chili&vanília

Itt az idei chłodnik!

Gasztro

Vagyis a világ legjobb hűsítő levese, amely történetesen nem is egy kifejezetten kánikulára berendezkedett, mediterrán vagy trópusi vidékről származik, hanem Lengyelországból. A lengyel gasztronómia virágzása, és főleg Varsó kulináris életének pezsgése amúgy is lenyűgöző, szívből ajánlok egy varsói gasztrotúrát, csupa meglepetés! Levesekben a lengyel konyha igencsak erős, a hűvösebb napokra tartogatandó, tartalmas gombás, gerslis levesektől az ikonikus zurekig (rozskovásszal készített, kemény tojással és fehér kolbásszal tálalt, savanykás leves), széles és színes a paletta. A chłodnik igazi nyári közönségkedvenc, kánikulában nincs az a mennyiség, ami ne fogyna el, literszámra érdemes készíteni, ajánlom a recept azonnali duplázását. Behűtve, jéghidegen szenzációs, a színe pedig kétségtelenül lélegzetelállító. A céklás alaplé készülhet maradék sült céklából is, de a nyári, zsenge céklák finomak és gyorsan megfőnek. A fűszerek hagyományosan nem részei az alapreceptnek, azok nélkül is működik, de így még különlegesebb az íze. Az idei nyár újítása a lengyel szakácsbarátok tippje, amivel a hatást még tovább lehet fokozni: a végén kovászos uborka leve kerül bele, amitől még frissítőbb és üdébb lesz.

 

Hideg céklaleves

Hozzávalók (4–6 adag)

 

5 szem apró, zsenge nyári cékla (50 dkg)

6 dl víz

só, bors

4 szem szegfűszeg

4 szem szegfűbors

1 teáskanál egész római kömény

1 teáskanál egész koriander

4 szelet friss gyömbér

2 evőkanál nádcukor

1 nagy kígyóuborka, héjastul lereszelve

1 csokor újhagyma, vékonyra karikázva

9 dl (2 nagy doboz) kaukázusi kefir

2 dl kovászosuborka-lé

1 nagy csokor kapor, finomra aprítva

A céklát meghámozzuk és apró kockákra vágjuk. Egy szemet félreteszünk, azt majd később fogjuk csak használni. A vizet felforraljuk, beletesszük a felkockázott céklát, sót, borsot, majd hozzáadjuk a fűszereket: a szegfűszeget, szegfűborsot, római köményt, koriandert, gyömbért. A fűszereket lehetőség szerint csomagoljuk egy kis gézdarabba (vagy teatojásba), mert ezeket el kell majd távolítani, ne kelljen egyenként kihalászni. A cukor is jöhet a főzőléhez. Erős lángon, kb. 10–15 percig főzzük, amíg a cékla kissé megpuhul, a levet forraljuk kissé el. A legvégén hozzáadjuk a maradék egy szem felkockázott céklát (ettől egyrészt szebb lesz a színe, másrészt így friss, ropogós cékla is kerül bele. Ezt a céklás, fűszeres főzetet kissé lehűtjük (szobahőmérsékletűre). Egy nagy tálba tesszük a felkarikázott újhagymát, és a (héjastul) lereszelt uborkát. Ráöntjük a kaukázusi kefirt (vagy natúr joghurtot), majd erre öntjük a a céklás levet és a kovászos uborka levét, végül összekeverjük. Hozzáadjuk a kaprot is. Jégbe hűtve tálaljuk.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.