Tévésorozat

Világgép - Real Humans - Az első generáció (€Akta Människor)

  • - ts -
  • 2013. június 23.

Film

Felettébb emberszabású robotok Svédországban: ironikus látásmód, lendületes történet, sosem látott tűprofi színészek, gépszex és egyéb természetű izgalmak az utóbbi időszak legkiemelkedőbb tévésorozatában!

Ne szépítsük, az amerikai sorozatok döglődnek, önmagukat ismétlik, s a láthatáron sincs túl sok ígéretes darab. A tuti egy ideje Angliából érkezik, ott szinte hetente jönnek ki az öt-hat részes kis remekek, s tényleg csak a nagy számok törvénye miatt oly sok köztük a gyerekgyilkosos baromság (persze azok is érzékenyre rajzolt társadalmi paravánok előtt üttetnek nyélbe).

Szokás ilyenkor megemlíteni a skandináv szériákat mint hitelt érdemlő ellenállítást Amerikával szemben, de ilyenkor mindig a krimikre gondolunk (Egy gyilkos ügy, A híd, Kard által vész). De bármilyen hihetetlen is, Skandináviában nem csak krimiket faragnak vagy jéghokiznak, tudunk egy sci-fi sorozatról, amiről elöljáróban legyen annyi elég, hogy tök állat. Sőt!

Arról lesz hamarosan szó a fejlett társadalmakban, hogy olyan szuper - zömmel háztartási, ám abban szerfelett sokoldalú (konyha, kiskert, ágy) - robotgépek lepik el a piacot, amelyek több mint emberszabásúak, inkább kiköpött másaink. Ez, mondjuk, még nem lenne nagy ötlet, megvolt már párszor a sci-fi irodalomban, az apropójukból forszírozott kérdés dettó fennállt már a tudományos-fantasztikus irodalom feltalálása előtti időkben is: láttuk már a Gilgamest meg a Modern Gilgamest is, tehát nyugodtan békén lehetne minket hagyni avval, hogy meddig ember az ember, s honnan más már.

false

Oké, de csupán attól mégsem lehet marha jó egy tízrészes tévésorozat, hogy a királyi akadémia felvette hivatalos svéd szónak a hubot kifejezést (így hívják a sorozatban a konyha környékén sertepertélő gépcsákeszeket, Anitát, Bót és Odit meg a többi hasonszőrű nyavalyást).

A svédországi zavargásokat pedig mintha az AXN Sci-fi magyarországi premierjéhez igazították volna, a kínjukban kocsikat gyújtogató - zömmel színes bőrű - bevándorlók sztorija ugyanis dermesztő hasonlatosságot mutat a hubotok természetesen az első kockától az utolsóig fantázia szülte hányattatásaival. És e tájon keresendő e svéd sorozat fő tudománya. Hogy tudniillik úgy játssza le a mindenkori alsókutyák és a többségi társadalom meccseit, hogy közben nem lóg ki a csörték mögül a nagy ronda liberális lóláb. Magyarul a mű nem a leckét mondja fel, mégis megtanulhatja belőle mindenki. Ja, basszus, a robot is ember, gondoltad volna?

Ám ahhoz, hogy belássuk, miért is fogyasztható mindez, el kell engednünk az egészből a sci-fit (robotok kavarnak) meg a valóságot (ők az épp soros páriák). És akkor jön a havaj: egy épp kellő távolságig eltartott, ironikus látásmód, laza vonalakkal, mégis precízen megrajzolt figurák, adott esetben akár a karikatúráig elhurcolva, lendületes történet, sosem látott tűprofi színészek, eredeti színhasználat, csupa üdítő marhaság. Gépszex és egyéb természetű izgalmak.

Az €Akta Människor kétségkívül az utóbbi időszak egyik legjobb sorozata, s ősztől jön a második évada is.

Május 28-tól az AXN Sci-fi műsorán


Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.