Tévé

Iskolatévé

Veled is megtörténhet

Film

Ha a latin szentenciák ismerői megrögzötten másképp tudják is, azért persze már régóta a televízió az élet tanítómestere. Divattippektől a valóságshow-k érintkezési etikettjéig, a csillagjegyek sorsdöntő jelentőségének sulykolásától a tiszta énekhang fogalmának viszonylagosságáig szinte minden tárgyban oktat minket a tévé, csak győzzük figyelemmel.

Legújabban azonban a kereskedelmi csatornák a mindennapi élet veszélyzónáira is kiterjesztették pedagógiai ténykedésüket, immár valóságos életproblémák didaktikus feldolgozására is vállalkozva. Ilyen, alaposan kidolgozott óravázlat nyomán haladó műsor a Tv2 dramatikus sorozata is, amely a múlt hétfőn éppenséggel a nőbántalmazás, a családon belüli erőszak minden kétséget kizáróan aktuális, sőt fájdalmasan égető kérdését ígérte körüljárni.

A történet középpontjában Tárnoki Tünde doktornő áll, aki azt sejtve, hogy egyik páciensének sérüléseit a férj verése okozta, magánnyomozásba kezd. Érintettsége személyes, merthogy első házasságában maga is elszenvedője volt hasonló bántalmazásoknak, ám "a 38 éves doktornő" (ahogyan az akkurátus narrátori szöveg minden harmadik alkalommal hivatkozik a főszereplőre) ma már boldogan él második férje oldalán. Erről a boldogságról, akárcsak a cselekmény gerincét alkotó nyomozás minden egyes mozzanatáról a kamera elé beültetve is vall, s talán hogy jobban meggyőződhessünk tanultságáról, szavait sorról sorra haladva olvassa le a vélelmezett súgógépről. Már-már hitelességi szeplőcskét emlegetnénk az Erőss Pál-féle, néhai Jogi esetek nyomdokán haladó műsorral kapcsolatban, ha ennél nagyobb bakik nem zavarnák meg elmerülésünket a történetben. Hogy a szereplők "távolságtartást" emlegetnek, s hogy a sztorit lezáró összegzésben a doktornő mindjárt arról számolhat be, hogy az erőszakos férjet "örökre eltiltották" a gyermekétől ("Tárnoki Tünde elégedett"), az még hagyján! De az már a forgatókönyv-írói valóságismeret zéruspontjáról árulkodik, hogy a cselekmény kulcsproblémájává ez a sarkalatos kérdés válik: hogyan tudta meg betegének címét az orvosnő? Kileste az adatbázisból, vallja be Tünde, s ugyanezt fogalmazza meg vád formájában Tünde főnöke is, jóllehet, mi, nézők már a legelején a szemtanúi lehettünk annak, amint az orvosi hivatását lelkiismeretesen gyakorló hölgy egy receptet ad át sorstársának: vélhetően kitöltött receptet, névvel és lakcímmel, de talán még tajszámmal is, ha nagyon szőrszálhasogatóak akarunk lenni.

S mégsem ezek a szembeötlő hibák a legzavaróbbak, s még csak nem is a történet erőltetett mozzanatai, hiszen tudjuk, az életben olykor ennél sokkalta erőltetettebb ötletekkel is bátran előhozakodnak (lásd: vak komondor). Hanem egy halálosan komoly társadalmi probléma szappanoperásítása, a nyilvánvaló irtózás attól, hogy az élet éles-szögletes valósága megjelenjen az iskolatévé adásában. Így aztán marad a lekerekítés, a képi világ és a nyelvi regiszterek teljes kilúgozása: IKEA-bútorokkal és a Szomszédokból kölcsönzött részeg családfővel, téli spanyol úttal és kétszeres záróidillel. Ahogyan azt Tünde elképzeli!

Tv2, július 8.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.