étel, hordó

Tay Ho

  • ételhordó
  • 2022. augusztus 10.

Gasztro

Az Ó utca és a Hajós utca sarkán álló épület feltűnés nélkül simul a terézvárosi városképbe.

Tipikus neoreneszánsz bérház a 19. század végéről, de sehol egy erkélyt tartó Atlasz, fali Vénusz, homlokzati sárkány, arany medve. Mivel az 1892-ben átadott ház tervezőjét, Millnich Alfrédot sem jegyzik különösebben az építészeti lexikonokban, érdekességekre vadászva legfeljebb a bűvös 23-as számot említenénk. A kétbejáratú ház ugyanis egyszerre az Ó utca 23., és a Hajós utca 23., ami persze merő véletlen. De ha itt vagyunk, nem mehetünk el szó nélkül a szomszédos Ó utca 25. mellett sem, amely nemcsak kisebb, de jóval későbbi is a kétkapus szomszédnál. Ebben az az érdekes, hogy a korábban itt álló házat nem bontották vagy bombázták le, nem is lőtték szét, hanem gondosan elpusztították; a korábban kuplerájként, 1949 után az IKV kezelésébe került egyemeletest 1984-ben semmisítették meg. „Szándékosan gyújtották fel, a tűzoltók csinálták a tüzet, próbatüzet próbatűzoltáshoz, mint lehet egy ilyen keskeny utacskában, nappali forgalomban, zsúfoltságban kivonulni, tüzet oltani” – írta az Esti Hírlap, de azt is hozzátették, hogy a „felgyújtott” házat az IKV már 1975-ben szanálta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.