Dreher Sörmúzeum - A két királyhoz

  • Kerekes-Poharas János
  • 2008. augusztus 7.

Gasztro

A nyarat ígérő májusi eső szinte forró volt, s mint ezer apró tűszúrás ütött át a rongyokon, amibe az éjszakai slisszoló burkolta magát. A szűk, épp egy szekérnek elegendő utcán olyan mély volt a sár, hogy attól kellett félni, egyszer csak elmerül benne valaki. Ilyen sarak csak a Németalföldön vannak, azóta is. De a pohárműves ragyavert arcú segédjét nem érdekelte egyik sem. Bár térdig cuppogott, bár a valóságosnál jobban is fájt neki minden egyes rávágódó esőcsöpp, épp csak átfutott rajta, hogy akár meg is számolhatná őket darabra, de nem amiatt zokogott. A szerelem kergette a mély, lefojtott hangú (jaj, csak fel ne ébresszen senkit, akkor vége) kesergésbe.

A nyarat ígérő májusi eső szinte forró volt, s mint ezer apró tűszúrás ütött át a rongyokon, amibe az éjszakai slisszoló burkolta magát. A szűk, épp egy szekérnek elegendő utcán olyan mély volt a sár, hogy attól kellett félni, egyszer csak elmerül benne valaki. Ilyen sarak csak a Németalföldön vannak, azóta is. De a pohárműves ragyavert arcú segédjét nem érdekelte egyik sem. Bár térdig cuppogott, bár a valóságosnál jobban is fájt neki minden egyes rávágódó esőcsöpp, épp csak átfutott rajta, hogy akár meg is számolhatná őket darabra, de nem amiatt zokogott. A szerelem kergette a mély, lefojtott hangú (jaj, csak fel ne ébresszen senkit, akkor vége) kesergésbe. És a szerelem, a visszautasított szerelem űzte a városka szélére is, ahova épp caplatott. Flandrine, a mester lánya ugyan se szép, se kedves nem volt, de Gambrinus meg sem látott más nőt. Azért a trampliért ette magát. De az rátarti volt, s az anyja is avval beszélte tele a fejét, hogy százszor különbet érdemelne, egy céhmestert vagy a herceg poroszlóját. Amikor Kale, a boszorkány viskóját is elhagyta, még nagyobb sötétségbe jutott, csupán a gusenbergai erdő közeli és rémítő neszei jelezték, hogy még nagyon is a földi világban jár; a pokolból nem jönnek ilyen félelmetes hangok (csak állandó morgás - úgy hitte). A fák között már tisztán kivette a kuvik sikolyát, s a bánatot elnyomta benne valami várakozásféle. Meg is találta hamar, akit keresett, az ördög egy kidőlt fa törzsére borulva hortyogott. Amikor Gambrinus a vállához ért, összerázkódott, csapott egyet a bojtos farkával, bután nézett, épp csak meg nem kérdezte: "Hol vagyok?" Lehelete iszonyú büdös volt, de nem kénköves, hanem valamilyen másmilyen...

- Te jöttél a bájitalért, na, ide a lelkeddel - és valahonnan előgurított egy hordócskát -, ez majd hat, árpából meg komlóból csináltam, még engedélyezett ételszínezék sincs benne, pedig még meg sem hoztam "a német tisztasági törvényt" (Reinheitsgebot, 1516), na, itt vagy még?

Ám a "bájital" nem úgy hatott, ahogy Gambrinus képzelte. Mire ugyanis hazaért a sárban, már pitymallott, s a mester csípőre tett kézzel várta a kapuban.

- Hol voltál, briganti? Mi ez a hordó?

És úgy berúgtak, hogy reggelre odaígérte Gambrinusnak Flandrine kezét. Rossz házasság volt, a céda természetű némber lelépett egy szerzetessel, oh, idők, oh erkölcsök - és a recepttel... Ez a színtiszta igazság. Bizonyos értelmezések szerint az egyetlen meccs, amit a papság nyert az ördög ellen.

