Film

Thelma

  • 2018. február 18.

Film

Köznapi történésekkel spirituális tartalmat kifejezni, a reális világ eseményeiből egy a realitáson túlmutató világot felépíteni, újra és újra saját nézőpontja és ítéletalkotása felülvizsgálatára, az emberi létezés valóságos összefüggéseit feltáró filmes látvánnyal saját belső képeinek előhívására késztetni a nézőt – nos, ilyesmire nagyon kevesen voltak képesek a film 120 éves történetében. A norvég Joachim Trier – aki legutóbb a Hétköznapi titkaink című, trendi tematikájú amerikai moziba igyekezett belezsúfolni egy pályafutásra elegendő (melodrámai) témát – nem tartozik közéjük.

Filmjének szuggesztív kompozíciói, sokatmondónak sejtetett titkai, nagy műgonddal felépített, erős drámai szituációi mögött nincs komolyan vehető gondolat, felismerés, spirituális közlés. Az első egyetemi évét megkezdő, hívő keresztényként is a természettudományok felé tájékozódó, a szülei által beteges aggódással kontrollált vidéki lány története, amely a tiltott örömök s kapcsolatok megjelenését kísértésként megélő fiatal elfojtott vágyainak, még annál is jobban elfojtott múltbéli traumáinak felfedezését ígéri, addig tűnik elmélyült analízisnek, amíg (úgy a film háromnegyedéig) valóságos emberi sorsproblémákra látszik reflektálni. Abban a pillanatban, amikor az író-rendező elkezdi megmagyarázni, értelmezni és valamiképpen feloldani a maga teremtette, feszült és többértelműnek tűnő helyzetet, jobb híján egy esetlen kvázi misztikus értelmezésbe csúszva át, lelepleződik az egyébként pazar kiállítású, erőteljes vizualitású film mögött lévő tanácstalanság, gondolati felszínesség.

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.