Film

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

  • SzSz

Szemrevaló: A fény

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

  • - bzs -

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Ingyen Carlsberg

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

  • - turcsányi -

Opus

John Malkovich a main­streamtől jócskán elütő kortárs művészetek és a fiatal művészek közismert támogatója (legyen bár színpad, film, bármi).

  • - ts -
  • 2025. október 8.

Steve

Edward James Olmos, Ryan Gosling, Adrien Brody, Matthew Perry – mind bújtak már a küszködő tanár szerepébe, aki egy rakás nehéz helyzetben élő és rakoncátlan gyereket igyekszik megnevelni, miközben ő is leckéket vesz az élet nevű tantárgyból.

  • SzSz
  • 2025. október 8.

Bent

Vaszilisz Katszupisz fik­ciós debütfilmje több magot is elvet, de végül egyiket sem bontja ki, vagy nem úgy, ahogy kezdetben ígérte.

Jön a Főnök!

Ó, azok a ködös októberi napok! Kosztolányi venyigéi már piros levéltől véreztek, de iskola után azért még jólesett rohangálni a szőlősorján, lecsippentgetve a szemekből, míg arcomat meg nem csípte a dér, és a leheletem el nem kezdett fehér sárkányként tekergőzni előttem.

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

"Unom már a saját hangomat, jobban érdekel, mi van a másikkal"

Négy egykori kollégiumi barát gyűlik össze egyikük lakásában némi bor társaságában – nem tudják, miért vannak ott, s azt sem, mi vár rájuk. A PopUp Produkció Egykutya című előadásából most készült film. Az adaptáció nehézségeiről kérdeztük az alkotókat, Bakonyi Alexa színész, kreatív producert és az Oscar-díjas Deák Kristóf rendezőt.