Film

Viktória királynő és Abdul

  • 2017. november 5.

Film

Külön filmes műfaj az angol királyos/királynős. Ebben a szegény uralkodó nem a világ védtelenebb felét gátlástalanul letipró és kirabló imperialista világbirodalom gőgös monarchája, hanem az udvari etikett, az elvárások és kötelezettségek béklyójába vert érzékeny lélek. Csak Viktória királynőről három, egytől egyig pazar kiállítású film készült az elmúlt két évtizedben. Most, hogy néhány éve előkerült a már idős uralkodó egykori indiai (sőt muszlim!) titkárának, bizalmasának naplója, átírva kissé mindazt, amit az utókor tudni vélt, nem kisebb nagyság, mint a jelenleg regnáló királynő szomorú felelősségét korábban oly szívhez szólóan megéneklő Stephen Frears fogalmazta érzelmes történetté a botrányos liezont. Nem az elsőt a korán megözvegyült királynő életében – anno egy skót szolgáról feltételezték, hogy Viktória kötődése hozzá nélkülözi az elvárt fizikai távolságtartást. Arról az esetről John Madden rendezett drámát (Botrány a birodalomban) annak a Judi Denchnek akkor Golden Globe-díjat érő főszereplésével, aki miatt most is megéri elmenni a moziba. Mit sem érne a sok nagyszerű díszletben elő­vezetett, a fél évszázados korkülönbség miatt beteljesíthetetlen szerelmi történet (amely a méltatlan valódi örökös számító szeretetlensége miatt így anya-fiú kapcsolatként értelmeződik) anélkül az érzelmi töltés, asszonyi sokrétűség, egy-egy gesztusban, szemrebbenésben is feltáruló összetettség – vagyis komplex jellem, valóságos jelenlét – nélkül, amit a Dame kölcsönöz az agg királynőnek.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”