Koncert

Eläkeläiset

  • - vincze -
  • 2014. május 24.

Gasztro

Ezt a finn zenekart minden épeszű embernek rajongva kéne tisztelnie, noha a zenéjük koncepciója - ami nem más, mint világslágerek transzformálása finn mulatósba (természetesen finn nyelven) - nemcsak első hallásra, de másodikra is nagyon ijesztően hangzik.

De aztán az ember a YouTube-on belefut egy fellépésükbe, ahol az Iron Maiden Run To The Hillsét gyúrják át sörpadok mögött zenélve, iszonyatos lakodalmas szintihangzással, tangóharmonikával, eszkimó szánhúzók csaholására emlékeztetően bunkó csordavokállal, és azonnal kapitulál, továbbá teljesen egyetért a RNR666 szlogenjével, ami a világ legszórakoztatóbb zenekaraként harangozta be a brigádot.

A fentiekből jól látszik, hogy az Eläkeläiset tagjai nem veszik túl komolyan magukat. A láthatóan már a koncertkezdés előtt is szalonspiccesen ténfergő Onni Varis billentyűs-mandolinos-bendzsós konkrétan a dohányzóból sietett a színpadra, hogy aztán az első dalnál már fél lábbal a széken állva úgy pózoljon a vadul csépelt mandolinjával, mintha minimum a Mötley Crüe tagjának képzelné magát. Kicsit később aztán a Müszi koncertteremnek kinevezett büntető betonhodályának tetején lévő vastraverzeken mászott lajhárként. Innentől kezdve gyakorlatilag mindegy is volt, mit játszanak, hiszen a nem túl jó, de még élvezhető hangzás épp elég volt ahhoz, hogy három-négy taktus után mindenki felismerje, melyik óriási slágert gyötrik éppen - a Van Halen Jumpját és a Metallica Enter Sandmanjét eltekerték, az Iron Maiden-feldolgozást és a Hellacopters Nautiskelen Humpasta címre átkeresztelt By The Grace Of Godját viszont sajnos nem -, tökéletesen hozva azt a fajta házibulifeelinget, ahol a már sakálrészeg résztvevők YouTube-diszkót tartva rombolják porrá a nappalit. Az egésznek csak a koncert hevében lerúgott és összetört szintetizátor látta kárát, de ez sem zavarta a finneket annyira, hogy ne zenéljenek izzadt, csatakos és igen-igen jókedvű másfél órányit.

Müszi, április 14.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.