étel, hordó

Bharata Kultúrtér

  • narancs.hu
  • 2012. június 28.

Gasztro

A hőségriadó kötelezővé teszi a könnyű ételeket. Kétségtelen, hogy délidőben, 37 fokban, az Almássy tér környékén nem éppen az étvágy érkezik elsőnek, ráadásul ilyenkor az ún. kiülős helyek sem használhatók. De tudjuk jól, enni kell, csakhogy salátabárba elvből nem megyünk.

Nem mintha az Almássy téren salátabárok vagy teraszok serege nézne velünk farkasszemet. Egy ijesztő Dohány utcai pizzérián kívül nem is nagyon van semmi. Amikor már éppen odébbállnánk (Blaha, Keleti?), vagy egyszerűen hazamennénk szendvicsezni, az egyik mellékutcában (Tivadar utca, ezt is most tudtuk meg) különös cégtábla csábít a mélybe: Bharata Kultúrtér.

Először arra gondolunk, hogy szitárhangos óvóhellyel van dolgunk, ám miután leereszkedünk a mélybe, gyorsan kiderül, hogy nemcsak lelki táplálékot vehet magához az éhes vándor - a fő profil a vegetáriánus gyorsétkeztetés, épp erre vágytunk.

Étlap nincs, viszont a pult mögött egy roppant kedves lány részletezi büszkén a felhozatalt. Van itt kuszkusz és rizs, vegafasírt, zöldségsaslik meg valamiféle pörköltszerűség szejtánból. Csupán 1990 forintba kerül a mindent átfogó kóstoló ("maharadzsa-menü"), amihez zöldségleves s a végén süti jár.

A leves zsenge és friss, leginkább a zöldborsóra emlékszünk belőle, de miután befejezzük, és figyelmünk a bőségtál felé fordul, rá kell döbbennünk, hogy a húsmentesség ellenére is pontosan olyan sűrű, bődületes adaggal van dolgunk, amit pár perccel azelőtt a hátunk közepére kívántunk. Sokszor ettünk már vega menüt, de a Bharata kínálata a vendéglátó látványos jóindulata ellenére sem marad emlékezetes: hiányzik belőle az ötlet, a könynyedség, frissesség, nem így a panírozás, ami olyannyira megnehezíti a dolgunkat, hogy a maharadzsa menüjének nagy része tányérunkon marad. A süti valóban kiváló, csupán egyszer ettünk ehhez hasonlót - jó tizenöt évvel ezelőtt, amikor még elfogadtunk édességet idegentől, konkréten Krisna Róbert bácsitól.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.