Tévé

Iskolatévé

Veled is megtörténhet

Film

Ha a latin szentenciák ismerői megrögzötten másképp tudják is, azért persze már régóta a televízió az élet tanítómestere. Divattippektől a valóságshow-k érintkezési etikettjéig, a csillagjegyek sorsdöntő jelentőségének sulykolásától a tiszta énekhang fogalmának viszonylagosságáig szinte minden tárgyban oktat minket a tévé, csak győzzük figyelemmel.

Legújabban azonban a kereskedelmi csatornák a mindennapi élet veszélyzónáira is kiterjesztették pedagógiai ténykedésüket, immár valóságos életproblémák didaktikus feldolgozására is vállalkozva. Ilyen, alaposan kidolgozott óravázlat nyomán haladó műsor a Tv2 dramatikus sorozata is, amely a múlt hétfőn éppenséggel a nőbántalmazás, a családon belüli erőszak minden kétséget kizáróan aktuális, sőt fájdalmasan égető kérdését ígérte körüljárni.

A történet középpontjában Tárnoki Tünde doktornő áll, aki azt sejtve, hogy egyik páciensének sérüléseit a férj verése okozta, magánnyomozásba kezd. Érintettsége személyes, merthogy első házasságában maga is elszenvedője volt hasonló bántalmazásoknak, ám "a 38 éves doktornő" (ahogyan az akkurátus narrátori szöveg minden harmadik alkalommal hivatkozik a főszereplőre) ma már boldogan él második férje oldalán. Erről a boldogságról, akárcsak a cselekmény gerincét alkotó nyomozás minden egyes mozzanatáról a kamera elé beültetve is vall, s talán hogy jobban meggyőződhessünk tanultságáról, szavait sorról sorra haladva olvassa le a vélelmezett súgógépről. Már-már hitelességi szeplőcskét emlegetnénk az Erőss Pál-féle, néhai Jogi esetek nyomdokán haladó műsorral kapcsolatban, ha ennél nagyobb bakik nem zavarnák meg elmerülésünket a történetben. Hogy a szereplők "távolságtartást" emlegetnek, s hogy a sztorit lezáró összegzésben a doktornő mindjárt arról számolhat be, hogy az erőszakos férjet "örökre eltiltották" a gyermekétől ("Tárnoki Tünde elégedett"), az még hagyján! De az már a forgatókönyv-írói valóságismeret zéruspontjáról árulkodik, hogy a cselekmény kulcsproblémájává ez a sarkalatos kérdés válik: hogyan tudta meg betegének címét az orvosnő? Kileste az adatbázisból, vallja be Tünde, s ugyanezt fogalmazza meg vád formájában Tünde főnöke is, jóllehet, mi, nézők már a legelején a szemtanúi lehettünk annak, amint az orvosi hivatását lelkiismeretesen gyakorló hölgy egy receptet ad át sorstársának: vélhetően kitöltött receptet, névvel és lakcímmel, de talán még tajszámmal is, ha nagyon szőrszálhasogatóak akarunk lenni.

S mégsem ezek a szembeötlő hibák a legzavaróbbak, s még csak nem is a történet erőltetett mozzanatai, hiszen tudjuk, az életben olykor ennél sokkalta erőltetettebb ötletekkel is bátran előhozakodnak (lásd: vak komondor). Hanem egy halálosan komoly társadalmi probléma szappanoperásítása, a nyilvánvaló irtózás attól, hogy az élet éles-szögletes valósága megjelenjen az iskolatévé adásában. Így aztán marad a lekerekítés, a képi világ és a nyelvi regiszterek teljes kilúgozása: IKEA-bútorokkal és a Szomszédokból kölcsönzött részeg családfővel, téli spanyol úttal és kétszeres záróidillel. Ahogyan azt Tünde elképzeli!

Tv2, július 8.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.