chili&vanília

Hagymát hagymával

Gasztro

Parmezános-diós töltött hagyma

Itt az ideje, hogy a hagyma mellékszereplőből főszereplővé váljon! Másodhegedűsként se becsüljük alá, hiszen nélküle számos étel készítése el sem tud kezdődni, ízt, állagot, sűrűséget ad a szaftoknak is. A hagymák sokszínű családja Ázsiában őshonos, és már ókori egyiptomi feliratokon, rajzokon is gyakran előforduló motívum.

Az ókori görögök és rómaiak elsősorban nyersen fogyasztották, Apicius írásaiban szinte kizárólag alárendelt, kiegészítő szerepben jelenik meg. A francia konyha számos fogásának fő eleme: a klasszikus francia hagymaleveshez tonnányi hagymát kell karamellizálni (a leves titka az erős marhaalaplé), a soubise mártáshoz édesre dinsztelt hagymát pürésítenek tejszínnel (az old school változatban besamellel). A világ ropogós, olajban kisütött hagymakarikái is nagy népszerűségnek örvendenek, nemcsak az amerikai változat, hanem az indiai bhajik is (bundája csicseriborsólisztből készül).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.