tévésmaci

Kisfarkas, kisfarkas

  • tévésmaci
  • 2013. december 1.

Film

Amikor Sztupa és Troché hódítani indultak, kötélen ereszkedtek le a Holdra, pontosabban Troché egy szál, bár kétségkívül vastag kötélen, Sztupa pedig kötélhágcsón, amit persze acélsodronyból fontak ügyes kis kezek a távoli Kína városában. Jó, valamelyik városában. Nem azért, mintha Sztupa kényelmesebb lett volna, mint Troché, vagy nem annyira sportos, hanem azért inkább, mert a hódítást Sztupa vezette, s ereszkedés közben is szemmel kellett tartania az eseményeket.

De ebbe sajna csúszott némi hiba, mert Sztupa hiába ereszkedett a kényelmes kínai sodronylépcsőn, hiába meresztgette erre is, arra is a szemét, kukszi sötét volt. Emellett rohadt hideg is, de az aligha zavarta a látásban, bár az is meglehet, hogy egy idő után becsukta a szemét, hogy így melegítse vacogó szemgolyóját. Ahogy a költő mondja, leereszté szemöldje sátorát, óván lelkinek tükörit a meghűléstől. Voltaképpen nem elítélendő magatartás, de sötétben kifejezetten hátráltatja a tisztánlátást. Troché sem nézett nagyon semerre, elzúgott, mint forradalmak a farral előre lefele slattyogó Sztupa mellett, csak úgy szikrázott kezében a kötél a jelentős súrlódástól - még szerencse, hogy védőkesztyűt viselt. Nem, a védőkesztyű nem kínai gyártmányú volt, hanem csehszlovák, Krupina városában gyártotta a Csehszlovák-Magyar Barátság Kisszövetkezet, mely nevet az ördög tudja, honnan vették, hiszen Korponának a 20. század második felében, amikor a becses óvókesztyűt gyártották, gyakorlatilag nem voltak magyar lakosai. Trianon előtt sem nagyon, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy Trianon előtt Sztupának és Trochénak esze ágában sem volt leereszkedni kötélen a Holdra. S más égitestekre sem, csak vártak és figyeltek, amit nyilván helyesen is tettek, mert rengeteg látnivaló akadt akkoriban. De mi most most vagyunk, és nem akkoriban, így Sztupa és Troché hülyén állnak a Föld ragyás képű kis követőjén, s kezükkel ütemesen csapkodják keresztben a felkarjukat, mert piszok hideg van. Hogy lesz ebből hódítás? Szőke, vörös és ébenfekete lányok, asszonyok, ismeretlen kontinensek, távoli földrészek, idegen nyelvjárások meghódítása. A tévé előtt ilyen nem történhet meg, válassza ön is a televíziót!

Pénteken a nagy hármasok napját rendezik a Duna televízióban, dél körüli kezdéssel, amikor is Molnár Ferenc, Máté Rudolf és Fritz Lang nagy találkozásának lehetünk tanúja a vén ligetben. Délután Az öreg halász találkozik a tengerrel, akik, ugye, csak ketten vannak, bár ha beveszik a nagyhalat is, kilesz a csapat, valójában persze az 1958-as hollywoodi mozimű nagy hármasa a westernmester John Sturges és Hemingway Ernő útmutatásai szerint ügyködő Spencer Tracyvel áll fel. Éjjelre már annyira hármas lesz a hármas, hogy jobb, ha nem is számolunk utána, hisz az 1990-ben készült Éjszakai napban a kifelé mozduló Tavianiak borulnak össze Tolsztoj Oroszlánnal meg Ch. Gainsbourg kisaszszonnyal, akivel jelen sorok szerzője is módfelett elégedett mint művésznővel, keresünk is egy képet mindjárt hozzá, csak előbb megnézzük a tv2-n az 1994-es amerikai Frankensteint.

Szombat este a hóthollywoodi Lovagregényben, amit ugyancsak a tv2 ad, az lesz a jó, hogy tele lesz angol színészekkel, de különösen Rufus Sewell-lel és James Purefoyjal, aki még a Dörner-színház ellen is aláírt, ami demokratikus elköteleződésre vall. Éjjel a ViaSat3-ra befutnak a jókedvű szeneslegények, s megfirkálják a lovit Vágvölgyi B. András 1956-os tematikájú kalandfilmjében, a Kolorádó Kidben. Este kilenc után volt Szibériai borbély is a Dunán, de jobb a békesség, maradjunk inkább a sevillainál. Se villa, se kanál, se tányér, énekelte öregapám.

Vasárnap Clint Eastwood harmadik legjobb westernrendezése a négyből: Fakó lovas a ViaSat3-on. S ha már nótázunk, abba sem hagyjuk: Fakó lovas katonának de jól megyen dolga, eszik, iszik...

Hétfőn november 4-e, bejönnek a ruszkik, és hozzák magukkal az adásszünet kellemes intézményét, úgyhogy egészen a NOSZF-ig, azaz nov. 7-ig ünnepeljünk velük - tévé nélkül. Mert tévézni rossz.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.