Film

Tirannoszaurusz

  • Szabó Ádám
  • 2012. április 8.

Film

Az oly sokszor látott mocskos angliai külvárosban járunk; Peter Mullan a kezdő képsorokon egy káromkodástiráda után szétrúgja egyetlen még élő és hűséges társát, a kutyáját - ezért meg jó pár dühkitöréses és közeli képeken elmerengős jelenetéért tekintélyes médiumok jósoltak neki és a filmnek is nagy diadalmenetet, ne adj' isten, Oscar-díjat.

Mindez elmaradt, pedig a színészből nem is oly rég rendezővé avanzsált Paddy Considine végigzongorázza az erőszakos és önpusztító Joseph összes létező stációját a boldogság felé. A kanyargós út haldokló jó baráton, ártatlan áldozatokon, családon belüli erőszakon át vezet egészen addig, míg közelebbi kapcsolatba nem kerül egy helyi keresztény eladónővel, akinek élete csak a felszínen tiszta, mint a halotti lepel. Kettejük összecsiszolódásánál nemegyszer arányt és ütemet téveszt a film, kisrealista dráma után a semmiből feel-good indie-moziba csöppenünk, de legalább konszolidálódik az agresszivitás képekbe erőszakolása is. Sejthető és hamar ki is derül, hogy itt senki sem az, aminek látszik, a néha suta érzelmi mély- és csúcspontok pedig annak ellenére működésben tartják a filmet, hogy a karakterekben rejlő ellentmondásokat sem bensőségesebben boncolgatni, sem feloldani nem igyekszik a film - célja ugyanis mindössze annyi, hogy egy elfogadható mosodán - hit, barátság, szerelem? - keresztül megtisztíthassa őket. Lehet, hogy nemegyszer felszínesek a vagdalkozó, majd elmélkedő főszereplőkön nyugvó képek, de Mullan elkeseredett figuráját még ilyenkor sem unalmas nézni.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.