Film

Thelma

  • 2018. február 18.

Film

Köznapi történésekkel spirituális tartalmat kifejezni, a reális világ eseményeiből egy a realitáson túlmutató világot felépíteni, újra és újra saját nézőpontja és ítéletalkotása felülvizsgálatára, az emberi létezés valóságos összefüggéseit feltáró filmes látvánnyal saját belső képeinek előhívására késztetni a nézőt – nos, ilyesmire nagyon kevesen voltak képesek a film 120 éves történetében. A norvég Joachim Trier – aki legutóbb a Hétköznapi titkaink című, trendi tematikájú amerikai moziba igyekezett belezsúfolni egy pályafutásra elegendő (melodrámai) témát – nem tartozik közéjük.

Filmjének szuggesztív kompozíciói, sokatmondónak sejtetett titkai, nagy műgonddal felépített, erős drámai szituációi mögött nincs komolyan vehető gondolat, felismerés, spirituális közlés. Az első egyetemi évét megkezdő, hívő keresztényként is a természettudományok felé tájékozódó, a szülei által beteges aggódással kontrollált vidéki lány története, amely a tiltott örömök s kapcsolatok megjelenését kísértésként megélő fiatal elfojtott vágyainak, még annál is jobban elfojtott múltbéli traumáinak felfedezését ígéri, addig tűnik elmélyült analízisnek, amíg (úgy a film háromnegyedéig) valóságos emberi sorsproblémákra látszik reflektálni. Abban a pillanatban, amikor az író-rendező elkezdi megmagyarázni, értelmezni és valamiképpen feloldani a maga teremtette, feszült és többértelműnek tűnő helyzetet, jobb híján egy esetlen kvázi misztikus értelmezésbe csúszva át, lelepleződik az egyébként pazar kiállítású, erőteljes vizualitású film mögött lévő tanácstalanság, gondolati felszínesség.

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.