Dokumentumfilm

Üzenet az elnöknek

Hegedűs Péter: Az én Amerikám

  • Bori Erzsébet
  • 2011. december 12.

Film

Hegedűs Péternek az a három dokumentumfilmje, amelyet van szerencsénk ismerni, valójában egy nevelődési regény három fejezete. Bennük az alkotó mondhatni a szemünk előtt válik felnőtté. Azzal nem vádolhatjuk, hogy elsiette a dolgot: Az én Amerikám készítése közben lett 33 éves.

 

A Magyarországon nevelkedett, majd a rendszerváltáskor még gyerekként Ausztráliába települt rendező 1999-ben, A Nagyapák és forradalmakban saját nagyapját faggatta a múltjáról, elsősorban az 1956-ban játszott szerepéről; a szembesítésnek történelmi súlyt adott, hogy a nagyapa nem más, mint Hegedűs András, az ország akkori miniszterelnöke. Az Örökség: Egy halász története a 2000-es tiszai ciánszennyezést vizsgálja, hasonlóképp elkötelezetten, személyes érintettséggel. Félreértés ne essék, a ciánt nem a családja hívta be, hanem egy ausztrál vállalat, de a naiv és lelkes fiatalember ezt úgy interpretálta, hogy az egyik hazája okozott kárt a másiknak. Hegedűs most ugyanezzel a naiv lelkesedéssel veti utána magát az amerikai álomnak. Persze árnyékra vetődik, de ez nem is olyan nagy baj. Az én Amerikámnak az USA csak a fedőneve, mert a készítője alanyi dokumentumfilmesként megint csak önmagát kergeti, és ezúttal utol is éri.

 

De előtte még kapunk egy kicsit közhelyes, felületes képet arról, mit képviselt Amerika egy általános iskolás gyereknek a nyolcvanas évek Magyarországán. Ez a gyermek kedves animációs betétekben tűnik fel újra meg újra a vásznon - jellemző módon akkor is, amikor a hős, akit megjelenít, már huszonéves. A hollywoodi akciómozik világmegmentő imázsán aztán olyan dolgok ütnek léket, mint az iraki háború (nincsenek is tömegpusztító fegyverek, ezek csak az olajra mentek) vagy valamelyik héja kiszivárgott tervezete a körkörös hadviselésről. És működésbe lép az alkotó régi reflexe: na, akkor én most odamegyek, hogy a saját szememmel lássam, milyen az igazi Amerika (gettó Los Angelesben), mi okozta a gazdasági válságot (séta a Wall Streeten). Ez volna a dramaturgiai vezetőfonál: minél több helyre elutazni, aztán majd csak lesz valami.

 

Hol lesz, hol nem lesz. A helyszínek sokaságából kikövetkeztethetően sűrűn kellett csattognia a vágóollónak, de a másfél órás film így is túl hosszú és gyengén szerkesztett. A legérdemlegesebb, amit megtudunk Amerikáról, hogy a felnőtté válás fontos lépcsője Svarci kormányzó rajongójából Obama-fanná válni. Kell még hozzá két szerető szülő, akiknek van türelmük kivárni, amíg a fiúnak benő a feje lágya, kell hozzá a tapasztalat és a szembesülés a felelősséggel. Jópofa dolog a világ különböző részein megkérdezni az utca emberét, hogy mit üzen az amerikai elnöknek, de amikor egy szomáliai menekülttábor lakói ezt véresen komolyan veszik, az már nem annyira vicces. És ha a kétségbeesettek csodavárása mellé odatesszük a realitást, mondjuk egy iraki veterán és barátai vélekedését a lehetőségek és a szolidaritás határairól, akkor a kétdimenziós rajzfilm egyszerre ijesztően bonyolult és többrétű lesz. Távolról sem érdektelen annak a mégoly személyes útnak a lefegyverzően őszinte dokumentálása, amely Andy Vajna lábától, a kissámlitól a felelősségvállalásig vezet.

 

Forgalmazza a Vertigo Media

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.