chili&vanília

Neonsárga, édes, keserű

Gasztro

Apró, törékeny termete megtévesztő lehet. Tanja Grandits ugyanis filigrán külseje ellenére a nemzetközi gasztronómia egyik nehézsúlyú, meghatározó személyisége. Michelin-csillagos bázeli éttermébe rengeteg ínyenc zarándokol, hogy megkóstolhassa a séfnő vonzó ételeit.

Saját meghatározása szerint az "Aroma kitchen" a védjegye, ami elsősorban az illatokkal, fűszerekkel, kiegészítőkkel, szószokkal, öntetekkel való magabiztos és újszerű bánásmódot takarja. Ellentétes ízeket, kontrasztos állagokat, egzotikus fűszereket varázsol harmonikus egységgé, a végeredmény pedig színes, nőies és lenyűgöző konyha. A salzburgi reptéri hangárban berendezett extravagáns étterem tavaszi vendégséfjeként mutatkozott be a nemzetközi közönségnek. Sokfogásos menüje az egyik legizgalmasabb, legjátékosabb ételsor volt, amelyet valaha kóstoltam, telis-tele apró meglepetésekkel. Fogásaiban a karfiolpüré jázminnal, török joghurttal és mandulával, a sárgarépaleves kardamommal és sárgabarackkal, a fésűkagyló retekkel és kávéval találkozott. Csupa izgalom és csupa meglepetés. Tucatnyi apró titkos kiegészítő között bukkant fel az alábbi pikáns citromkrém is. Senki nem számított rá, kókusztejes currymártás alatt bújt meg egy pötty belőle, és úgy felébresztette az ízlelőbimbóinkat, hogy azonnal kikönyörögtük a receptjét. Itthon aztán némileg igazítani kellett a háztartási körülményekhez, a végeredmény azonban lenyűgöző. Édes és keserű egyben, és bár desszerteket is extravagánssá varázsol (mák- vagy répatortát, panna cottát vagy créme brulée-t, mascarponekrémet vagy linzerkarikát), mégis sós ételek kiegészítőjeként a legemlékezetesebb. Például csirke- vagy libamájpástétom alatt, tonhal és sült paprika mellett (pl. pirítóson, vékonyan), sárgarépakrémlevesben lapulva (egy kávéskanálnyi) vagy spárga mellé mártogatónak, kevés majonézzel keverve.

 


Fotó: A szerző felvétele

 

Neonsárga édes-keserű citromdzsem

Hozzávalók (két 3 dl-es üveghez)

40 dkg (4 darab) kezeletlen citrom

fél kávéskanál őrölt kurkuma

6 szem egész kardamom

1 narancs kifacsart leve

40 dkg befőzőcukor

A házi citromdzsemhez nagyobb kockákra vágjuk az egész (kezeletlen!) citromokat (héjastul), a magokat eltávolítjuk. Egy lábasban annyi vizet öntünk rá, amennyi ellepi. Felforraljuk, és 20 percig főzzük erős lángon. Ekkor leöntjük róla a vizet, és frisset öntünk rá (így a citrom elveszíti agresszív keserűségét). Hozzáadjuk a kurkumát és a kardamomot. Újra felforraljuk, és addig főzzük, kb. 15-20 percig, amíg a citrom teljesen megpuhul. A kardamomot eltávolítjuk. Ekkor robotgépben simára pürésítjük. Visszaöntjük a lábasba a citrompürét, hozzáadjuk a narancslevet és a befőzőcukrot. További tíz percig főzzük, végül sterilizált üvegekbe töltjük.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.