chili&vanília

Rózsa a rizsben

Gasztro

Rózsát már az ókori Rómában is fogyasztottak, rendkívül nagy népszerűségnek örvendett. Ma leginkább a közel-keleti, arab, török, valamint az indiai konyhaművészetben és hétköznapi gasztronómiában játszik fontos szerepet. Indiában magukat a rózsaszirmokat is megeszik, csak úgy, ahogy vannak, a leggyakrabban azonban rózsavíz vagy rózsakivonat formájában használják főzéshez.

Étkezési célra kizárólag teljesen vegyszermentes, kimondottan erre a célra termesztett virágot szabad használni, virágárusnál vásároltat semmi esetre sem. A nemzetközi gasztronómiai színpadon kétségkívül a francia cukrászfenomén, Pierre Hermé a rózsa leghatékonyabb píárosa, aki híres, "Ispahan" fantázianevű (és igen gyakran másolt) desszertkollekciójával rendkívül népszerűvé tette. A málna-licsi-rózsa íztriója valóban bódító.


A gyümölcsrizs málnás-rózsás változata izgalmas, elegáns, illatos. Aki nem barátja az arabos-parfümös háttéríznek, természetesen elhagyhajta a rózsavizet. A tejberizs számos fűszert bír el, az egzotikusabbak kedvelői adhatnak hozzá kardamomot vagy tonkababot, a klasszikuspárti konzervatívok maradjanak a vaníliánál. A málnaszezon idén rendkívül rövid idő alatt futott le, ha már nem kapunk szép málnát, az éppen szezonjában lévő feketeszederrel vagy más (inkább savanykás) gyümölccsel is nagyon finom. Hagyományos rizssel is kiváló a végeredmény, de ha tehetjük, használjunk hozzá jó minőségű, kerek szemű rizst, pl. rizottóhoz vagy szusihoz való fajtát.

Gyümölcsrizs málnával és rózsavízzel

Hozzávalók (4-6 adag)

20 dkg kerek szemű rizs

1 liter tej (3,8%-os)

1 kávéskanál só

1 rúd vanília

7,5 dkg cukor

30 dkg málna

2 evőkanál rózsavíz

2 dl tejszín, lágy habbá verve

A díszítéshez durvára vágott pisztácia

A rizst forró vízben alaposan átöblítjük. Lábasba öntjük a tejet, hozzáadjuk a sót és a vaníliarúd kikapart magjait, majd beletesszük a rizst. Felforraljuk, majd takarékra vesszük a lángot, és lassú tűzön, folyamatos odafigyelés és kevergetés mellett kb. 30 perc alatt teljesen puhára főzzük a rizst. (Vigyázat, tényleg oda kell figyelni, mert hamar odakap!) Amikor a rizs megpuhult, hozzáadjuk a tejberizshez a cukrot, és elkeverjük, hogy a cukor felolvadjon. A vaníliarudat eltávolítjuk. Átöntjük egy edénybe, közvetlenül a felületére frissen tartó fóliát helyezünk (hogy ne bőrösödjön), és teljesen kihűtjük. Amikor kihűlt, hozzáadjuk a rózsavizet, és beleforgatjuk a málnát - néhány szemet tegyünk félre a díszítéshez. A tejszínhabot lágyra felverjük, és óvatosan a gyümölcsös tejberizsbe forgatjuk. Poharakba vagy szép tálkákba adagoljuk, tetejét málnaszemekkel és durvára vágott, sótlan pisztáciával díszítjük. Előre is elkészíthető.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.