Cseréptál és krokodil - Drótosok (kiállítás)

  • - kovácsy -
  • 2006. június 29.

Gasztro

Kalapos, kárpitos még van, szemfelszedő és műstoppoló már aligha, szódás hellyel-közzel, drótost - a közkeletű elnevezés szerint drótos-tótot - viszont úgy az ötvenes-hatvanas évek fordulóján lehetett utoljára látni, és már az se nagyon drótozott, habár egy ördöglakatot semmi perc alatt összedobott a megszeppenve álldogáló gyereknek, aki később joggal dicsekedhetett a talányos csiki-csuki-játékszerrel, amíg valaki el nem vette tőle.

Kalapos, kárpitos még van, szemfelszedő és műstoppoló már aligha, szódás hellyel-közzel, drótost - a közkeletű elnevezés szerint drótos-tótot - viszont úgy az ötvenes-hatvanas évek fordulóján lehetett utoljára látni, és már az se nagyon drótozott, habár egy ördöglakatot semmi perc alatt összedobott a megszeppenve álldogáló gyereknek, aki később joggal dicsekedhetett a talányos csiki-csuki-játékszerrel, amíg valaki el nem vette tőle. Drótozni megrepedt, törött cseréptálakat, csuprokat, korsókat kellett: szép szabályos dróthálót font rájuk a drótos, kívülről, egészen a belső peremig, mégpedig olyan szorosat, hogy a repedésen soha többé nem folyt ki a víz. Jobb, tartósabb lett az edény, mint újkorában - bizonygatta a mester, aki a fizetségen kívül ennivalót is kapott. "Dróóóótozni, fóóóótozni, szegecselni!" - hallatszott az utcáról, és az emberek behívták a vándorló mesterembert. Letette a hátán hordott drótosládát, kipakolta a szerszámait, és az udvaron vagy a konyhában munkához látott. Foltoznivaló inkább akadt, leginkább kopottra vásott lábasok, kilyukadt vödrök - ámbár, hogy egy vödör mitől lyukad ki csak úgy, némiképp rejtélyes dolog. A sparhelt tüzében hevítette vörösre az ormótlanul nagy, csúcsos fejű forrasztópákát, a ládájában tartott bádoglemezből kivágta a foltnak valót, ha kellett, beleütött néhány szegecset, aztán az egészet körbeforrasztotta úgy, hogy a folt szélei szó szerint beleolvadtak, belesimultak az edény anyagába.

Akinek minderről nincsenek személyes em-lékei, az egri várban megnyílt kiállítás láttán is meg kell erőltetnie a fantáziáját, hogy elképzelje, mit csináltak valójában a drótostótok, hiszen munkavégzés közben nem készült róluk fénykép, bár a falakon látható régi rajzok valamit megmutatnak azért a mesterség hangulatából. Egy régi, fiókos, rekeszes drótosláda mellett láthatjuk a jellegzetes szerszámokat is. Kiderül, hogy a mesterséget vándorolva tanították a felnőtt mestereket kísérő 12-14 éves "dzsarkóknak". A vándorló drótostót megjelenése főleg a falvakban számított eseménynek, ahol mint messzi földről jött ember hírhozóként is üzemelt. És most azt is megtudhatjuk, mennyire messzi vidékekre jutottak el vándorlásaik során.

Elnevezésük - amely annak idején egyáltalán nem számított lekezelőnek - szlovák mivoltukra, származási helyükre utal. Az egykori Trencsén vármegye bizonyos falvai (Vel'ké Rovné, Dlhé Pole, Turzovka - olvashatjuk a fali magyarázó szövegben) bocsátották ki őket, amiért "Drotáriának" is nevezték azt a - ma a Zsolnai kerület nyugati részében található - vidéket. Szegénység, földszűke volt az elhajtó erő, a munka eszközét, ezáltal a lehetőséget pedig a közeli, sziléziai drótkészítő manufaktúrák kínálták.

A drótosok kirajzása a XIX. század közepén érte el a csúcspontját. Egy-egy városban (például Aszódon, Rákoskeresztúron) közös szállásuk volt, ahonnan kiindulva bejárták a környéket. Úgy becsülik, hogy ebben az időben körülbelül tízezren űzték ezt a mesterséget - távolról sem kizárólag a korabeli Magyarország területén.

Egész drótosüzemek

létesültek ugyanis szerte Európában, de még Amerikában is. Kisebb műhelyek a mai Magyarországon is voltak: Tamásit, Siófokot, Sopront, Székesfehérvárt említi a kísérőszöveg. A varsói vagy a moszkvai manufaktúrában négyszázan dolgoztak. Ezekről az üzemekről már fényképek is fennmaradtak: a tulai drótosműhelyben szegényes öltözetű, csapzott, elgyötört tekintetű férfiak ülnek mereven egyszerű munkaeszközeik mögött, szinte azonosulva az orosz valósággal, a New York-iban a fehér ing, mellény, nyakkendő, ellenzős sapka általános viselete feltűnő. Nem javítóműhelyekről van szó: különféle használati tárgyakat állítottak elő, és ilyenekből a tárlókban bőven láthatunk. A kiállításnak, mondhatni, ez a lényege: az egykor drótból készült használati tárgyak végtelen sokfélesége. Szűrők, szűrőkanalak, aprólékos gonddal, különféle vastagságú drótokból font vasaló- és edényalá-tétek, fali fakanál-, tojás-, szappan-, pohár-, üvegtartók, bonyodalmasan fonott drótperemmel díszített tányérok sorakoznak: szemlátomást nem a nagy átlag, hanem a kivételesen jól sikerült darabok, köztük igazi mestermunkák, mint például egy hatalmas csillár.

A századfordulóra már voltak olyan műhelyek is, amelyek nem házalók útján, hanem többnyelvű katalógusból, árjegyzékből kínálták a termékeiket

az egérfogótól a virágtartóig

és - értetlen meghökkenésünkre - Franciaországban például szabófigurát. Itt már tetten érhetjük a mívességtől a művészi törekvések felé hajló ívelést: a varsói műhely tulajdonosa, bizonyos Jozef Holánik sárgarézből készíttetett ezüstözött és aranyozott dísztárgyakat. Az eredeti vándormesterség nosztalgiája messzi tájak felé vágyódó ábrándképpé materializálódik egy drótelefánt és egy drótkrokodil formájában.

A zsolnai Povázke (Vágmenti) Múzeum anyagából válogatott kiállítás második fele, amely jelenkori drótból készült kézműves-, sőt művészi alkotásokat mutat be, azt igyekszik bizonyítani, hogy maga a mesterség eltűnt ugyan, stilizált változatában mégis kapott némi élethaladékot. Ez a rész kevesebb elmélyülést igényel, bár az eddigiek is inkább egyfajta esztétizáló, társadalomtani összefüggésekben kevésbé gondolkodó muzeológusi felfogást tükröztek. Kézenfekvő téma itt a drótból készült drótosfigura, de elvontabb alkotások is vannak, melyek közül kitűnnek Blanka Sperková "méhészdrótból" készített képzeletbeli, ezzel együtt életvidám tengeri lényei és Marta Filová szintén valamilyen hajszáldrótból készült nyakravalói ajkakkal és szívekkel.

Dobó István Vármúzeum, Eger, szeptember 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.