Film

Senki többet

  • Békés Bálint
  • 2013. augusztus 18.

Film

Miközben Giuseppe Tornatore szüntelenül filmezi befordult férfihősei édesbús drámáit, rendre előáll egy-egy ridegebb zsánerdarabbal is, mint legutóbb Az ismeretlen (2006) című szép női thrillerrel - friss művében pedig e két vonulat egyesül.

A Senki többet öregedő árverésvezetője egyszerre szenvedélyes rajongóként és cinikus profiként végzi munkáját, miközben simlis haverjával bagóért vásárolnak fel műkincseket. E petyhüdt életvitel akkor pezseg fel némileg, mikor Virgil Oldmant egy rejtélyes ifjú hölgy keresi meg öröksége felbecslésével. Eleinte vonakodó hősünk nekilát a munkának, s lassan nemcsak a pincében lelt középkori fogaskerekeknek, hanem a kastélyszobájából ki sem mozduló megbízónak is megszállottja lesz.

Tornatore filmje bár mezítlábas tételekre fut ki ("az érzelmek éppúgy hamisíthatók, mint a műtárgyak"; "minden hamisítvány rejt valami eredetit"), az aprólékos kivitelzés és az impresszív atmoszférateremtés miatt mégis dicsérhető. A szerző nemcsak szellemes (a fogaskerekekből összeálló automaton precíz metaforája a citált téziseknek), de olyan rafkósan váltja a hangulatokat és a fordulatokat, hogy nézője szinte a film végéig nem lehet biztos a végkifejletben. Geoffrey Rush pedig kiválóan mutatja meg a kiégésből a teljes kétségbeesésbe tartó dráma árnyalatait.

Az sem semmi, ahogy a Senki többet az európai magasművészetre tekint: érzelmeket elfedő külsőségek, felbecsülendő vagy épp meglovasítandó vagyontárgyak halmaza. Az életmű egynémely darabja ismeretében ez akár - meglehet tudatalatti - önvallomás is lehet.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.