Film

Viktória királynő és Abdul

  • 2017. november 5.

Film

Külön filmes műfaj az angol királyos/királynős. Ebben a szegény uralkodó nem a világ védtelenebb felét gátlástalanul letipró és kirabló imperialista világbirodalom gőgös monarchája, hanem az udvari etikett, az elvárások és kötelezettségek béklyójába vert érzékeny lélek. Csak Viktória királynőről három, egytől egyig pazar kiállítású film készült az elmúlt két évtizedben. Most, hogy néhány éve előkerült a már idős uralkodó egykori indiai (sőt muszlim!) titkárának, bizalmasának naplója, átírva kissé mindazt, amit az utókor tudni vélt, nem kisebb nagyság, mint a jelenleg regnáló királynő szomorú felelősségét korábban oly szívhez szólóan megéneklő Stephen Frears fogalmazta érzelmes történetté a botrányos liezont. Nem az elsőt a korán megözvegyült királynő életében – anno egy skót szolgáról feltételezték, hogy Viktória kötődése hozzá nélkülözi az elvárt fizikai távolságtartást. Arról az esetről John Madden rendezett drámát (Botrány a birodalomban) annak a Judi Denchnek akkor Golden Globe-díjat érő főszereplésével, aki miatt most is megéri elmenni a moziba. Mit sem érne a sok nagyszerű díszletben elő­vezetett, a fél évszázados korkülönbség miatt beteljesíthetetlen szerelmi történet (amely a méltatlan valódi örökös számító szeretetlensége miatt így anya-fiú kapcsolatként értelmeződik) anélkül az érzelmi töltés, asszonyi sokrétűség, egy-egy gesztusban, szemrebbenésben is feltáruló összetettség – vagyis komplex jellem, valóságos jelenlét – nélkül, amit a Dame kölcsönöz az agg királynőnek.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.