Dokumentumfilm

Üzenet az elnöknek

Hegedűs Péter: Az én Amerikám

  • Bori Erzsébet
  • 2011. december 12.

Film

Hegedűs Péternek az a három dokumentumfilmje, amelyet van szerencsénk ismerni, valójában egy nevelődési regény három fejezete. Bennük az alkotó mondhatni a szemünk előtt válik felnőtté. Azzal nem vádolhatjuk, hogy elsiette a dolgot: Az én Amerikám készítése közben lett 33 éves.

 

A Magyarországon nevelkedett, majd a rendszerváltáskor még gyerekként Ausztráliába települt rendező 1999-ben, A Nagyapák és forradalmakban saját nagyapját faggatta a múltjáról, elsősorban az 1956-ban játszott szerepéről; a szembesítésnek történelmi súlyt adott, hogy a nagyapa nem más, mint Hegedűs András, az ország akkori miniszterelnöke. Az Örökség: Egy halász története a 2000-es tiszai ciánszennyezést vizsgálja, hasonlóképp elkötelezetten, személyes érintettséggel. Félreértés ne essék, a ciánt nem a családja hívta be, hanem egy ausztrál vállalat, de a naiv és lelkes fiatalember ezt úgy interpretálta, hogy az egyik hazája okozott kárt a másiknak. Hegedűs most ugyanezzel a naiv lelkesedéssel veti utána magát az amerikai álomnak. Persze árnyékra vetődik, de ez nem is olyan nagy baj. Az én Amerikámnak az USA csak a fedőneve, mert a készítője alanyi dokumentumfilmesként megint csak önmagát kergeti, és ezúttal utol is éri.

 

De előtte még kapunk egy kicsit közhelyes, felületes képet arról, mit képviselt Amerika egy általános iskolás gyereknek a nyolcvanas évek Magyarországán. Ez a gyermek kedves animációs betétekben tűnik fel újra meg újra a vásznon - jellemző módon akkor is, amikor a hős, akit megjelenít, már huszonéves. A hollywoodi akciómozik világmegmentő imázsán aztán olyan dolgok ütnek léket, mint az iraki háború (nincsenek is tömegpusztító fegyverek, ezek csak az olajra mentek) vagy valamelyik héja kiszivárgott tervezete a körkörös hadviselésről. És működésbe lép az alkotó régi reflexe: na, akkor én most odamegyek, hogy a saját szememmel lássam, milyen az igazi Amerika (gettó Los Angelesben), mi okozta a gazdasági válságot (séta a Wall Streeten). Ez volna a dramaturgiai vezetőfonál: minél több helyre elutazni, aztán majd csak lesz valami.

 

Hol lesz, hol nem lesz. A helyszínek sokaságából kikövetkeztethetően sűrűn kellett csattognia a vágóollónak, de a másfél órás film így is túl hosszú és gyengén szerkesztett. A legérdemlegesebb, amit megtudunk Amerikáról, hogy a felnőtté válás fontos lépcsője Svarci kormányzó rajongójából Obama-fanná válni. Kell még hozzá két szerető szülő, akiknek van türelmük kivárni, amíg a fiúnak benő a feje lágya, kell hozzá a tapasztalat és a szembesülés a felelősséggel. Jópofa dolog a világ különböző részein megkérdezni az utca emberét, hogy mit üzen az amerikai elnöknek, de amikor egy szomáliai menekülttábor lakói ezt véresen komolyan veszik, az már nem annyira vicces. És ha a kétségbeesettek csodavárása mellé odatesszük a realitást, mondjuk egy iraki veterán és barátai vélekedését a lehetőségek és a szolidaritás határairól, akkor a kétdimenziós rajzfilm egyszerre ijesztően bonyolult és többrétű lesz. Távolról sem érdektelen annak a mégoly személyes útnak a lefegyverzően őszinte dokumentálása, amely Andy Vajna lábától, a kissámlitól a felelősségvállalásig vezet.

 

Forgalmazza a Vertigo Media

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.