tévésmaci

Rónák farkasa

  • tévésmaci
  • 2013. június 9.

Film

Amikor Sztupa és Troché meglátták a lavórt, tudták, hogy cselekedniük kell, ott állt kinn, úgy a negyedik emelet magasságában, az utca felett. Szép lavór volt, régies. Troché már épp belekezdett volna, hogy náluk ilyet használtak gyerekkorában kézmosásra, csinos kis kovácsoltvas tartószerkezetbe kellett belehelyezni, s nem cserélgették minden kézmosás után a vizet, így az kicsit szappanos, kicsit szürkés volt néha.

Egyszer húsvétkor abból locsoltam meg a húgomat, tán csak annyi az eltérés, hogy kék volt a pereme, ennek meg piros - de mindezt nem mondhatta el, mert Sztupa már nem figyelt rá. Feltépte az ablakot, s elindult a lavór felé, talán be akarta hozni. Átvágott a réteskerti gesztenyefák fölött, ám egy pillanatra megtorpant, mintha csak most - így, felülről - tűnt volna fel neki, hogy épp virágzanak (ja, május volt, mint most). Gyönyörűek innen, el ne felejtsem megnézni őket lentről, gondolta, és sietve folytatta útját a lavór felé. Az utcáról néhányan észrevették, s kitekert nyakkal bámultak felfelé - kétségkívül nem volt egy hétköznapi látvány. Mikor már két-három lépésnyire volt a lavórtól, hirtelen felülkerekedett a gravitáció, zuhanni kezdett. A lent bámészkodók felsikoltottak, szerencsére a jobbjával még el bírta kapni a lavór - mondtuk: piros - peremét. Egy pillanatra a lavór is megbillent, sőt az is leesni látszott, ám csak épphogy emeletnyit, a harmadiknál megállt, mint egy rossz lift. Sztupa a baljával is megkapaszkodott a szegélyben, s mi tagadás, egy kicsit bután lógott ott. Elengedni nem merte, a harmadik emelet magasságából azért megüti magát az ember a kockaköveken, de azt is érezte, hogy olyan fene sokáig nem bírja a karja sem. Az utcán felgyűlt tömegből azt kiáltotta valaki, hogy tartson ki, hívták már a tűzoltókat. Troché azt üvöltötte egészen kihajolva az ablakon, hogy húzza fel magát, s üljön bele a lavórba, mint gyerekkorában - ez már jobb ötletnek látszott, mint kitartani. Ám ekkor a szemközti fényreklám sávján futni kezdett egy felirat: fordítsd meg a lavórt, s úgy működik majd, mint az ejtőernyő. Még aláírás is volt hozzá: "mafa. Ekkor el kellett jönnünk tévézni.

Szombaton (11-én) este negyed tízkor a Duna Tv ad egy '63-as filmet, az Amerikai fogócskát. A történet éppenséggel nem túl eredeti, az özvegyre pénz helyett csak valami lopott pénz híre marad, s persze bejelentkezik a tulaj, bejelentkeznek a tettestársak, továbbá Cary Grant, Walter Matthau, James Coburn és még George Kennedy is. 'szintén szólva Audrey Hepburnnél én is szívesen bejelentkeztem volna, ám ebben a poétikusan ifjú koromon túl a vasfüggöny is megakadályozott.

Vasárnap kábé ugyanekkor a ViaSat 3 vetíti A bukás - Hitler utolsó napjai című filmet, ami bizonyos források szerint a 21. század legtúlértékeltebb filmjei közé tartozik. Mások szeretik, és sokan úgy tudják, hogy előbb Gyurcsány Ferenc játszotta a főszerepet benne, aztán Orbán Viktor. Pedig a főszerep a lényeg, hogy tudniillik mit játszik korunk elismerten legnagyobb színésze, Bruno Ganz? A bukó diktátort vagy a diadalt szerző színészóriást - az ilyesmit nála sosem lehet tudni. Kilenctől megy a Dunán a Szindbád - na, az tényleg túlértékelt film. Ha lenne mozgóképes Szüret rovat, a hátsó oldalunkon végtelenítve menne Latinovits húsleveses bohóctréfája.

Hétfőn még egy borzasztóan fölülkezelt marhaság a fél tízes sávban: Hetedik a ViaSat3-on. Sajnálom, az úgy gyenge, ahogy van, de ellenőrizzék nyugodtan, mert akkor sem maradnak le A nagy balhéról, amit 3.10-kor ad le a Film+. Hülye időpont, egy közös ismerősünknek például ekkor indul a vonata Yumába. Szoktuk is neki mondani, hogy biztos Yumába szállt a bátorsága.

Szerdán pedig azért térünk vissza a szokott időben a Duna Menzel-sorozatára, mert gyakorlatilag a Hóvirágünnep az egyetlen tisztességes filmje a maestrónak - már ha ez a "hülyék vagyunk, de helyesek, hát szeressetek" egyáltalán komolyan vehető közlemény. Aligha. Éjfél után lesz még egy svéd kémfilm, a Beépített terroristák, s annyi. Abcúg tévé!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.