Film

Valami London vagy Glória

Magic Boys

  • - ts -
  • 2012. október 19.

Film

Koltai Róbert mint rendező éppen olyan, mint a figura, akit ebben az új filmjében játszik. Ágrólszakadt, ügyetlen, amatőr, lúzer, akiről – bár nyilván csak a végén szeretné – már az elején kiderül, hogy azért ő mozgatja a szálakat, s ilyenformán egy vitathatatlan életművész.

Van egy toldozott-foldozott forgatókönyve, amibe jól láthatóan épp csak az nem írt bele valami nagyon vicceset, nagyon testhezállót vagy nagyon izgalmasat, akinél nem volt töltőtoll, de eredetileg tán az övé lehetett. Ellenben nincsen neki túl sok pénze, s az is mind elment arra, hogy megnyerje magának Michael Madsent és Vinnie Jonest, mert ha ő egyszer gengsztert akar a vásznára, az nyilván nem lehet akárki. Szalajtották szegényt valahonnan hátsó Európából – hogy a filmben albán, nos, az, ha akarom egy gyönyörű metafora –, s hozta magával a pereputtyát otthonról (itt a honi vidám fiúk szekció újra teljes vértezetben: Szabó Győző, Pindroch Csaba és Hujber Ferenc – kifelejtettem valakit?). S ezzel a batyuval hetykén nekivágni egy filmnek, hát… nem kis bátorságra vall. Nem vall vagy hamis vallomást tesz: mert az igazi bátorság nyilván az lett volna, ha Vinnie Jones és Michael Madsen adják a chipendale-fiúkat, a direktor pedig a dörzsölt londoni gengsztert, a vidám fiúk meg maradnak a Valami Amerikában. Persze akkor biztos nem jött volna pénz a Szerecsendió Zrt.-től, s nem kell a szereplőknek hosszan lottózniuk a filmben, s reklámszövegeket bemondani arról, hogy immár online is lehet lottózni. Ám ez is csak a csomag része, hogy látszódjunk minél szerencsétlenebbnek, annál jobb. Annál nagyobb lesz a döbbenet a végén, amikor kiderül, hogy honnan fúj a passzát szél.


És kiderül, piszkosul kiderül – mint mondtuk, már az elején, s utólag nem is esküdnénk meg, hogy nem Osztap Koltai, a nagy kombinátor akarta így. A művész, immár az élet előtag nélkül, pőrén.

Arról van szó ugyanis, hogy a Magic Boys, ha rosszul nézzük, akkor egy átabotában összedobott fércmű, logikátlan, szerencsétlen, még füvet szívni sem tudnak benne rendesen, nemhogy hidegre tenni úgy igazán valakit. Az egész így olyan, mint egy kicsit elkapkodott középiskolás videó a szalagavatóra, egy olyan osztálytól, amelyikben két gyereknek is filmszínész az apja. Ha ilyennek láttuk, mi nézők rontottunk el valamit. Nem vettük észre, hogy Koltai máshová rakta le a kamerát, mint ahová a mezei filmekben szokás. S ha a kamera máshonnan nézi, mi sem nagyon tehetünk mást. S úgy már megkapjuk, ha nem is mindjárt Cassavetes Szeretetáradatát, vagy hogy ne essünk ki a műfajból, a Glóriáját, de majdnem ezeket.

Egy virtigli gengszteres, szerelmes filmet, amiben lőnek, de a végén lánykérés van, amiben Michael Madsen és Vinnie Jones a gengszter, s van benne egy öreg, ágrólszakadt fószer Kelet-Európából, aki elintézi a dolgokat. Ha jól nézzük, Koltai filmje igazi, talpig becsületes álommozi, amit lehetetlen nem szeretni… Koltai, mint a legnagyobbak, a maga módján mindig ugyanazt rendezi, a nagy bömbent szeretet, a meseszép álmok és a nagy egotripek filmjeit. Valami ilyesmiért találták fel a mozit. Kicsit Chaplin, kicsit Fellini, de teljesen magyar.

A Focus-Fox bemutatója

 

 

 


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.