Fesztivál a Várban: Boráros tér

  • Bán Zoltán András
  • 2002. szeptember 19.

Gasztro

Tizenegyedik alkalommal rendezték meg a Nemzetközi Bor- és Pezsgőfesztivált.

Tizenegyedik alkalommal rendezték meg a Nemzetközi Bor- és Pezsgőfesztivált.Asok sznobizmus közül (könyv-, lemez-, karmester-, sajt-, tea-, hamvasbéla-) a borsznobizmus az egyik legkiállhatatlanabb. Mint minden sznobizmus, ez is kissé agresszív és dölyfös; megveti a sör vagy a whisky rajongóit, ráadásul étkezési kultúrát is követel. Ha nem tudjuk kapásból megmondani, hogy egy barrikkolt furminthoz miféle sajtot kell harapnunk, miféle hordóban úszik legszívesebben a félszegúszó, már el is buktunk a borsznob szemében. E tűrhetetlenül ellenszenves magatartást mégis sokan tanúsítjuk, és ez bizonyára nem tartozik legszégyenletesebb tetteink közé. Mert persze a sznobizmus a kultúra egyik motorja. De lehetnek földönjáróbb érveink is: a bor egész egyszerűen jó. Különösen, ha meg tudjuk fizetni. Ám ez nem mindig sikerül.

Recenzens francia rokonsága szerint nem az a pikk ász, aki jónak tart egy hatszáz frankos (ma már eurós) bordóit. Egy ilyen drága vörös természetesen finom, vagy "szép", ahogy azt borsznobjaink jobbjai mondanák. Ráadásul a dolog presszionált, ilyenkor ugyanis a bor zsarol: ha már ennyi pénzt kiadtunk, bár fogcsikorgatva, de élveznünk kell. Az a valódi connaisseur (vagy connaisseuse, mert a politikai korrektség jegyében ma már női borlovagok is vannak), aki képes a hatvan-száz frankos árfekvésben megtalálni az ízlelőbimbó italálmát. Persze emberünk tévedhet, mivel ilyenkor nincs semmiféle kontroll, a magas ár nem adhat szájpadlásának megerősítést. Meg aztán a bor emez olcsóbb zsellérei nemigen szerepelnek a nagy borkalauzokban, a Johnsonban vagy a Michelinben. Marad a puszta ízlésítélet, mint Kant mondaná. És az nem elég? - kérdhetné egy esztétikai relativista. Ha van egy csodálatos Matisse-om, amiről húsz év után kiderül, hogy hamis, akkor a kép elveszíti minden szépészeti becsét? Nem volt elég, hogy nekem tetszett? Nem elég, hogy nekem ízlik egy negyven-nyolcvan frankos burgundi, melyet ráadásul a Carrefourban, vagyis korántsem a Fauchonban vettem? Egyébként maga a nagy Johnson bátorít elfogulatlanságra, amikor óriási méretű alapkönyvében (magam a 2001-es német kiadást búvároltam - ami persze ugyancsak ordító sznobéria, hiszen ma már jó magyar nyelvű borkalauzok is kaphatók) azt írja, a minden nyelvben kissé becsmérlő mellékízű "asztali bor" (Tafelwein, vin de table, vino da tavola) kifejezés voltaképpen "abszurdum, hiszen végeredményben minden bor asztalra, elfogyasztásra készült". E tekintetben a Ch‰teau Pétrus egy nívón áll az ózdi kövidinkával, teszi hozzá Rec. dölyfösen. És megirigyli a felülmúlhatatlan Hugh Johnsont - százezer fontokra biztosított szájpadlásával, kontinenseken átívelő nyelvével könnyedén lehet nagyvonalú.

Ki ért a borhoz?

Nyilván kevesen; miként Matisse-szakértők sem hemzsegnek a pályán. Ha beleolvasunk a Johnsonba, megrémülünk, annyi mindent kell tudni a temperálásról, a különféle hőmérőkről, a palacformákról, a poharak változatos alakjairól, a szőlőfajtákról, a tannintartalomról, a kései avagy a korai szüret rejtelmeiről, a dugóhúzó megfelelő használatáról, a dekantírozásról, az átfejtésről, a másodborokról, és ki tudná felsorolni, még miegyéb döntő mozzanatról. Mindezt észbe vesszük, és reszket a kezünk, ha pohár után nyúlunk. Mindamellett a cáfolhatatlan Hugh megjegyzi: "Mit sem tudnék hozzátenni André Simon meghatározásához, miszerint szakértő az, aki képes megkülönböztetni a jó bort a rossztól, valamint meg tudja becsülni egy-egy bor különféle jellegzetes tulajdonságait." Na igen, csak hát éppen erre nem vagyunk képesek. Hogyan kell ízlelni a bort? Johnson a nagy burgundi bor- és szóbűvészt, Pierre Poupont idézi: "Ha bort kóstol, ne a palackra nézzen, ne a címkére, ne a környezetre, nézzen sokkal inkább önmagába, hogy egyetlen érzet se menjen veszendőbe, mely lelkében kibontakozik, hogy később elnyerje a maga megemlékezésre méltó alakját."

Ilyen és ehhez hasonló gondolatok fordultak meg Rec. fejében, amikor szeptember 12-én este lenézett a Vár mellvédjéről, ahonnan pompás kilátás nyílt a fényárban úszó Budapestre és az alant felállított mobilvécékre. Szellem és anyag dualizmusa, test és lélek diszkrepanciája, bor és költészet, bor és filozófia - hogy is van ez? Belépéskor egy úgynevezett kostolópoharat nyomnak a kezünkbe, ezzel kell végigjárnunk a borharapó kiméréseket. Elég nagy a tömeg, de korántsem tűrhetetlen, bár az ételt kínáló sátrakhoz nem könnyű hozzáférni. A pultosok egy része barátságos, kedves, más részük harapós vagy fád; a sörhasú német vendégek tolakodnak és üvöltenek. Mint az életben. A színpadon (minek ide színpad?) egy ragtime zenekar játszik (minek ide bármiféle zenekar?). Nagy borélménnyel Rec. nem lett gazdagabb, de a mellvédnél szemlélődve már rájött, hogy egyébként sem ért a borokhoz, agyondohányzott orra, pipafüstben pácolt ízlelőbimbói alkalmatlanok a valódi borgyönyörökre. Jellemző: a legdrágább bor ízlett neki a legjobban. Egyébként is: a borkóstoló nem issza, hanem ízlelés után egy ezüstlavórba köpi a bort, miként a nagy könyvgyűjtők sem olvassák el a véres aukciós harcokon szerzett unikális példányaikat. Rec. viszont összevissza itta a fehér- és vörösborokat, nem válogatott; vedelt, mondhatni, bár mértékkel. Tekintete néhány médiasztár után kutat - mindhiába. ´k talán majd hétvégén harapnak.

A levegő egyre hűvösebb, olykor orkánszerű szél söpör végig a rondellán. Rec. még egy pohárka legurítása után dönt, és a viccbeli macskához hasonlóan azt mondja magában: Jól van, baszok még egy kicsit, aztán hazamegyek.

Bán Zoltán András

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.