Film

Thelma

  • 2018. február 18.

Film

Köznapi történésekkel spirituális tartalmat kifejezni, a reális világ eseményeiből egy a realitáson túlmutató világot felépíteni, újra és újra saját nézőpontja és ítéletalkotása felülvizsgálatára, az emberi létezés valóságos összefüggéseit feltáró filmes látvánnyal saját belső képeinek előhívására késztetni a nézőt – nos, ilyesmire nagyon kevesen voltak képesek a film 120 éves történetében. A norvég Joachim Trier – aki legutóbb a Hétköznapi titkaink című, trendi tematikájú amerikai moziba igyekezett belezsúfolni egy pályafutásra elegendő (melodrámai) témát – nem tartozik közéjük.

Filmjének szuggesztív kompozíciói, sokatmondónak sejtetett titkai, nagy műgonddal felépített, erős drámai szituációi mögött nincs komolyan vehető gondolat, felismerés, spirituális közlés. Az első egyetemi évét megkezdő, hívő keresztényként is a természettudományok felé tájékozódó, a szülei által beteges aggódással kontrollált vidéki lány története, amely a tiltott örömök s kapcsolatok megjelenését kísértésként megélő fiatal elfojtott vágyainak, még annál is jobban elfojtott múltbéli traumáinak felfedezését ígéri, addig tűnik elmélyült analízisnek, amíg (úgy a film háromnegyedéig) valóságos emberi sorsproblémákra látszik reflektálni. Abban a pillanatban, amikor az író-rendező elkezdi megmagyarázni, értelmezni és valamiképpen feloldani a maga teremtette, feszült és többértelműnek tűnő helyzetet, jobb híján egy esetlen kvázi misztikus értelmezésbe csúszva át, lelepleződik az egyébként pazar kiállítású, erőteljes vizualitású film mögött lévő tanácstalanság, gondolati felszínesség.

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.