Animációs film

Vaiana

Film

Úgy tűnik, a Disney tanult valamit a Pixartól (ha már egyszer bekebelezte). A Vaiana nem szokványos Disney-film, hiányoznak belőle az áradó érzelmek, az igazán karakteres dalok, a hatásos, fordulatos cselekmény. Minden egy kicsit alacsony hőfokon ég.

Ám e visszafogottság a film előnyére válik. Semmi többet nem kapunk, mint egy karakán lány történetét, aki helyrehozza egy gőgös férfi hibáját. Esetük az eposzok logikáját követi: egymásnak feszül egyén és közösség (Vaiana törzse maradna az idilli kis szigeten, de a lány a messzi vizekre vágyik), tradíció és haladás (a törzsfőnök apa a helyhez kötött mezőgazdaság híve, a lánya kalandozna és világokat fedezne fel), múlt és jövő (hallgassunk-e az ősök szavára). Ahogy a Pixar-filmeknél, úgy itt is a kaland egyre inkább „befelé” helyeződik, a törzsfői kötelességek és a kalandvágy között őrlődő Vaiana belső útjára. A készítők csak pillanatokra csábulnak el és engedik ellopni a rivaldafényt a félisten Mauinak (szabad fanyalogni, de Dwayne Johnson elragadó a szerepben).

Persze a készítők olykor giccsesebb vizekre is betévednek; a rájaként vissza-visszatérő belevaló nagymamából kicsit kevesebb is elég lett volna és a Disney-dalok érzelmessége sem lesz mindenki ínyére, de a félisten és a halandó lány évődése többnyire megmenti a jeleneteket. Sehol egy szerelmi szál, egy flashback vagy egy megmentésre váró nő, és mégis minden működik.

A Vaiana egyszerűen mesél, archaikus ellentétekre épít és befelé tekint – pont ebben van az ereje.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.