Cseréptál és krokodil - Drótosok (kiállítás)

  • - kovácsy -
  • 2006. június 29.

Gasztro

Kalapos, kárpitos még van, szemfelszedő és műstoppoló már aligha, szódás hellyel-közzel, drótost - a közkeletű elnevezés szerint drótos-tótot - viszont úgy az ötvenes-hatvanas évek fordulóján lehetett utoljára látni, és már az se nagyon drótozott, habár egy ördöglakatot semmi perc alatt összedobott a megszeppenve álldogáló gyereknek, aki később joggal dicsekedhetett a talányos csiki-csuki-játékszerrel, amíg valaki el nem vette tőle.

Kalapos, kárpitos még van, szemfelszedő és műstoppoló már aligha, szódás hellyel-közzel, drótost - a közkeletű elnevezés szerint drótos-tótot - viszont úgy az ötvenes-hatvanas évek fordulóján lehetett utoljára látni, és már az se nagyon drótozott, habár egy ördöglakatot semmi perc alatt összedobott a megszeppenve álldogáló gyereknek, aki később joggal dicsekedhetett a talányos csiki-csuki-játékszerrel, amíg valaki el nem vette tőle. Drótozni megrepedt, törött cseréptálakat, csuprokat, korsókat kellett: szép szabályos dróthálót font rájuk a drótos, kívülről, egészen a belső peremig, mégpedig olyan szorosat, hogy a repedésen soha többé nem folyt ki a víz. Jobb, tartósabb lett az edény, mint újkorában - bizonygatta a mester, aki a fizetségen kívül ennivalót is kapott. "Dróóóótozni, fóóóótozni, szegecselni!" - hallatszott az utcáról, és az emberek behívták a vándorló mesterembert. Letette a hátán hordott drótosládát, kipakolta a szerszámait, és az udvaron vagy a konyhában munkához látott. Foltoznivaló inkább akadt, leginkább kopottra vásott lábasok, kilyukadt vödrök - ámbár, hogy egy vödör mitől lyukad ki csak úgy, némiképp rejtélyes dolog. A sparhelt tüzében hevítette vörösre az ormótlanul nagy, csúcsos fejű forrasztópákát, a ládájában tartott bádoglemezből kivágta a foltnak valót, ha kellett, beleütött néhány szegecset, aztán az egészet körbeforrasztotta úgy, hogy a folt szélei szó szerint beleolvadtak, belesimultak az edény anyagába.

Akinek minderről nincsenek személyes em-lékei, az egri várban megnyílt kiállítás láttán is meg kell erőltetnie a fantáziáját, hogy elképzelje, mit csináltak valójában a drótostótok, hiszen munkavégzés közben nem készült róluk fénykép, bár a falakon látható régi rajzok valamit megmutatnak azért a mesterség hangulatából. Egy régi, fiókos, rekeszes drótosláda mellett láthatjuk a jellegzetes szerszámokat is. Kiderül, hogy a mesterséget vándorolva tanították a felnőtt mestereket kísérő 12-14 éves "dzsarkóknak". A vándorló drótostót megjelenése főleg a falvakban számított eseménynek, ahol mint messzi földről jött ember hírhozóként is üzemelt. És most azt is megtudhatjuk, mennyire messzi vidékekre jutottak el vándorlásaik során.

Elnevezésük - amely annak idején egyáltalán nem számított lekezelőnek - szlovák mivoltukra, származási helyükre utal. Az egykori Trencsén vármegye bizonyos falvai (Vel'ké Rovné, Dlhé Pole, Turzovka - olvashatjuk a fali magyarázó szövegben) bocsátották ki őket, amiért "Drotáriának" is nevezték azt a - ma a Zsolnai kerület nyugati részében található - vidéket. Szegénység, földszűke volt az elhajtó erő, a munka eszközét, ezáltal a lehetőséget pedig a közeli, sziléziai drótkészítő manufaktúrák kínálták.

A drótosok kirajzása a XIX. század közepén érte el a csúcspontját. Egy-egy városban (például Aszódon, Rákoskeresztúron) közös szállásuk volt, ahonnan kiindulva bejárták a környéket. Úgy becsülik, hogy ebben az időben körülbelül tízezren űzték ezt a mesterséget - távolról sem kizárólag a korabeli Magyarország területén.

Egész drótosüzemek

létesültek ugyanis szerte Európában, de még Amerikában is. Kisebb műhelyek a mai Magyarországon is voltak: Tamásit, Siófokot, Sopront, Székesfehérvárt említi a kísérőszöveg. A varsói vagy a moszkvai manufaktúrában négyszázan dolgoztak. Ezekről az üzemekről már fényképek is fennmaradtak: a tulai drótosműhelyben szegényes öltözetű, csapzott, elgyötört tekintetű férfiak ülnek mereven egyszerű munkaeszközeik mögött, szinte azonosulva az orosz valósággal, a New York-iban a fehér ing, mellény, nyakkendő, ellenzős sapka általános viselete feltűnő. Nem javítóműhelyekről van szó: különféle használati tárgyakat állítottak elő, és ilyenekből a tárlókban bőven láthatunk. A kiállításnak, mondhatni, ez a lényege: az egykor drótból készült használati tárgyak végtelen sokfélesége. Szűrők, szűrőkanalak, aprólékos gonddal, különféle vastagságú drótokból font vasaló- és edényalá-tétek, fali fakanál-, tojás-, szappan-, pohár-, üvegtartók, bonyodalmasan fonott drótperemmel díszített tányérok sorakoznak: szemlátomást nem a nagy átlag, hanem a kivételesen jól sikerült darabok, köztük igazi mestermunkák, mint például egy hatalmas csillár.

A századfordulóra már voltak olyan műhelyek is, amelyek nem házalók útján, hanem többnyelvű katalógusból, árjegyzékből kínálták a termékeiket

az egérfogótól a virágtartóig

és - értetlen meghökkenésünkre - Franciaországban például szabófigurát. Itt már tetten érhetjük a mívességtől a művészi törekvések felé hajló ívelést: a varsói műhely tulajdonosa, bizonyos Jozef Holánik sárgarézből készíttetett ezüstözött és aranyozott dísztárgyakat. Az eredeti vándormesterség nosztalgiája messzi tájak felé vágyódó ábrándképpé materializálódik egy drótelefánt és egy drótkrokodil formájában.

A zsolnai Povázke (Vágmenti) Múzeum anyagából válogatott kiállítás második fele, amely jelenkori drótból készült kézműves-, sőt művészi alkotásokat mutat be, azt igyekszik bizonyítani, hogy maga a mesterség eltűnt ugyan, stilizált változatában mégis kapott némi élethaladékot. Ez a rész kevesebb elmélyülést igényel, bár az eddigiek is inkább egyfajta esztétizáló, társadalomtani összefüggésekben kevésbé gondolkodó muzeológusi felfogást tükröztek. Kézenfekvő téma itt a drótból készült drótosfigura, de elvontabb alkotások is vannak, melyek közül kitűnnek Blanka Sperková "méhészdrótból" készített képzeletbeli, ezzel együtt életvidám tengeri lényei és Marta Filová szintén valamilyen hajszáldrótból készült nyakravalói ajkakkal és szívekkel.

Dobó István Vármúzeum, Eger, szeptember 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.