A kőbányai sörgyárban

a portától jobbra lévő, ránézésre jó nagy (úgy 200 négyzetméteres) kiállítás oktatása szerint persze Gambrinus egy iszákos, de jó ízlésű germán felső vezető volt, király. Állításukat jobbára plakátokkal bizonyítják. Ékesen: a sör reklámozásának létezik egy kétségkívül pimasz, ám felette hangulatos grafikai világa, vastag kolbászokkal és hasonló csaplárnékkal, amelybe a rezes orrú királyok is vidáman beleférnek.

Nos, Gambrinus beosztása az egyetlen, amiben a - még az átkosban (1979) megnyitott - gyűjtemény közlése eltér a mienktől, minden mással maximálisan egyetértünk. Minden más stimmel, minden egyéb a helyén van. S olyan, mint amilyennek előre elképzeltük. Kényelmes lődörgés közben fel-felvillantja a régi és mai technológiákat, megmutat egykor nélkülözhetetlen szerszámokat, vitrinben gyűlnek össze a kupák, palackok vigyorognak a falról, az életkorodon és élőhelyeden múlik, hogy melyik közülük a régen látott. Pardon a tegező hangért, de az efféle kiállítások elengedhetetlen kelléke, a szórakoztató tónusban fogalmazott, s falakra kasírozott ismeretterjesztés is pertu a látogatóval. Feltesszük, a sör nem tűri a magázódást (vagy a fene tudja).

Ám a tárgyi világ, a mesterség- és termékhistória csak egyik, minden bősége ellenére másodlagos része a mutatványnak. A rezes orrú király meg a nehéz korsók, tehát a tárgyi örömokozást demonstráló jelzések, a mámor tárgyiasulása pedig tán harmadlagos. Fontosak, fontosak, de "alkalmazott" szerepük van - és esküszünk, így vannak igazán a helyükön. Amit ugyanis a Jászberényi úti gyártelep "halljában" látunk, az az alkotó ember hol büszkén kivagyi, hol mértéktartón szerény dicsérete. Ám nem csak úgy "általánosságban". A névtelen serfőzők, sarki kocsmárosok, falusi kádárok és a többi hétköznapi hős heroizmusa itt - névvel, címmel, pedigrével - azt ünnepli, aki a teret megadta géniuszuknak. A gyárost. A mindenkori "kapitalistát", aki először valahol Klein-Schwechatban vett egy serfőzdét. Aztán a fiát, az I. Dreher Antalt, aki bejárta Ausztriát, Németországot és Angliát, hogy kitanulja a "szakmát". (Sétapálcáját, melyben sörmintákat csempészett ki a szigetországból, nem láttuk a kiállított tárgyak közt.) S akinek a művelt világ a "láger sört" köszönheti. S akit ezért hálás követői "sörkirálynak" neveztek. Mondja még valaki, hogy sörözni proli vircsaft, már a második király lép színre! Nos, a koronázatlanok ez utóbbija lett az, akinek 1862-ben sikerült megvásárolnia az akkor már működő kőbányai sörfőzdét. A család sikertörténetét nem másoljuk tovább ide, könnyen felderíthető az (nem is csak a múzeumból), mint ahogy az sem okozhat különösebb fejtörést, hogy kiszámítsuk, meddig is tartott a diadalmenet - épp az államosításig. A "nyomozati munka" nélkül elérhető információk szerint ekkor Dreherék kiszálltak a sörbizniszből. A rendszerváltás után pedig hamar jött egy multi. Hogy a komcsi alatt a véletlenül idegenben, leginkább Olaszországban járó magyarnak adott esetben attól duzzadt kicsi időre az önérzete, hogy ott az üzletek polcain akkor is talált Dreher sört (mellesleg ma is) - az egy másik (alapvetően gazdasági alapú) történet.

Nekünk van itt (minimum) két királyunk, hogy szimbolizálják jelen dilemmáinkat. Kinek melyikük a fontosabb? Ha hét közben mennek a helyszínre, könnyebb lesz dönteni, akkor a múzeumból nyíló "pub" is üzemel.

Budapest X., Jászberényi út 7-11., nyitva mindennap 9-től 16 óráig, belépő: 300 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."