Film

Váratlan befutó

Ron Howard: Hajsza a győzelemért

  • - köves -
  • 2013. október 26.

Film

Amerikában a NASCAR a menő, Ron Howardnak ezért Európában kellett összekalapoznia a pénzt a Forma-1-ről, azon belül is Niki Lauda (AUS) és James Hunt (GB) rivalizálásáról szóló filmjéhez.

A sztori végét minden Forma-1-bubus tudja, mert a sztori, úgy, ahogy van, színigaz; a csatát (az 1976-os világbajnokságot) Hunt nyerte, a háborút viszont (a nagy visszatérő és a kitartóbb versenyző címet) Lauda. Ron Howard nem kizárólag a Forma-1-kedvelőknek készített filmet, a pályán történő kunsztozás csak a kötelező sportfilmes penzum, persze azért nem árt, hogy a hollywoodi iparosok krémjébe tartozó rendező mindig tudja, honnan fényképezzen autót, motort és szétesni mindig kész alkatrészt, hogy az a legeslegjobb hatást tegye. Ám ez csak a beugró, a műfaji minimum, hiszen maga Sylvester Stallone példája bizonyítja - és ha valaki, ő nem szokott tréfálni -, mi történik, ha a pályán minden stimmel (lásd: Felpörgetve, 2001), de az emberi tényező az abszolút stallone-i nulla felé konvergál. Ezzel szemben Howard egy szép bromance-t is belesző a filmjébe; ez az a férfi és férfi közt szövődő, nem erotikus románc, melyre egy sor hollywoodi vígjáték is épít (olyan ez mint a rom+com, csak ez bro+romance).

Merjük barátságnak nevezni az ilyesmit, de csak semmi rosszízű tréfa, Howard filmje ugyanis megérdemli, hogy a legjobb hollywoodi hőstörténeteknek kijáró megbecsülés övezze. Chris Hemsworth (Hunt) és Daniel Brühl (Lauda) jó tempóban adja az eltérő habitusú (Hunt a playboy, Lauda a megtestesült osztrák), de a lényeget tekintve nagyon is egyívású riválisokat: a kibírhatatlan, monomániás, pökhendi zseniket. És ugyanilyen jó ritmusérzékkel mutatják meg, hogy ami civilben kimeríti a grandiózus pöcsség fogalmát, az a pályán hatalmas teljesítményekre váltható át. Jelen állás szerint a Hajsza a győzelemért előzi az év eddigi összes, biztos befutónak hitt szórakoztatóipari nagyágyúját: nem süllyed a Star Trek férfikönynyeiig, miközben osztrák precizitással, angolos charme-mal és hollywoodi szakértelemmel zenésít meg egy csodálatos barátságot, mely történetesen a száguldó cirkusz berkeiben köttetett. Négy csillag csont nélkül.

A Pro Video bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.