Film

Váratlan befutó

Ron Howard: Hajsza a győzelemért

  • - köves -
  • 2013. október 26.

Film

Amerikában a NASCAR a menő, Ron Howardnak ezért Európában kellett összekalapoznia a pénzt a Forma-1-ről, azon belül is Niki Lauda (AUS) és James Hunt (GB) rivalizálásáról szóló filmjéhez.

A sztori végét minden Forma-1-bubus tudja, mert a sztori, úgy, ahogy van, színigaz; a csatát (az 1976-os világbajnokságot) Hunt nyerte, a háborút viszont (a nagy visszatérő és a kitartóbb versenyző címet) Lauda. Ron Howard nem kizárólag a Forma-1-kedvelőknek készített filmet, a pályán történő kunsztozás csak a kötelező sportfilmes penzum, persze azért nem árt, hogy a hollywoodi iparosok krémjébe tartozó rendező mindig tudja, honnan fényképezzen autót, motort és szétesni mindig kész alkatrészt, hogy az a legeslegjobb hatást tegye. Ám ez csak a beugró, a műfaji minimum, hiszen maga Sylvester Stallone példája bizonyítja - és ha valaki, ő nem szokott tréfálni -, mi történik, ha a pályán minden stimmel (lásd: Felpörgetve, 2001), de az emberi tényező az abszolút stallone-i nulla felé konvergál. Ezzel szemben Howard egy szép bromance-t is belesző a filmjébe; ez az a férfi és férfi közt szövődő, nem erotikus románc, melyre egy sor hollywoodi vígjáték is épít (olyan ez mint a rom+com, csak ez bro+romance).

Merjük barátságnak nevezni az ilyesmit, de csak semmi rosszízű tréfa, Howard filmje ugyanis megérdemli, hogy a legjobb hollywoodi hőstörténeteknek kijáró megbecsülés övezze. Chris Hemsworth (Hunt) és Daniel Brühl (Lauda) jó tempóban adja az eltérő habitusú (Hunt a playboy, Lauda a megtestesült osztrák), de a lényeget tekintve nagyon is egyívású riválisokat: a kibírhatatlan, monomániás, pökhendi zseniket. És ugyanilyen jó ritmusérzékkel mutatják meg, hogy ami civilben kimeríti a grandiózus pöcsség fogalmát, az a pályán hatalmas teljesítményekre váltható át. Jelen állás szerint a Hajsza a győzelemért előzi az év eddigi összes, biztos befutónak hitt szórakoztatóipari nagyágyúját: nem süllyed a Star Trek férfikönynyeiig, miközben osztrák precizitással, angolos charme-mal és hollywoodi szakértelemmel zenésít meg egy csodálatos barátságot, mely történetesen a száguldó cirkusz berkeiben köttetett. Négy csillag csont nélkül.

A Pro Video bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.