étel, hordó

Nagyi Kifőzdéje

  • ételhordó
  • 2022. november 16.

Gasztro

Étteremkritika

„A Bp. II., Frankel Leó u. 36. sz. műemlékjellegű lakóház felújítását megelőző építéstörténeti kutatás elkészült. (…) A most előkerült adatok szerint az építkezés 1848-ban kezdődött és 1850-ben fejeződött be. A ház a szomszédos gyógyfürdők idegenforgalmának kihasználására szállodának épült, s a szálloda Heilquelle, majd később Gyógyforrás néven egészen az első világháborúig működött.

A klasszicizmus és a romantika közötti átmenetet képviselő, de inkább már a romantika felé hajló épület tervezőjére vonatkozólag adat nem került elő. Személyének meghatározására sajnos még stíluskritikai úton sem tehetünk kísérletet, mivel a ház értékét és érdekességét adó jellegzetes részletek és tagozatok romantikus emlékanyagunkban társtalanul állanak” – írta a Műemlékvédelem című lap 1971-ben, de arról nem tesznek említést, hogy tíz évvel korábban hogyan nézett ki a nagy múltú épület. Vélhetően amiatt, mert „érték és érdekesség” helyett inkább csak elkeseredettséget és szomorúságot említhetnének. Mi legalábbis erre következtethetünk a házat ábrázoló, 1961-ben készült, s a Fortepan gyűjteményében megtalálható fényképből. Az épület homlokzata, amelyet a „Dohányjövedéki alkalmazottak gyógytelepe” felirat díszít, nehezen kivehető az ’56-os (vagy ’45-ös) golyónyomoktól, így az egyetlen romantikát idéző elem az egyemeletes ház földszinti üzlethelyiségében működő Lukács eszpresszó és cukrászda.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.