tévésmaci

Csigacseléd

  • tévésmaci
  • 2013. december 21.

Film

Amikor Sztupa és Troché átvágtak a hónok földjén, egy seregnyi akadály állta útjukat, hogy eljussanak végre Nebel váráig. Először is gyalog, voltaképpen lopva kellett haladniuk a szakadatlanul zuhogó esőben. A hónok minden utat szigorúan ellenőriztek, s a szekerekre, lovasokra könyörtelenül lecsaptak. A gyalognépséget békén hagyták, vagy kevésbé vegzálták. Aki gyalog jár, mindig résen van, nem feledkezik bele a haladás mámorába, nem válik gyanútlanná. Felneszel a legkisebb változásra, felkapja a fejét minden ágreccsenésre, különös, addig nem hallott madárhangra.

Persze nem nagyon teremnek madarak a hónok földjén, legfeljebb a hegyi herceg hollói közül elbitangolt vak példányok élnek vadon, amik persze keveredtek már mindenféle kívülről jött szárnyas népséggel, így rendes helyeken elő nem forduló mutációkra itt-ott lehet számítani, de inkább nem nagyon, ezért is gyanús minden váratlan madárhang, füttyöt inkább nem is mondhatunk, károgás, kárálás, krákogás, sikoly. Amikor pedig a kuvik megszólal, jobb azonnal búvóhelyet keresni, mert az csak emberszáj, pontosabban hónajak műve lehet. S akkor bújni kell, ha ember, ha hónember az ember, nincs kivétel. A kíméletlen eső elől a helyiek mindenféle rongyokkal igyekeznek védeni magukat, így az utas is jól teszi, ha követi a példájukat, mert hisz az eső elől alig is véd az efféle holmi, de segít láthatatlanná válni, eltűnni a hón őrség szeme elől. Lassan lehet csak haladni, mely csigatempót csak nehezíti az útközben elengedhetetlenül szükséges táplálék megszerzése is, mert batyut, csomagot nem érdemes magaddal vinned, azzal ugyanúgy felhívod magadra a figyelmet, mint a kocsival, lóval, és még nehezíti is a haladást. Arról szó sem lehet, hogy a hónoktól vásárlás útján szerezz ennivalót, mert nem adnak, azt is drágáért. S ha szerencséd van, az üzletkötés után be is jelentenek, hogy illetéktelenként, rossz szándékkal taposod a hón földet. Az erdőben csak fák, bokrok vannak, vadat az nem terem, patak ott nem csörög. Marad a fosztogatás; a hónok nagyon mélyen alszanak, igaz, soha nem feledkeznek meg álomvigyázókat kiállítani, de azok is nagyon mélyen alszanak. Nos, önök is nagyon mélyen fognak aludni, mert a tévézés következik.

Pénteken (22-én) este fél 10 előtt a ViaSat3 előhozakodik a saját pályáján már elkaszált Park sugárút 666-tal, de mintha a csatorna is minél hamarabb túl akarna esni a szégyenen, egyből lezúznak három részt belőle. Annyi érdekesség mégis lehet cuccban, hogy a Lostból szalajtott főszereplő most épp Jokerre vagy valakire készül a Géza-féle Batmanben. A Film Mánián két western is lesz egymás után, de engem csak a második, a tízkor kezdődő Django érdekel, mert rohadtul odavagyok a funkyért, amit köztudomásúlag Dj Ango tol a legjobban. A makaróniwestern mellé a Film Café is betol egy tipikusan olasz műfajt, a szandálos filmet, hadd versenyezzenek a hatvanas évekből télakoló digók, fél kilenctől A Római Birodalom bukása megy.

Szombaton a Duna Tv bevallja, hogy Alain Delon száznegyvenedik születésnapja alkalmából valakije betört a Francia Intézet hulladéktárolójába és megfújt egy kisebb Delon-csomagot. Kilenctől a Három fölösleges férfi következik.

Vasárnap a ViaSat éjfél előtt folytatja e heti jó szokását, és három részt is letol a Bovaryné brit kiszereléséből, ami viszont összesen három részig tart. Ja, és három óráig is, majd hétfőn lehet aludni, vagy karikás szemmel iskolába menni. Korán fekvők választhatják a magyar filmtörténet egyik óriását, a Szerelmet a Dunán, fél tíztől. Találós kérdés: kinek a filmje ez, ha nem Makké, Darvasé, Törőcsiké vagy Déryé?

Hétfőn megünnepeljük a kommunizmus utolsó bástyáját, az adásszünetet.

Kedden behívjuk Kádárt.

Szerdán, ha már ennyit batmankedtünk, itt az ideje kilenckor a Film+-on A sötét lovagnak. Vele Irina Palm kel versenyre a FEM3-on, vagy A Szakál apja a Philm Ánián.

Csütörtökön a Duna Tv Sára Sándort köszönti, csakhogy a Tüske a köröm alatt-tal. Biztos összevesztek valamin. Önök is vesszenek össze a tévéjükkel!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.