étel, hordó

PeP Burger Újbuda

  • ételhordó
  • 2017. november 26.

Gasztro

Vannak helyek, amelyek kizárólag fekvésüknek köszönhetik a sikerüket, és nem csak hegyvidéki vagy vízparti panorámás dolgok lehetnek ilyenek. Bizonyos vendéglátóhelyek úgy is nevezetessé válhatnak, hogy puszta létükön kívül semmi más nem indokolja ezt. Például a lágymányosi Italcsarnok nevű egység (Bp. XI., Budafoki út 35.) évtizedeken keresztül a környék leggyalázatosabb pontjaként, tulajdonképpen egy koszos kocsmaként vészelt át mindent, amit csak át lehetett vészelni az elmúlt negyven-ötven évben, s vált legendává. Talán azért, mert miután nem szűnt meg, nem váltott profilt, a közönsége kicserélődött. Míg a hetvenes-nyolcvanas években a dolgozó munkásosztály könnyelmű képviselői mellett legfeljebb ún. züllött és lumpen elemek látogatták, a rendszerváltás után a közeli Műegyetem hallgatóinak, a „fiatalságnak” vált kedvencévé, és sokáig úgy tűnt, ez elégséges lehet az örökkévalósághoz.

Nem lett az. Pár évvel ezelőtt átalakították, így aztán hiába tartották meg a nevét, új berendezési tárgyaival és szolgáltatásaival (pizza, „minőségi” italok) odalett a varázs, elvitorláztak a törzsvendégek. Aztán pár hónappal ezelőtt az Italcsarnok felirat is eltűnt, és továbbra is mérnek ugyan pálinkát, az új hívószó a hamburger lett. Mást nem is nagyon árulnak – se leves, se desszert –, burgerből viszont annyiféle van, hogy külön étlapot csináltak nekik. Elsőre a legdrágábbat, a Budapest burgert választjuk (2790 Ft), itt az extra adag marhahúshoz zöldborsópürét, újhagymát, füstölt sajtot, bacont, libamájat és lecsót is ígérnek. A zsemle kissé édeskés, de nem „puffancsosan”, a húsról rendeléskor megkérdezték, hogy milyenre süssék. Ezek után simán elhisszük a beharangozó szavait: „minden egyes összetevője természetes alapanyagokból készül”. De azt is kénytelenek vagyunk megjegyezni, hogy a drága kiegészítők, az újhagyma kivételével, nem sok vizet zavarnak. Nem így a hasábburgonya, amihez hasonlót nem ettünk már régóta nyilvános helyen. A chimchurri burgerhez (1390 Ft) valamivel kisebb hús jár, viszont a névadó petrezselymes alapanyag jót tesz neki, hogy azt ne mondjuk, „kiegészíti az élményt”. Ugyanez a beszédes nevű Death burgernél (1290 Ft) épp a fordítottja: a hagymalekvárral és habanero csilivel feldobott burger brutálisan csíp, ami a könnyezésen és csukláson kívül azt is eredményezi, hogy felőlünk akár cipőtalpat is tehettek volna a zsemlébe, mivel a hús ízét egyáltalán nem érezzük. Már csak ezért is jól jött volna valami desszert.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.