Film

Tirannoszaurusz

  • Szabó Ádám
  • 2012. április 8.

Film

Az oly sokszor látott mocskos angliai külvárosban járunk; Peter Mullan a kezdő képsorokon egy káromkodástiráda után szétrúgja egyetlen még élő és hűséges társát, a kutyáját - ezért meg jó pár dühkitöréses és közeli képeken elmerengős jelenetéért tekintélyes médiumok jósoltak neki és a filmnek is nagy diadalmenetet, ne adj' isten, Oscar-díjat.

Mindez elmaradt, pedig a színészből nem is oly rég rendezővé avanzsált Paddy Considine végigzongorázza az erőszakos és önpusztító Joseph összes létező stációját a boldogság felé. A kanyargós út haldokló jó baráton, ártatlan áldozatokon, családon belüli erőszakon át vezet egészen addig, míg közelebbi kapcsolatba nem kerül egy helyi keresztény eladónővel, akinek élete csak a felszínen tiszta, mint a halotti lepel. Kettejük összecsiszolódásánál nemegyszer arányt és ütemet téveszt a film, kisrealista dráma után a semmiből feel-good indie-moziba csöppenünk, de legalább konszolidálódik az agresszivitás képekbe erőszakolása is. Sejthető és hamar ki is derül, hogy itt senki sem az, aminek látszik, a néha suta érzelmi mély- és csúcspontok pedig annak ellenére működésben tartják a filmet, hogy a karakterekben rejlő ellentmondásokat sem bensőségesebben boncolgatni, sem feloldani nem igyekszik a film - célja ugyanis mindössze annyi, hogy egy elfogadható mosodán - hit, barátság, szerelem? - keresztül megtisztíthassa őket. Lehet, hogy nemegyszer felszínesek a vagdalkozó, majd elmélkedő főszereplőkön nyugvó képek, de Mullan elkeseredett figuráját még ilyenkor sem unalmas nézni.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány


Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.