"Mit szól ehhez a hitközség?" - Bodrogi Eszter gasztroblogger

Gasztro

Mint oly sok mindenhez, a zsidó identitáshoz is a gyomron keresztül vezet(het) az út, legalábbis ezt bizonyítja Bodrogi Eszter sikertörténete. Fűszeres Eszter néven jegyzett, kóser stílusú gasztroblogja a dédnagymamák kóser konyhája és a legkorszerűbb gasztroirányzatok összeházasításával aratott osztatlan sikert a kósert legfeljebb elbeszélésekből vagy az alkalmankénti sóletebédekből ismerő harmincasok, zsidók és nem zsidók körében egyaránt. A hazai kóser konyha újsütetű sztárjával első szakácskönyve megjelenése alkalmából beszélgettünk.

Mint oly sok mindenhez, a zsidó identitáshoz is a gyomron keresztül vezet(het) az út, legalábbis ezt bizonyítja Bodrogi Eszter sikertörténete. Fűszeres Eszter néven jegyzett, kóser stílusú gasztroblogja a dédnagymamák kóser konyhája és a legkorszerűbb gasztroirányzatok összeházasításával aratott osztatlan sikert a kósert legfeljebb elbeszélésekből vagy az alkalmankénti sóletebédekből ismerő harmincasok, zsidók és nem zsidók körében egyaránt. A hazai kóser konyha újsütetű sztárjával első szakácskönyve megjelenése alkalmából beszélgettünk.

*

MN: Hogyan találtál el a kóser konyhához?

BE: Egyszer, kb. három éve a férjemmel úgy éreztük, elegünk van a megállás nélküli munkából és a szombaton is csörgő mobilokból, úgyhogy elhatároztuk, kipróbáljuk, milyen megtartani egy szombatot. Először főleg a tilalmakat láttuk benne, és sok mindenre nem is voltunk felkészülve, például nem kapcsoltuk fel a villanyt időben, és akkor még nem volt olyan időzítőnk, ami helyettünk megtette volna. Úgyhogy csak ültünk a sötétben, és néztünk egymásra tanácstalanul.

MN: Mit érdemes beszereznie a kezdő szombattartónak?

BE: Például a szombati órát, amit hivatalosan időzítőnek hívnak, és bármelyik IKEA-ban beszerezhető. Praktikus leragasztgatni a villanykapcsolókat, mert az ember keze automatikusan rájár a kapcsolgatásra, hasznos továbbá papír zsebkendőt készíteni a vécébe, mert ilyenkor tépni sem szabad. Összehangolt hadműveleteket igényel egy szombat megtartása. Aztán amikor már belerázódtunk, kezdett visszássá válni, hogy vígan esszük a disznóhúst, úgyhogy ekkor jött a képbe a kóser konyha. Fokozatosan csináltuk, hosszú ideig nem is voltak külön tejes és húsos tányérjaink, de olyan ételeket ettünk, amik máskülönben kósernek számítanának.

MN: Ha megakadtál a kóserságban, ki adott tanácsot?

BE: Most is, ha valamilyen problémám adódik ez ügyben, megkérdezek egy rabbit.

MN: Ma fel lehet hívni egy rabbit kóser tanácsokért?

BE: Fel, sőt örülnek is neki, annyira kevés az ilyen megkeresés. Még arra is hajlandók, főleg a fiatal rabbinövendékek, hogy házhoz jöjjenek, és kikóserolják a konyhát.

MN: Ez miből áll?

BE: Ha valaki eddig egy tréfli, azaz nem kóser háztartást vezetett, akkor segítenek az átállásban. Persze sok mindent ki is kell dobni, például a porcelántányérokat, de a sütőt ki lehet kóserolni, a rozsdamentes mosogatót kiégetik, a műanyag konyhapultot pedig felöntik forró vízzel, aztán kivasalják - ettől nem lesz semmi baja, viszont kóser lesz.

MN: Hogy fér bele a kóser háztartás a mindennapjaidba?

BE: Sehogy. Mi csak hét végén tartjuk, volt is, aki megkérdezte, hogy mit szól ehhez a hitközség, hogy csütörtökig tréflit eszünk.

MN: És mit szól?

BE: Semmit. Persze ők is azt mondják, hogy jó lenne, ha teljesen kóserek lennénk, de a részeredménynek is örülnek. Magyarországon az is egy ismert fokozata a kóserságnak, hogy a család otthon kósert eszik, a háztartásba nem engednek be tréflit, de az utcán vagy vendégségben bármi jöhet. De az ortodoxok közt is számos iskola létezik, abban is eltérések vannak, hogy ki mennyi időt vár a tejes és húsos ételek közt. Mi a magyar normát tartjuk, azaz fél órát várunk, de vannak, akik akár 4 órát.

MN: E trendi kóserságban mi a fő vonzerő: a receptek egzotikuma vagy a hagyományok felélesztésének lehetősége?

BE: A kezdeti vonzerőt a receptek jelentik. Viszont kezd kialakulni a blog körül egy közösség, és azt látom, hogy az ide tartozók közül egyre többen nem esznek disznót, aki pedig tényleg következetes akar lenni, az nem keveri a tejest a hússal. Ez persze még messze van a keményvonalas kóserségtől, egyfajta kóser stílusú konyha ez, egy viszonylagos állapot, amit én is képviselek. A receptjeimet el lehet készíteni a kóser követelmények szerint is, de ez csak egy lehetőség, szerintem megállják a helyüket a maguk jogán is, mint izgalmas zsidó ételek.

MN: Kik olvassák a blogodat?

BE: Elsősorban a negyven alatti nők. Egyszer végeztem egy privát közvélemény-kutatást, amiből az derült ki, hogy hatvan százalékban nem zsidók olvasnak. Érdekes viszont, hogy a férfi olvasók szinte mind zsidók.

MN: Az ételeken keresztül a zsidóságról is könnyebb beszélni?

BE: Nem tudom, hogy miért van így, azért, mert a gasztronómia iránt érdeklődők amúgy is nyitottabbak a különböző kultúrákra, vagy mert tényleg elfogadóbbak lettek az emberek. De a zsidóság is sokat változott. Szeretném azt hinni, hogy a mi generációnk már túllépett azon a félelemalapú összetartáson, amiben a holokauszt jelentette a közös nevezőt. Itt van ez a közösség is, aminek a konyha, a főzés, az evés adta meg a kezdő löketet. Összejárunk, főzünk, együtt tartjuk az ünnepeinket. Az én életembe az ünnepek is a konyha felől kerültek vissza, először csak a hanukát tartottuk, aztán ahogy egyre több hagyományos zsidó ételt megismertem, úgy jött a többi is, hisz mindegyiknek megvan a maga izgalmas gasztrovonzata.

MN: A könyvedben többségben askenázi, azaz közép- és kelet-európai ételek szerepelnek.

BE: Úgy gondoltuk, jobb ezzel kezdeni, mint a spanyol eredetű, szefárd konyhával, amit egyébként még jobban is szeretek, mint az askenázit. A szefárd könnyebb, több benne a zöldség, a saláta, az arabos egzotikum. De a fő különbség az, hogy az askenázi konyha a libazsírt, a szefárd az olívaolajat favorizálja. Ahol lehet, igyekszem a lehető legkevesebb zsírt használni, de mondjuk egy sólet libazsírral az igazi.

MN: Ma Magyarországon hány kóser háztartásról tudni?

BE: Ötven körül, talán így is sokat mondtam.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.