Film

Váratlan befutó

Ron Howard: Hajsza a győzelemért

  • - köves -
  • 2013. október 26.

Film

Amerikában a NASCAR a menő, Ron Howardnak ezért Európában kellett összekalapoznia a pénzt a Forma-1-ről, azon belül is Niki Lauda (AUS) és James Hunt (GB) rivalizálásáról szóló filmjéhez.

A sztori végét minden Forma-1-bubus tudja, mert a sztori, úgy, ahogy van, színigaz; a csatát (az 1976-os világbajnokságot) Hunt nyerte, a háborút viszont (a nagy visszatérő és a kitartóbb versenyző címet) Lauda. Ron Howard nem kizárólag a Forma-1-kedvelőknek készített filmet, a pályán történő kunsztozás csak a kötelező sportfilmes penzum, persze azért nem árt, hogy a hollywoodi iparosok krémjébe tartozó rendező mindig tudja, honnan fényképezzen autót, motort és szétesni mindig kész alkatrészt, hogy az a legeslegjobb hatást tegye. Ám ez csak a beugró, a műfaji minimum, hiszen maga Sylvester Stallone példája bizonyítja - és ha valaki, ő nem szokott tréfálni -, mi történik, ha a pályán minden stimmel (lásd: Felpörgetve, 2001), de az emberi tényező az abszolút stallone-i nulla felé konvergál. Ezzel szemben Howard egy szép bromance-t is belesző a filmjébe; ez az a férfi és férfi közt szövődő, nem erotikus románc, melyre egy sor hollywoodi vígjáték is épít (olyan ez mint a rom+com, csak ez bro+romance).

Merjük barátságnak nevezni az ilyesmit, de csak semmi rosszízű tréfa, Howard filmje ugyanis megérdemli, hogy a legjobb hollywoodi hőstörténeteknek kijáró megbecsülés övezze. Chris Hemsworth (Hunt) és Daniel Brühl (Lauda) jó tempóban adja az eltérő habitusú (Hunt a playboy, Lauda a megtestesült osztrák), de a lényeget tekintve nagyon is egyívású riválisokat: a kibírhatatlan, monomániás, pökhendi zseniket. És ugyanilyen jó ritmusérzékkel mutatják meg, hogy ami civilben kimeríti a grandiózus pöcsség fogalmát, az a pályán hatalmas teljesítményekre váltható át. Jelen állás szerint a Hajsza a győzelemért előzi az év eddigi összes, biztos befutónak hitt szórakoztatóipari nagyágyúját: nem süllyed a Star Trek férfikönynyeiig, miközben osztrák precizitással, angolos charme-mal és hollywoodi szakértelemmel zenésít meg egy csodálatos barátságot, mely történetesen a száguldó cirkusz berkeiben köttetett. Négy csillag csont nélkül.

A Pro Video bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.