étel, hordó

Nagyi Kifőzdéje

  • ételhordó
  • 2022. november 16.

Gasztro

Étteremkritika

„A Bp. II., Frankel Leó u. 36. sz. műemlékjellegű lakóház felújítását megelőző építéstörténeti kutatás elkészült. (…) A most előkerült adatok szerint az építkezés 1848-ban kezdődött és 1850-ben fejeződött be. A ház a szomszédos gyógyfürdők idegenforgalmának kihasználására szállodának épült, s a szálloda Heilquelle, majd később Gyógyforrás néven egészen az első világháborúig működött.

A klasszicizmus és a romantika közötti átmenetet képviselő, de inkább már a romantika felé hajló épület tervezőjére vonatkozólag adat nem került elő. Személyének meghatározására sajnos még stíluskritikai úton sem tehetünk kísérletet, mivel a ház értékét és érdekességét adó jellegzetes részletek és tagozatok romantikus emlékanyagunkban társtalanul állanak” – írta a Műemlékvédelem című lap 1971-ben, de arról nem tesznek említést, hogy tíz évvel korábban hogyan nézett ki a nagy múltú épület. Vélhetően amiatt, mert „érték és érdekesség” helyett inkább csak elkeseredettséget és szomorúságot említhetnének. Mi legalábbis erre következtethetünk a házat ábrázoló, 1961-ben készült, s a Fortepan gyűjteményében megtalálható fényképből. Az épület homlokzata, amelyet a „Dohányjövedéki alkalmazottak gyógytelepe” felirat díszít, nehezen kivehető az ’56-os (vagy ’45-ös) golyónyomoktól, így az egyetlen romantikát idéző elem az egyemeletes ház földszinti üzlethelyiségében működő Lukács eszpresszó és cukrászda.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”