"Mit szól ehhez a hitközség?" - Bodrogi Eszter gasztroblogger

Gasztro

Mint oly sok mindenhez, a zsidó identitáshoz is a gyomron keresztül vezet(het) az út, legalábbis ezt bizonyítja Bodrogi Eszter sikertörténete. Fűszeres Eszter néven jegyzett, kóser stílusú gasztroblogja a dédnagymamák kóser konyhája és a legkorszerűbb gasztroirányzatok összeházasításával aratott osztatlan sikert a kósert legfeljebb elbeszélésekből vagy az alkalmankénti sóletebédekből ismerő harmincasok, zsidók és nem zsidók körében egyaránt. A hazai kóser konyha újsütetű sztárjával első szakácskönyve megjelenése alkalmából beszélgettünk.

Mint oly sok mindenhez, a zsidó identitáshoz is a gyomron keresztül vezet(het) az út, legalábbis ezt bizonyítja Bodrogi Eszter sikertörténete. Fűszeres Eszter néven jegyzett, kóser stílusú gasztroblogja a dédnagymamák kóser konyhája és a legkorszerűbb gasztroirányzatok összeházasításával aratott osztatlan sikert a kósert legfeljebb elbeszélésekből vagy az alkalmankénti sóletebédekből ismerő harmincasok, zsidók és nem zsidók körében egyaránt. A hazai kóser konyha újsütetű sztárjával első szakácskönyve megjelenése alkalmából beszélgettünk.

*

MN: Hogyan találtál el a kóser konyhához?

BE: Egyszer, kb. három éve a férjemmel úgy éreztük, elegünk van a megállás nélküli munkából és a szombaton is csörgő mobilokból, úgyhogy elhatároztuk, kipróbáljuk, milyen megtartani egy szombatot. Először főleg a tilalmakat láttuk benne, és sok mindenre nem is voltunk felkészülve, például nem kapcsoltuk fel a villanyt időben, és akkor még nem volt olyan időzítőnk, ami helyettünk megtette volna. Úgyhogy csak ültünk a sötétben, és néztünk egymásra tanácstalanul.

MN: Mit érdemes beszereznie a kezdő szombattartónak?

BE: Például a szombati órát, amit hivatalosan időzítőnek hívnak, és bármelyik IKEA-ban beszerezhető. Praktikus leragasztgatni a villanykapcsolókat, mert az ember keze automatikusan rájár a kapcsolgatásra, hasznos továbbá papír zsebkendőt készíteni a vécébe, mert ilyenkor tépni sem szabad. Összehangolt hadműveleteket igényel egy szombat megtartása. Aztán amikor már belerázódtunk, kezdett visszássá válni, hogy vígan esszük a disznóhúst, úgyhogy ekkor jött a képbe a kóser konyha. Fokozatosan csináltuk, hosszú ideig nem is voltak külön tejes és húsos tányérjaink, de olyan ételeket ettünk, amik máskülönben kósernek számítanának.

MN: Ha megakadtál a kóserságban, ki adott tanácsot?

BE: Most is, ha valamilyen problémám adódik ez ügyben, megkérdezek egy rabbit.

MN: Ma fel lehet hívni egy rabbit kóser tanácsokért?

BE: Fel, sőt örülnek is neki, annyira kevés az ilyen megkeresés. Még arra is hajlandók, főleg a fiatal rabbinövendékek, hogy házhoz jöjjenek, és kikóserolják a konyhát.

MN: Ez miből áll?

BE: Ha valaki eddig egy tréfli, azaz nem kóser háztartást vezetett, akkor segítenek az átállásban. Persze sok mindent ki is kell dobni, például a porcelántányérokat, de a sütőt ki lehet kóserolni, a rozsdamentes mosogatót kiégetik, a műanyag konyhapultot pedig felöntik forró vízzel, aztán kivasalják - ettől nem lesz semmi baja, viszont kóser lesz.

MN: Hogy fér bele a kóser háztartás a mindennapjaidba?

BE: Sehogy. Mi csak hét végén tartjuk, volt is, aki megkérdezte, hogy mit szól ehhez a hitközség, hogy csütörtökig tréflit eszünk.

MN: És mit szól?

BE: Semmit. Persze ők is azt mondják, hogy jó lenne, ha teljesen kóserek lennénk, de a részeredménynek is örülnek. Magyarországon az is egy ismert fokozata a kóserságnak, hogy a család otthon kósert eszik, a háztartásba nem engednek be tréflit, de az utcán vagy vendégségben bármi jöhet. De az ortodoxok közt is számos iskola létezik, abban is eltérések vannak, hogy ki mennyi időt vár a tejes és húsos ételek közt. Mi a magyar normát tartjuk, azaz fél órát várunk, de vannak, akik akár 4 órát.

MN: E trendi kóserságban mi a fő vonzerő: a receptek egzotikuma vagy a hagyományok felélesztésének lehetősége?

BE: A kezdeti vonzerőt a receptek jelentik. Viszont kezd kialakulni a blog körül egy közösség, és azt látom, hogy az ide tartozók közül egyre többen nem esznek disznót, aki pedig tényleg következetes akar lenni, az nem keveri a tejest a hússal. Ez persze még messze van a keményvonalas kóserségtől, egyfajta kóser stílusú konyha ez, egy viszonylagos állapot, amit én is képviselek. A receptjeimet el lehet készíteni a kóser követelmények szerint is, de ez csak egy lehetőség, szerintem megállják a helyüket a maguk jogán is, mint izgalmas zsidó ételek.

MN: Kik olvassák a blogodat?

BE: Elsősorban a negyven alatti nők. Egyszer végeztem egy privát közvélemény-kutatást, amiből az derült ki, hogy hatvan százalékban nem zsidók olvasnak. Érdekes viszont, hogy a férfi olvasók szinte mind zsidók.

MN: Az ételeken keresztül a zsidóságról is könnyebb beszélni?

BE: Nem tudom, hogy miért van így, azért, mert a gasztronómia iránt érdeklődők amúgy is nyitottabbak a különböző kultúrákra, vagy mert tényleg elfogadóbbak lettek az emberek. De a zsidóság is sokat változott. Szeretném azt hinni, hogy a mi generációnk már túllépett azon a félelemalapú összetartáson, amiben a holokauszt jelentette a közös nevezőt. Itt van ez a közösség is, aminek a konyha, a főzés, az evés adta meg a kezdő löketet. Összejárunk, főzünk, együtt tartjuk az ünnepeinket. Az én életembe az ünnepek is a konyha felől kerültek vissza, először csak a hanukát tartottuk, aztán ahogy egyre több hagyományos zsidó ételt megismertem, úgy jött a többi is, hisz mindegyiknek megvan a maga izgalmas gasztrovonzata.

MN: A könyvedben többségben askenázi, azaz közép- és kelet-európai ételek szerepelnek.

BE: Úgy gondoltuk, jobb ezzel kezdeni, mint a spanyol eredetű, szefárd konyhával, amit egyébként még jobban is szeretek, mint az askenázit. A szefárd könnyebb, több benne a zöldség, a saláta, az arabos egzotikum. De a fő különbség az, hogy az askenázi konyha a libazsírt, a szefárd az olívaolajat favorizálja. Ahol lehet, igyekszem a lehető legkevesebb zsírt használni, de mondjuk egy sólet libazsírral az igazi.

MN: Ma Magyarországon hány kóser háztartásról tudni?

BE: Ötven körül, talán így is sokat mondtam.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.