj. Az én Amerikámnak az USA csak a fedőneve, mert a készítője alanyi dokumentumfilmesként megint csak önmagát kergeti, és ezúttal utol is éri.

 

De előtte még kapunk egy kicsit közhelyes, felületes képet arról, mit képviselt Amerika egy általános iskolás gyereknek a nyolcvanas évek Magyarországán. Ez a gyermek kedves animációs betétekben tűnik fel újra meg újra a vásznon - jellemző módon akkor is, amikor a hős, akit megjelenít, már huszonéves. A hollywoodi akciómozik világmegmentő imázsán aztán olyan dolgok ütnek léket, mint az iraki háború (nincsenek is tömegpusztító fegyverek, ezek csak az olajra mentek) vagy valamelyik héja kiszivárgott tervezete a körkörös hadviselésről. És működésbe lép az alkotó régi reflexe: na, akkor én most odamegyek, hogy a saját szememmel lássam, milyen az igazi Amerika (gettó Los Angelesben), mi okozta a gazdasági válságot (séta a Wall Streeten). Ez volna a dramaturgiai vezetőfonál: minél több helyre elutazni, aztán majd csak lesz valami.

 

Hol lesz, hol nem lesz. A helyszínek sokaságából kikövetkeztethetően sűrűn kellett csattognia a vágóollónak, de a másfél órás film így is túl hosszú és gyengén szerkesztett. A legérdemlegesebb, amit megtudunk Amerikáról, hogy a felnőtté válás fontos lépcsője Svarci kormányzó rajongójából Obama-fanná válni. Kell még hozzá két szerető szülő, akiknek van türelmük kivárni, amíg a fiúnak benő a feje lágya, kell hozzá a tapasztalat és a szembesülés a felelősséggel. Jópofa dolog a világ különböző részein megkérdezni az utca emberét, hogy mit üzen az amerikai elnöknek, de amikor egy szomáliai menekülttábor lakói ezt véresen komolyan veszik, az már nem annyira vicces. És ha a kétségbeesettek csodavárása mellé odatesszük a realitást, mondjuk egy iraki veterán és barátai vélekedését a lehetőségek és a szolidaritás határairól, akkor a kétdimenziós rajzfilm egyszerre ijesztően bonyolult és többrétű lesz. Távolról sem érdektelen annak a mégoly személyes útnak a lefegyverzően őszinte dokumentálása, amely Andy Vajna lábától, a kissámlitól a felelősségvállalásig vezet.

 

Forgalmazza a Vertigo Media

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.