kertész lesek

Larus

  • kertész lesek
  • 2018. május 19.

Gasztro

A Magyar Optikai Művek 1951-ben épült kultúrháza masszív szocreál épületként magasodott évtizedeken át, de amikor a gyárat – valamikor a múlt század végén – elsodorta a vállalkozó szellem, a környék teljesen megváltozott. Tulajdonképpen csak ez a művház maradt meg építészeti emlékként, de arra a legmerészebb álmukban sem gondolhattak az egykori építtetők, pláne a közönség, hogy hatvanvalahány évvel később puccos rendezvényközpontot ragasztanak alá. Ráadásul a Larus névre hallgató ún. helyszín nem kispálya. Több mint 580 négyzetméteres, de beharangozójukban azt is írják, hogy „magas színvonalú vendéglátás szolgáltatást (sic!) biztosít, modern, kreatív gasztronómiai elemekkel”. Azt már mi tesszük hozzá, hogy van egy hatalmas, a Gesztenyéskertre néző terasza is.

A kínálat valóban ínycsiklandó, de az árfekvés az ötcsillagos szállodák szintjén: a levesek 1950, a főételek 4400 forinttól indulnak, a desszerteket egységesen 1850-ért adják. A menüztetést minden bizonnyal azért vállalták be, hogy napközben is legyen vendégük.

Természetesen itt sem kifőzdei árakkal dolgoznak. 3400 forintért lehet két első fogás (leves vagy előétel), három főétel közül választani, és jár még egy desszert. A kedvezményes közétkeztetésre 12–15 óra között van lehetőség, az étlap hetente változik. A házi szarvassonka körtével, bébispenóttal és parmezán sajttal kiváló indítás, de nem ártott volna valamivel több folyékony hozzávaló (olívaolaj, balzsamecet, bármi), illetve, mondjuk, pékáru, a sonka és a parmezán oly szerfelett sós ízeinek kiegyenlítésére. A mentás cukorborsó-krémleves marinált retekkel minden vizsgán átmenne, de egy fokkal édesebb a kelleténél és túlságosan „főzelékes”. Elképesztően jó a fish & chips bundája, de a benne lévő tőkehal tök ízetlen. A sült krumpli kellemes, viszont a beígért wasabis majonézből hiányzik a japán adalék, ráadásul csak pár csepp jut belőle a tálra. Ellenben semmiféle kifogásunk nem lehet a roston sült vaddisznószűz ellen, amit erdei gombás gnocchival és gyömbéres szósszal tálalnak. Talán még A bűvös vadász varacskos remetéje is megnyalná utána mind a tíz ujját… És ugyanezt mondhatjuk a desszertről, a vaníliás panna cottáról is, amely a maga valójában ismét csak azt a mostanában elterjedt véleményt erősíti, hogy édességügyben kerüljük a cukrászdákat, inkább az éttermekben nézzünk körül.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.