Film

Váratlan befutó

Ron Howard: Hajsza a győzelemért

  • - köves -
  • 2013. október 26.

Film

Amerikában a NASCAR a menő, Ron Howardnak ezért Európában kellett összekalapoznia a pénzt a Forma-1-ről, azon belül is Niki Lauda (AUS) és James Hunt (GB) rivalizálásáról szóló filmjéhez.

A sztori végét minden Forma-1-bubus tudja, mert a sztori, úgy, ahogy van, színigaz; a csatát (az 1976-os világbajnokságot) Hunt nyerte, a háborút viszont (a nagy visszatérő és a kitartóbb versenyző címet) Lauda. Ron Howard nem kizárólag a Forma-1-kedvelőknek készített filmet, a pályán történő kunsztozás csak a kötelező sportfilmes penzum, persze azért nem árt, hogy a hollywoodi iparosok krémjébe tartozó rendező mindig tudja, honnan fényképezzen autót, motort és szétesni mindig kész alkatrészt, hogy az a legeslegjobb hatást tegye. Ám ez csak a beugró, a műfaji minimum, hiszen maga Sylvester Stallone példája bizonyítja - és ha valaki, ő nem szokott tréfálni -, mi történik, ha a pályán minden stimmel (lásd: Felpörgetve, 2001), de az emberi tényező az abszolút stallone-i nulla felé konvergál. Ezzel szemben Howard egy szép bromance-t is belesző a filmjébe; ez az a férfi és férfi közt szövődő, nem erotikus románc, melyre egy sor hollywoodi vígjáték is épít (olyan ez mint a rom+com, csak ez bro+romance).

Merjük barátságnak nevezni az ilyesmit, de csak semmi rosszízű tréfa, Howard filmje ugyanis megérdemli, hogy a legjobb hollywoodi hőstörténeteknek kijáró megbecsülés övezze. Chris Hemsworth (Hunt) és Daniel Brühl (Lauda) jó tempóban adja az eltérő habitusú (Hunt a playboy, Lauda a megtestesült osztrák), de a lényeget tekintve nagyon is egyívású riválisokat: a kibírhatatlan, monomániás, pökhendi zseniket. És ugyanilyen jó ritmusérzékkel mutatják meg, hogy ami civilben kimeríti a grandiózus pöcsség fogalmát, az a pályán hatalmas teljesítményekre váltható át. Jelen állás szerint a Hajsza a győzelemért előzi az év eddigi összes, biztos befutónak hitt szórakoztatóipari nagyágyúját: nem süllyed a Star Trek férfikönynyeiig, miközben osztrák precizitással, angolos charme-mal és hollywoodi szakértelemmel zenésít meg egy csodálatos barátságot, mely történetesen a száguldó cirkusz berkeiben köttetett. Négy csillag csont nélkül.

A Pro Video bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.