Film

Tulipánláz

  • - kg -
  • 2017. november 5.

Film

Mondja csak, Sajókám, állnak még A leány gyöngy fülbevalóval díszletei? – Igen, kérem, kölcsönözhető. – Akkor két szobabelsőt, három utcafrontot és egy főteret szeretnék. – Hacsek, elárulná, mihez kellenek ezek magának? – Az van a papíromra írva, hogy 1600-as évek, Amszterdam, meg hogy Tulipánláz. De tulipán nem kell, arra már megvan a beszállítónk, és a lázat is megoldjuk. – A mi díszleteink Delftet ábrázol­ják, kikötőt nem tudunk adni, viszont megmaradt Colin Firth parókája és egy-két festőállványunk is. Tudja, Vermeerről szólt a film. – Nagyon jó, a miénkben is lesz festő, a kikötőt majd megoldjuk mi, Amszterdam, Delft egyre megy, ez egy szerelmes film, nem történészeknek készül. Ha akadna egy-két malomkerékgallér is, biztosan meg tudunk egyezni.

Nem mernénk rá mérget venni, hogy szóról szóra így hangzott minden a Tulipánláz című galléros–romantikus–hollandi mártásos produkció díszletosztályán, de azon sem lepődnénk meg, ha igen. És ha egy film ennyire beindítja a képzeletet, már nem készült el hiába. Korunk embere persze telhetetlen szerzet, mit neki a gondolat szabad – a díszletosztály felé irányuló – szárnyalása, ahelyett, hogy hálás lenne, még neki áll feljebb. Nem elég, hogy Christoph Waltzot (2 Oscar) talpig gallérban láthatja, Alicia Vikandert (1 Oscar) pedig talpig gallér nélkül, nem elég a sok tulipán, a magas láz és a forgatókönyv­író Tom Stoppard (1 Oscar), ez mind-mind nem elég. Neki összefüggés kell a jelenetek között, összefüggés, amikor Judi Dench is szerepel a filmben, méghozzá apácaként. Hát tényleg semmi sem elég?

A Fórum Hungary filmje

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.