tévésmaci

Rónák farkasa

  • tévésmaci
  • 2013. június 9.

Film

Amikor Sztupa és Troché meglátták a lavórt, tudták, hogy cselekedniük kell, ott állt kinn, úgy a negyedik emelet magasságában, az utca felett. Szép lavór volt, régies. Troché már épp belekezdett volna, hogy náluk ilyet használtak gyerekkorában kézmosásra, csinos kis kovácsoltvas tartószerkezetbe kellett belehelyezni, s nem cserélgették minden kézmosás után a vizet, így az kicsit szappanos, kicsit szürkés volt néha.

Egyszer húsvétkor abból locsoltam meg a húgomat, tán csak annyi az eltérés, hogy kék volt a pereme, ennek meg piros - de mindezt nem mondhatta el, mert Sztupa már nem figyelt rá. Feltépte az ablakot, s elindult a lavór felé, talán be akarta hozni. Átvágott a réteskerti gesztenyefák fölött, ám egy pillanatra megtorpant, mintha csak most - így, felülről - tűnt volna fel neki, hogy épp virágzanak (ja, május volt, mint most). Gyönyörűek innen, el ne felejtsem megnézni őket lentről, gondolta, és sietve folytatta útját a lavór felé. Az utcáról néhányan észrevették, s kitekert nyakkal bámultak felfelé - kétségkívül nem volt egy hétköznapi látvány. Mikor már két-három lépésnyire volt a lavórtól, hirtelen felülkerekedett a gravitáció, zuhanni kezdett. A lent bámészkodók felsikoltottak, szerencsére a jobbjával még el bírta kapni a lavór - mondtuk: piros - peremét. Egy pillanatra a lavór is megbillent, sőt az is leesni látszott, ám csak épphogy emeletnyit, a harmadiknál megállt, mint egy rossz lift. Sztupa a baljával is megkapaszkodott a szegélyben, s mi tagadás, egy kicsit bután lógott ott. Elengedni nem merte, a harmadik emelet magasságából azért megüti magát az ember a kockaköveken, de azt is érezte, hogy olyan fene sokáig nem bírja a karja sem. Az utcán felgyűlt tömegből azt kiáltotta valaki, hogy tartson ki, hívták már a tűzoltókat. Troché azt üvöltötte egészen kihajolva az ablakon, hogy húzza fel magát, s üljön bele a lavórba, mint gyerekkorában - ez már jobb ötletnek látszott, mint kitartani. Ám ekkor a szemközti fényreklám sávján futni kezdett egy felirat: fordítsd meg a lavórt, s úgy működik majd, mint az ejtőernyő. Még aláírás is volt hozzá: "mafa. Ekkor el kellett jönnünk tévézni.

Szombaton (11-én) este negyed tízkor a Duna Tv ad egy '63-as filmet, az Amerikai fogócskát. A történet éppenséggel nem túl eredeti, az özvegyre pénz helyett csak valami lopott pénz híre marad, s persze bejelentkezik a tulaj, bejelentkeznek a tettestársak, továbbá Cary Grant, Walter Matthau, James Coburn és még George Kennedy is. 'szintén szólva Audrey Hepburnnél én is szívesen bejelentkeztem volna, ám ebben a poétikusan ifjú koromon túl a vasfüggöny is megakadályozott.

Vasárnap kábé ugyanekkor a ViaSat 3 vetíti A bukás - Hitler utolsó napjai című filmet, ami bizonyos források szerint a 21. század legtúlértékeltebb filmjei közé tartozik. Mások szeretik, és sokan úgy tudják, hogy előbb Gyurcsány Ferenc játszotta a főszerepet benne, aztán Orbán Viktor. Pedig a főszerep a lényeg, hogy tudniillik mit játszik korunk elismerten legnagyobb színésze, Bruno Ganz? A bukó diktátort vagy a diadalt szerző színészóriást - az ilyesmit nála sosem lehet tudni. Kilenctől megy a Dunán a Szindbád - na, az tényleg túlértékelt film. Ha lenne mozgóképes Szüret rovat, a hátsó oldalunkon végtelenítve menne Latinovits húsleveses bohóctréfája.

Hétfőn még egy borzasztóan fölülkezelt marhaság a fél tízes sávban: Hetedik a ViaSat3-on. Sajnálom, az úgy gyenge, ahogy van, de ellenőrizzék nyugodtan, mert akkor sem maradnak le A nagy balhéról, amit 3.10-kor ad le a Film+. Hülye időpont, egy közös ismerősünknek például ekkor indul a vonata Yumába. Szoktuk is neki mondani, hogy biztos Yumába szállt a bátorsága.

Szerdán pedig azért térünk vissza a szokott időben a Duna Menzel-sorozatára, mert gyakorlatilag a Hóvirágünnep az egyetlen tisztességes filmje a maestrónak - már ha ez a "hülyék vagyunk, de helyesek, hát szeressetek" egyáltalán komolyan vehető közlemény. Aligha. Éjfél után lesz még egy svéd kémfilm, a Beépített terroristák, s annyi. Abcúg tévé!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”