kertész lesek

Larus

  • kertész lesek
  • 2018. május 19.

Gasztro

A Magyar Optikai Művek 1951-ben épült kultúrháza masszív szocreál épületként magasodott évtizedeken át, de amikor a gyárat – valamikor a múlt század végén – elsodorta a vállalkozó szellem, a környék teljesen megváltozott. Tulajdonképpen csak ez a művház maradt meg építészeti emlékként, de arra a legmerészebb álmukban sem gondolhattak az egykori építtetők, pláne a közönség, hogy hatvanvalahány évvel később puccos rendezvényközpontot ragasztanak alá. Ráadásul a Larus névre hallgató ún. helyszín nem kispálya. Több mint 580 négyzetméteres, de beharangozójukban azt is írják, hogy „magas színvonalú vendéglátás szolgáltatást (sic!) biztosít, modern, kreatív gasztronómiai elemekkel”. Azt már mi tesszük hozzá, hogy van egy hatalmas, a Gesztenyéskertre néző terasza is.

A kínálat valóban ínycsiklandó, de az árfekvés az ötcsillagos szállodák szintjén: a levesek 1950, a főételek 4400 forinttól indulnak, a desszerteket egységesen 1850-ért adják. A menüztetést minden bizonnyal azért vállalták be, hogy napközben is legyen vendégük.

Természetesen itt sem kifőzdei árakkal dolgoznak. 3400 forintért lehet két első fogás (leves vagy előétel), három főétel közül választani, és jár még egy desszert. A kedvezményes közétkeztetésre 12–15 óra között van lehetőség, az étlap hetente változik. A házi szarvassonka körtével, bébispenóttal és parmezán sajttal kiváló indítás, de nem ártott volna valamivel több folyékony hozzávaló (olívaolaj, balzsamecet, bármi), illetve, mondjuk, pékáru, a sonka és a parmezán oly szerfelett sós ízeinek kiegyenlítésére. A mentás cukorborsó-krémleves marinált retekkel minden vizsgán átmenne, de egy fokkal édesebb a kelleténél és túlságosan „főzelékes”. Elképesztően jó a fish & chips bundája, de a benne lévő tőkehal tök ízetlen. A sült krumpli kellemes, viszont a beígért wasabis majonézből hiányzik a japán adalék, ráadásul csak pár csepp jut belőle a tálra. Ellenben semmiféle kifogásunk nem lehet a roston sült vaddisznószűz ellen, amit erdei gombás gnocchival és gyömbéres szósszal tálalnak. Talán még A bűvös vadász varacskos remetéje is megnyalná utána mind a tíz ujját… És ugyanezt mondhatjuk a desszertről, a vaníliás panna cottáról is, amely a maga valójában ismét csak azt a mostanában elterjedt véleményt erősíti, hogy édességügyben kerüljük a cukrászdákat, inkább az éttermekben nézzünk körül.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.