Villanás a híd alatt - Légiparádé

Gasztro

Kiemelték a Dunából azt a sportrepülőgépet, amely a Red Bull Air Race hétvégi budapesti futamán a Lánchídnak ütközött, majd a folyóba zuhant...

Kiemelték a Dunából azt a sportrepülőgépet, amely a Red Bull Air Race hétvégi budapesti futamán a Lánchídnak ütközött, majd a folyóba zuhant. A pilóta az ütközés során életét vesztette. Szakértők jelenleg is vizsgálják a baleset okait. Ugyancsak szakértők vizsgálják a híd állapotát: várhatóan holnapra dől el, milyen helyreállításokra lesz szükség, és mikor indulhat újra a forgalom.

*

Szörnyethalt az a pilóta, akinek a sportrepülőgépe a Red Bull Air Race hétvégi budapesti futamán a Parlament épületébe ütközött. A szerencsétlenség során nyolc ember vesztette életét, akik azokból az ablakokból követték figyelemmel a versenyt, ahol a becsapódás történt. Szakértők jelenleg is vizsgálják a baleset okait. Az épület helyreállítása akár fél évet is igény-be vehet, de az Országgyűlés őszi ülésszaka ennek ellenére a tervezett időben megkezdődik.

*

Mintegy százötven ember vesztette életét és körülbelül ezren sebesültek meg, amikor a Red Bull Air Race hétvégi budapesti futamán az egyik sportrepülőgép a Duna-parti tömegbe, majd egy lakóházba vágódott: a folyón felállított egyik akadály teljesítése után a pilóta nem tudott a magasba emelkedni. Az áldozatok azonosítása jelenleg is zajlik. Szakértők vizsgálják a baleset okait. Az 1,2 millió nézőt a Duna-partra csábító futam vonzó turisztikai célpontként irányította a figyelmet a magyar fővárosra, de a tragédia nyomán a szervezőknek el kell gondolkodniuk azon, szabad-e a jövőben lakott környezetben megrendezni a versenyt.

*

Szerencsére mindez fikció. Szerencsére nem ilyen mondatokkal kellett indítaniuk tudósításaikat az újságíróknak. De akár ez is előfordulhatott volna. Nevezzenek vészmadárnak vagy óvatos duhajnak, ahogy tetszik, nekem a tavalyi budapesti verseny óta mindig ilyesmi jár az eszemben. Meg hogy tisztelem Besenyei Péter repülőtudását, de a személyes szakmai becsvágyának kiélése - átrepülni a Lánchíd alatt - nem éri meg az ezzel járó közösségi kockázatot. Még olyan áron sem, hogy a kezdeményezésére idehozott versennyel Budapest hírnevét is terjeszti a világban az energiaital.

*

A Red Bull szóvivője, Sidló Noémi tájékoztatása szerint a tököli reptéren 2003-ban megrendezett verseny sikere nyomán neszelte meg az energiaital-gyártó, hogy ebben "főként televíziós szempontól" sokkal több van. Megkeresték az illetékeseket, a fővárost, a Miniszterelnöki Hivatalt, és sikerült megkapniuk a helyszínt tavaly augusztus 20-ra. Ahogy akkor, most is az RTL Klub közvetítette élőben az eseményt, amelyet az idén már a Magyar Turizmus Rt.-vel is együttműködve rendeztek meg. A szóvivő szerint minden illetékes szervvel egyeztettek: "a védelem, a biztonság a legfontosabb szempont". (Illetékes szerveken a rendőrség, a polgári légvédelem, a katasztrófavédelem, a tűzoltóság, a hajózási felügyelet értendő.) A szóvivő szerint a verseny megrendezésének engedélyéért "a Red Bull nem fizet" - látványosságot ad a nemzeti ünnepen.

*

A Miniszterelnöki Hivatal által a tűzijátékra lefoglalt területet a cég ingyen kapta meg, pontosabban a Duna-parton felállított technika (hangfalak, kivetítő) felállítása ellenében, amelyet a verseny helyszíni közvetítése után a tűzijáték hangulatosabbá tételére használtak. Tehát a cég egy augusztus 20-i látványosság ajándékozásával barterezi le grandiózus reklámakciójának lehetőségét.

*

Ha baleset történne, a viselendő felelősséggel kapcsolatban még a verseny előtt így válaszolt a cég szóvivője (azért ő, mert a Miniszterelnöki Hivatal sajtóosztályán hozzá irányítottak): "A Red Bull Air Race alatt a Red Bull vállalja a felelősséget. Nemzetközi biztostótársaságok által biztosított az egész világfutam. A nemzeti ünnep egyéb eseményeiért a magyar állam felelős. A Lánchídért mindenki aggódik, de igazából ha bármi történik, nem a Lánchíd sérül meg, hanem a gép és a pilótaÉ Ennek az esélye elenyésző, bármilyen probléma, pl. nem megfelelő vízszint esetén a pilóták nem repülnek. Felkészültünk minden esetre, rossz időre stb."

*

Persze mi mást mondhatna. Felkészültek minden esetre. De nem lehet minden esetre felkészülni. Amire nem lehet felkészülni, azt vis maiornak nevezi a biztosítási szakirodalom. Nem kell sok hozzá, csak valami előre nem látható műszaki vagy emberi hiba. Mindenki látott már légibemutatón lezuhanó repülőgépet. Viszont azokat legalább kinn tartják a mezőn, nem a város szívében, százezrek előtt. A kereskedelmi tévécsatorna nézettsége az egeket ostromolná, ha valami baj történt volna. De ekkora kockázatot szerintem még egyszer nem ér meg Budapestnek a Red Bull szárnyainak erősítése.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.