kertész lesek

Rézpatkó

  • kertész lesek
  • 2014. október 5.

Gasztro

És azt tudták, hogy a Szentendrei utat a csillaghegyi elágazás után úgy hívják, hogy Rákóczi utca? A taxisok biztos tudják, de nekünk csak akkor esett le, amikor már Csillaghegy szívében, nem messze a HÉV-megállótól megálltunk a kiszemelt vendéglő előtt. Tehát ez volna a Szentendrei út 333-as szám alatti ház? Itt meg egy másféle számozás. A bejárat fölött nemcsak a Rézpatkó vendéglő feliratot olvassuk, de azt is, hogy „anno 1982”.

Harminckét év igen hosszú idő, ám ha abból indulunk ki, hogy az 1982-es esztendőt (vagy az 1979-est, az 1984-est, tökmindegy) a magyar vendéglátás gyászévének is kinevezhetnénk, hisz épp a rántott sertésborda, a hortobágyi húsos palacsinta és a brassói aprópecsenye ülte torát, nem lennénk ennyire büszkék. Csakhogy senki nem választhatja meg a születési dátumát, a Rézpatkónak ’82 jutott. Nekünk meg egy csomó hely. Szerdán, ebédidőben nincs vendég. A parányi kerthelyiségben kötünk ki, ahol mindössze három asztal fér el, a placc nagy részét egy régi, immár ráccsal fedett kút foglalja el, kilátás nincs, viszont dohányozni szabad.

Jó pont, hogy minden várakozással ellentétben a Rézpatkó nem magyaros, hanem magyar ételeket kínál, még jobb, hogy a májgombóclevesben (450 Ft) a sárgarépa olyan finom, hogy fütyülni támad kedvünk. Ám a levesre meg a májgombócra elfogynak a dicsérő szavak, egyáltalán a jelzők, annyira jellegtelenek. A hagymás rostélyosban reménykedünk, amit itt úgy neveznek: „rostélyos sült makói hagymakarikákkal” (1950 Ft). A hússal, hagymával nem is lenne semmi baj. Világbajnokságot nem nyernének vele, azért többé-kevésbé vállalható. Nem így a szottyadt sült krumpli, ami annyira megdöbbentő, hogy egy régi viccel próbáljuk feledni. Ám nemcsak e rémes köretet, hanem az utána következő, egészen elképesztő, felmelegített, pudingos pékárut, amit itt aranygaluskának (600 Ft) hívnak.

– Pincér, hívja a szakácsot!

– Szabadságon van, és különben is, két hétre előre mindent elkészített… De holnap már lesz!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.