Animációs film

Vaiana

Film

Úgy tűnik, a Disney tanult valamit a Pixartól (ha már egyszer bekebelezte). A Vaiana nem szokványos Disney-film, hiányoznak belőle az áradó érzelmek, az igazán karakteres dalok, a hatásos, fordulatos cselekmény. Minden egy kicsit alacsony hőfokon ég.

Ám e visszafogottság a film előnyére válik. Semmi többet nem kapunk, mint egy karakán lány történetét, aki helyrehozza egy gőgös férfi hibáját. Esetük az eposzok logikáját követi: egymásnak feszül egyén és közösség (Vaiana törzse maradna az idilli kis szigeten, de a lány a messzi vizekre vágyik), tradíció és haladás (a törzsfőnök apa a helyhez kötött mezőgazdaság híve, a lánya kalandozna és világokat fedezne fel), múlt és jövő (hallgassunk-e az ősök szavára). Ahogy a Pixar-filmeknél, úgy itt is a kaland egyre inkább „befelé” helyeződik, a törzsfői kötelességek és a kalandvágy között őrlődő Vaiana belső útjára. A készítők csak pillanatokra csábulnak el és engedik ellopni a rivaldafényt a félisten Mauinak (szabad fanyalogni, de Dwayne Johnson elragadó a szerepben).

Persze a készítők olykor giccsesebb vizekre is betévednek; a rájaként vissza-visszatérő belevaló nagymamából kicsit kevesebb is elég lett volna és a Disney-dalok érzelmessége sem lesz mindenki ínyére, de a félisten és a halandó lány évődése többnyire megmenti a jeleneteket. Sehol egy szerelmi szál, egy flashback vagy egy megmentésre váró nő, és mégis minden működik.

A Vaiana egyszerűen mesél, archaikus ellentétekre épít és befelé tekint – pont ebben van az ereje.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.