kertész lesek

Randevú

  • kertész lesek
  • 2022. szeptember 21.

Gasztro

Találka a brazil márvánnyal.

„Brazil márvánnyal borított, óriási teraszos kávéház fogad minket Bel-Buda újonnan kialakított sétálóövezetében, a Lövőház utcában. Kicsit félve térünk be az alagsori kávéházba, mert eddig a »múzeum és kávéház« fogalmával sehol nem találkoztunk” – olvasható abban a PR-cikkben, mely 11 évvel ezelőtt harangozta be a legújabb sétálóutca legújabb egységét, amely Karády Katalin nevével próbált nagyobb vendégkört kialakítani. De nem csak a nevével. Emlékesteket szerveztek, a névadó személyes tárgyait állították ki, de a Sacher-tortát idéző ún. Karády-szelet is a színésznő hagyatékából előkerült recept alapján készült. A nagy reményekkel induló vállalkozás kezdetben sikerrel működött, ám a vendéglátás törvényei szerint semmi nem tart örökké, így a hamvadó cigarettavég is előbb-utóbb a csikkekkel teli hamutálban végzi.

A „brazil márvánnyal borított, óriási terasz” a Lövőház utca 16/B alatt ma is megvan, bár minden jel arra utal, hogy új gazdái kevésbé törekedtek eredetiségre. A helyet most Randevúnak nevezik, ez pedig az egyik legelhasználtabb név a műfajban, de sok 50–60 éves számára elsősorban a nyolcvanas évek „exkluzív” szórakozóhelyét, az Apor Vilmos (akkor: Lékai János) téri Randevú diszkót idézheti, a szocialista Studio 54-et, ahová a korszak legnagyobb sztárjai jártak, és ahol a kidobóember (a rendszerváltás után a tulajdonos) Növényi Norbert volt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.