chili&vanília

Frijoles negros

Gasztro

Frijoles negros, frijoles negros - dalolja Elsa, a kubai énekesnő, miközben elmeséli, hogy főzik ezt az ételt.

"Az apró fekete babot már előző nap beáztatjuk, tehát már lehet tudni, mi lesz a másnapi ebéd. Miközben a bab fő, egy másik lábasban külön fűszeres hagymás alapot készítünk, kis fokhagymával, római köménnyel, picike oldalassal. A végén egy kis kanálka nádcukor is kerül bele. Aztán összekeverjük, hogy a fűszer jól átjárja, de ilyenkor semmiképpen nem szabad levenni a lábasról a fedőt, mert elszökik az étel lelke. Szépen, finoman kezdjen megérni, mint egy szerelem, azt sem szabad elhamarkodni - teszi hozzá.

Közép- és Dél-Amerika szinte valamennyi országának gasztronómiájában igen fontos szerephez jutnak a különböző babfélék. Kubában is ritka az olyan nap, amikor nem kerül bab az asztalra. Ez a fűszeres ragu, amit mi leginkább talán főzeléknek neveznénk, csodálatos ízharmóniát hordoz magában. Van, aki a megfőtt bab egy részét lepürésíti, és azzal keveri össze a babszemeket, de szerintem enélkül is szaftos, ízes. Rizzsel tálalják; a rizs vagy köretként van a babragu mellett, vagy összekeverik vele, ez esetben az étel neve congris. Apró szemű fekete bab kapható delikátüzletekben (Culinaris, Szép Kis India, Ázsia), azzal a legfinomabb, de ha nem jutunk hozzá, más babbal is készíthetjük.

 


Fotó: Nagy Balázs

 

Kubai fűszeres feketebab-ragu

Hozzávalók (4-8 adag)

50 dkg apró szemű fekete bab, előző este beáztatva

1 babérlevél

1 teáskanál só

4 evőkanál olaj

2 hagyma, finomra aprítva

6 gerezd fokhagyma, finomra aprítva

10 dkg sült császárhús vagy oldalas, felkockázva

1 zöld kaliforniai paprika, apróra kockázva

2 teáskanál őrölt római kömény

2 teáskanál barna cukor

só, bors

A fekete babot alaposan leöblítjük, és előző este hideg vízbe áztatjuk. Ha erre időhiány miatt nincs mód, akkor közvetlenül az étel elkészítése előtt 15 percig lobogó, forró vízben előfőzzük. Leöblítjük, és új vízzel tesszük fel főni. A főzővízbe egy babérlevelet és sót teszünk, majd a babot kb. 1,5-2 óra alatt teljesen puhára főzzük. Kuktában egy óra alatt puhul meg. Közben egy külön edényben, az olajon üvegesre dinszteljük a hagymát, a fokhagymát, beletesszük a felkockázott sült császárhúst vagy oldalast és a kaliforniai paprikát, majd addig pároljuk, amíg a paprika megpuhul. Sózzuk, borsozzuk, majd hozzáadjuk a római köményt és a barna cukrot. A hagymás alapot összekeverjük a puhára főtt fekete babbal, tehetünk hozzá keveset a bab főzővizéből is, hogy még szaftosabb legyen. Rizzsel tálaljuk.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.