chili&vanília

Šlíšky, šúľance, kluski

Gasztro

Az osztrák konyháról elsőre a többségnek a bécsi szelet, a császármorzsa és a Sacher-torta jut eszébe. Pedig ahány tartomány, annyiféle tájjellegű specialitás, amelyek nagy része az adott régió nagy becsben tartott alapanyagait helyezi fókuszba. A bécsi kiruccanások mellett érdemes egy-egy kulináris hétvégét betervezni akár a szomszédos Burgenlandba, ahol számos nagy múltú családi fogadó virágoztatja fel a kiváló helyi termékekre épülő pannon gasztronómiát (például a nagy kedvenc, a podersdorfi Gasthaus zur Dankbarkeit), akár a világ­örökség részét képző Duna menti völgyszorosba, a Wachau lélegzetelállító tájat és szőlőültetvényeket adó kultúrtájára. A Landhaus Bacher családi vendéglőből lett Ausztria egyik legjobbja, és igazi „desztinációs étterem”, azaz önmagában is úti cél. Több osztrák tartományban helyi specialitásnak számítanak a különböző gombócok és nudlik. Nagy valószínűség szerint cseh és morva területekről, német vidékekről kerültek az osztrák konyhákba. Mohnnudeln, šlíšky, šúľance, kluski, nudli. Egy és ugyanazon étel – a mákos nudli – osztrák, cseh, szlovák, lengyel és magyar elnevezése. Mind finom, de életem legjobbját a bécsi Meierei étteremben ettem, amely az ausztriai kulináris kiruccanás kiváló kiindulópontja lehet a házias, de kifinomult osztrák konyhájával.

 

Mákos nudli birsalmakrémmel

Hozzávalók (4–6 adag)

 

 

50 dkg burgonya (szétfövő fajta, pl. Ella)

1 tojás

1 evőkanál libazsír

15 dkg liszt

2 evőkanál búzadara

1 kávéskanál só

10 dkg darált mák

6 dkg porcukor

Tálaláshoz: vajban pirított morzsa

Birsalmakrém:

1 nagy birsalma

5 dkg cukor

½ citrom leve

 

A burgonyát egészben, héjában kb. 45 perc alatt puhára főzzük. A megfőtt krumplit még melegen meghámozzuk, majd krumplinyomón áttörjük. Hozzáadjuk a tojást, a libazsírt, az átszitált lisztet, a búzadarát és a sót. Gyorsan összedolgozzuk, bucivá formázzuk. A bucit négy részre osztjuk, majd mindegyiket további háromra. Lisztezett gyúródeszkán dolgozunk: egy-egy darab tésztát kézzel kb. 20 cm hosszú, 1 cm átmérőjű hengerré sodrunk, majd
3 cm-es darabokat szeletelünk belőle. A darabokból a két tenyerünk között nudlit sodrunk. A kész nudlikat lisztezett tálcán tároljuk, amíg az összes elkészül. (Ha szeretnénk lefagyasztani, akkor így, tálcán érdemes először külön-külön lefagyasztani a nudlikat, csak utána tesszük zacskóba, hogy ne ragadjanak össze). Forró, lobogó sós vízben két részletben kb. 7-8 perc alatt kifőzzük a nudlit, amíg teljesen feljön a víz tetejére. Közben vajon morzsát pirítunk. Megforgatjuk benne a nudlit, majd megszórjuk a cukorral összekevert darált mákkal. Savanykás dzsem, kompót vagy birsalmakrém passzol hozzá. A birsalmakrémhez összeforralunk 1 dl vizet 5 dkg cukorral és a citromlével. A birsalmát kicsumázzuk, felkockázzuk, puhára főzzük a szirupban, majd simára pürésítjük.

Mautner Zsófi rovata. Blogját lásd: www.chiliesvanilia.hu

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.