Film – Verzió 2013

Az imposztor

  • borz
  • 2013. december 1.

Film

Az embernél nincs rejtélyesebb. Rosszul elfojtott bűntudat ide, kognitív disszonancia oda, megmagyarázható-e az a képtelenség, hogy egy texasi család a 13 évesen eltűnt szőke, kék szemű, szívarcú kisfiuk gyanánt elfogad egy 23 éves, fekete hajú és szemű, arab apától született, francia anyanyelvű fiatal férfit?

Az ál-Nicholas is elég cifra eset, de az ő motivációit legalább értjük: hányatott, szeretetlen életét árvaháztól árvaházig szökdösve, vándorolva töltötte szerte Európában, mindig másnak adva ki magát, hogy figyeljenek rá és gondoskodjanak róla. Közben nagykorúvá vált, ami megnehezítette az üzletmenetet, de addigra már hatalmas rutint szerzett az alakoskodásban, megtanult pár nyelvet, kiismerte a gyerekvédelmi intézmények működését és a gyámügyesek észjárását, rájött, mit hisznek el legkönnyebben (gyerekrablás, lelki terror, kínzás, szexuális abúzus). Ám ez mind nem lenne elég, ha a Barclay család nem ölelné kebelére a három év távollét alatt igencsak megemberesedett, erős akcentussal beszélő és megbarnult szemű gyermeket.

Többet nem árulhatok el, Bart Layton ugyanis szabályos doku-thrillert rendezett a hajmeresztő sztoriból, rekonstruált és újrajátszatott jelenetekkel, hajtűkanyarok után váratlan fordulatokkal, a főszereplőknél semmivel sem kevésbé rejtélyes mellékalakokkal, egy élénk fantáziával megáldott, paranoid magánnyomozóval az élen, akinek nyilván lettek volna még bomba ötletei, ha másfél óra múlva szerencsésen véget nem ér a film. A néző meg szédül, a fejét fogja, és nem tudja, sírjon vagy nevessen, mert ez az a határ, ahol tényleg megáll az ész.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.