étel, hordó

Borhab

  • ételhordó
  • 2014. február 16.

Gasztro

A Rumbach Sebestyén utcában minden megváltozott, miközben ugyanolyan lerobbant, mint emlékezetünk óta mindig. A zsinagóga továbbra is felújításra vár, építettek néhány modernnek gondolt vackot, a maradék ház meg... Mintha tegnap ért volna véget a második világháború.

De még így is ezerszer inkább vállalható látványosság, inkább ezt mutogatnánk az ide látogató turistáknak, mint a kerületi polgármestereink díszkő burkolatos, viccesszobros rémlátomásait, mert ami itt található (nem a BKK ügyfélszolgálati irodájára gondolunk) a kerékpárműhelytől kezdve a zöldkávézóig, valóban civil kezdeményezés, ez pedig százszor izgalmasabb megannyi ún. idegenforgalmi produkciónál.

false

Mondanunk sem kell, hogy a Wesselényi és a Dob utca között működő Borhab sem gulyással és cigányzenével próbál híveket szerezni magának. Igaz, hogy simán el lehet menni mellette, és valószínűleg a foghíjtelek-parkolóra néző kilátás sem a legszerencsésebb, de semmi sem tökéletes. Az udvarias kiszolgálás kárpótol a panorámáért, az étlap izgalmat ígér.

A csicsókás zellerlevest túrófánkkal (850 Ft) két tányéron tálalják, kipróbálhatjuk külön-külön is az összetevőket. A maga nemében mindkettő kiváló, azonban a fánk a levesbe kerülve veszít élvezeti értékéből. Meglepetésünkre a tőkehallal töltött héjában sült (!) krumpli (1290 Ft) komplett második fogásnak is elmenne. A cseréptálban szervírozott mennyiség láttán erős a gyanúnk, hogy nemcsak egy darab burgonyával dolgoztak, ez persze nem változtat azon, hogy az egyszerű, ámde ritkán komolyan vett műfaj remekművével van dolgunk. Ahogy a hamburger esetében is. A babburgernek (1850 Ft) nevezett cucc a meghatározó babpüréről kapta nevét, de a lényeget, vagyis a húst (marhahát) meg a zsemlét sem vették félvállról. Külön említést érdemel a mellékelt házi burgonyachips és a saláta, amiből az avokádót sem spórolták ki. A forró csokoládétortácskának nevezett szuflét (950 Ft) fanyar gyümölcskásával csak az egyenletesen magas színvonal miatt nem mondanánk betetőzésnek.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.