tévésmaci

Borral és vakonddal

  • tévésmaci
  • 2013. november 17.

Film

Amikor Sztupa és Troché hosszában felszántották a Balatont, egy tucat tajtékos paripa dobrokolt a parton. Troché be is fogott mindjárt hatot az eke elé, vágjuk, hasítsuk, forgassuk fel fenekestül, hadd haladjunk, csak haladjunk, rikoltotta. Sztupa nem kapkodott, kicsapta legelni a maga hat pejlovát, s ökrökért küldött. Azokat fogta a szerszáma elejbe, s amikor aztán készen állottak, maga is erősen megmarkolta az eke szarvát.

Épp múlni látszott az éjszaka, a csillagok le-lehunyták a szemüket, s a környező hegyek mindegyikére csipás szemű lidércek ültek, mert ilyen csodát még ők sem láttak, pedig mesélhetnének ezt-azt nyilván, ha valaki a régi dolgokról kérdezgetné őket. A keleti lidérc fönn lógázta a lábát a Badacsony tetején, a nyugati Csobáncról integetett, a vaslidérc megszállta a Tátikát, a sárlidérc a Szent György-hegyről köpött egy hegyeset, egészen a tóig. Ült valaki a Somlón is, de olyan messze volt, hogy szabad szemmel alig is láttuk. Ómafa még azt is észrevette, hogy fátyolos lidérc a boglári kilátó gömbjére ereszkedett le. Bámulták a Balatont, mintha valami aréna lenne, ahol a tisztelt küzdő felek hamarosan összecsapnak, s kő kövön nem marad, felszántják még a császár udvarát is, abban hiba nem lesz. Holnapra virágba, kalászba borul a most még ezüstösen mélázó víztükör. Nem időre megy, de az utolsó hantig, az utolsó csöpp vízig, az utolsó marok iszapig, az utolsó kifordított hínárig, morogta Sztupa. Sok a beszéd, gyia, dörögte Troché a lovak fara mellől. S nekivágtak, a lovak egyből vágtába kapták, de Troché addig ügyeskedett, míg két lábát megvetette az eke szarván, hogy minél mélyebben vágjon a vas a vízbe, így haladtak. Sztupa ökrei máshogy ismerték a dörgést, máshogy fogtak hozzá, de nem volt olyan lidérc körbe a hegyeken, aki elhamarkodottan úgy hitte volna, hogy lemaradnak, ne adj' isten dolgavégezetlen távoznak, mikor kivirul végre a fáradt reggel. Ne szépítsük, Troché úgy nézett ki, mint egy elszabadult, őrült vízisíző, Sztupa meg úgy, mint az öreg komp, aki eltévesztette a járást, és hosszában halad.

Pénteken (18-án) este kilenc után a Duna tévé adja A Kennedy család című sorozatot, ami persze már megjárta a nemzeti főadót, de sokan szeretik a hatalmasok hálószobaügyeiről szőtt képzelgések mozgóképesítését, s valljuk be, mi sem leszünk már balvégű amerikai elnökök. A balvég persze a következő dunai műalkotásban is garantált: A rendőrség megköszöni az egyik kétségtelen alapműve a politikai thriller speciális, olasz alfajának, amiben hamis pedigréjű politikusok, fondor lelkületű államügyészek, korrupt detektívek és jobb sorsra érdemes szajhák vergődnek a nagypapának látszó keresztapák hálójában. Hétkor a hatvanas évek világsztárjai bandákba rendeződve igyekeznek rátenni gondosan manikűrözött kezüket a NATO kis vagyonkájára A nagy balhé c. filmben a Film+-on. Ugyanitt később a Kutyaszorítóban ugyanez, NATO helyett hülye dumákkal. Éjfél után a Film Cafén megmásszuk az Ararát. Ot.

Szombaton klasszikusok és a Mulholland Drive: a ViaSat3-on kilenctől ott A cápa - továbbra is tátott szájjal. A Dunán kicsit később Nem félünk a farkastól, nem bánt az, csak megkóstol. Liz Taylor meg takonyakot kér a magyarizálni készülő Richard Burtontől. A Mulbelga marhaság ezekkel egy időben lesz a Story4-en.

Vasárnap csak éjszaka és csak a legbátrabbak merészkedjenek a tévé elé, mert a tv2-n fél kettőkor nyomott Távol Afrikától ugyan színes és hangulatos, de Blixen mégiscsak olvasva lenne igazi. S ha ez igaz, akkor mi a fenét mondjunk Highsmithről? Az egy előtt elkezdett Ripley és a maffiózók pedig még John Malkovichot is beveti, hiába, nem lesz belőle amerikai barát.

Hétfőn megünnepeljük a kommunizmus fő vívmányát, az adásmentes napot.

Kedden a hétfőt.

Szerdán viszont kénytelenek leszünk bekapcsolni a kis dögöt, mert az MGM este tízkor az óraátállításról szóló Szombat este, vasárnap reggel c. angol filmet vetíti. S kérem, ne tévessze meg önöket, hogy szerda van, állítsák át az órájukat és tévéjüket. Némára és sötétre.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.