tévésmaci

Világmedve

  • tévésmaci
  • 2023. június 21.

Film

Amikor Sztupa és Troché hazavitték a gyerekeket, baromi hideg volt.

Sztupa bement az istállóba a lovakért, s bekötötte őket a szánkó elé. A lópokrócokat összehajtogatta, s belökte a bak padja alá, talán ér majd valamit a gyerekeknek. Troché hozta a két pallót, s beillesztette őket a helyükre, egymással szemben, a rakodótér két oldalán, aztán visszaszaladt valamiért a házba. Itt is kurva hideg van, a vetetlen ágyra, a dunyhákra pillantott, hogy tudtunk itt egyáltalán aludni, s ha már tudtunk, miért nem alszunk még mindig? Az iskoláig könnyű volt az út, itt-ott már egy-egy embert is láttak mozgolódni. Amikor odaértek, Sztupa megzörgette a kaput, s mint varázsütésre, elősorakozott a hat kisgyerek. Mintha itt aludtak volna az iskolában, mintha a rossz kis nagykabátjukban gubbasztottak volna az olajos padlójú osztályteremben, abban az egyben, várva az indulást. Szótlanul felkapaszkodtak a szánra, s elültek a pallón, nem nevetgéltek, nem biztatták egymást, nem vesztek össze a helyeken, nem csináltak semmi olyat, amit a gyereknek nagyon is kéne. Sztupa végignézett a kabátokon, nagyok voltak és semmit érők, az első szél úgy átjárja mindet, mintha itt sem lennének, mintha nem jelentenének mázsás terheket. Lehajolt, s előrángatta a lópokrócokat, terítsétek a hátatokra, de a seggetek alá is jusson belőle. Troché adott mindegyiknek egy szelet csokoládét, pesti csoki, mondta, nagyon jó. Hát, ezért ment vissza, gondolta Sztupa. A gyerekek elvették a csokit, de csak nézték, Troché szerint bámulták, de ő erre is felkészült, bundája valamelyik ráncából, hasítékából előhalászott egy hetediket is, megmutatta rajta, hogy hogyan kell leszedni róla a papírt, s hogyan kell ügyesen kicsomagolni a sztaniolból.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.