ételhordó

Terv presszó

  • ételhordó
  • 2017. szeptember 17.

Gasztro

A Szabadság téri NER-emlékmű árnyékában nem sok jelentősége van annak, hogy tőle pár méterre, a Nádor utcában jóval régebben jut kifejezésre a történelemhamisítás. De a 19. sz. ház alatt található vendéglátóipari egység nem megrendelésre született: a Terv presszó egyszerűen itt maradt a komcsi időkből, valahogy túlélte a kilencvenes évek bankfiók- és kínaibüfé-járványát, üzemeltetői pedig egy nap arra ébredtek, hogy Budapesten is beköszöntött a retró. Így hát bolondok lettek volna nevet és profilt váltani, inkább rátettek még két lapáttal a rákosis „feelingre”. Mivel a szocreál festményes, fekete autós, ÁVH-bőrkabátos dizájnt már lenyúlta a Terror Háza, az itteni berendező a sportvonalra állt rá: a falra főleg az aranycsapatot ábrázoló, hatalmasra nagyított fotókat kasírozott, a különféle tárlókba és a polcokra korabeli használati tárgyak légióját (a termosztól a néprádióig) tette, melyeknek láttán kezdődhet is a sóhajtozás: „ilyenje az apáméknak is volt”.

Fénykorában, amikor még Münnich Ferencnek hívták a Nádor utcát, a Terv valóban eszpresszóként működött, a választékot a kávé, a szeszes és üdítőitalok – közelebbről az Unicum –, a szendvicsek és a füstízű sütemények jelentették. Noha most is „presszó”, ma már konyhát visznek, de azért a szépen kidolgozott, korban illő étlapon – egy kivétellel – csupa olyan fogást sorolnak fel, amit Farkas Mihálynak is felszolgálhattak volna.

Hideg gyümölcslevessel (890 Ft) indítanánk, de az egyébként barátságos felszolgáló hölgy egyből a főételeket hozza. Biztosan lenne helye a reklamációnak, de értelme nem sok. A csirkepaprikás házi galuskával (2290 Ft) combot jelent, amit rendesen megcsináltak, ízesítettek, úgyhogy legfeljebb a házi galuska szókapcsolattal lehetnek fenntartásaink. A rántott sertésbordáról (2390 Ft) egyértelműen állíthatjuk, hogy 30 évvel ezelőtt a legjobb helyeken is sokkal rosszabbat adtak, ezért különösen rosszul esik, hogy mellé a krumplisaláta csak attól emlékezetes, hogy az alapanyag szétfőtt. A már említett étlapi kivételt pedig a Terv sajtburger (2290 Ft) jelenti, ami minden bizonnyal a nagyszámú külföldi vendég kedvéért készül. Ennek megfelelően szó sincs az oly divatos csalamádés-ketchupos retróburgerről: ha létezik átlagos sajtburger, ez az. A hiteles múlt­idézést csak a túrós palacsintánál (790 Ft) tapasztaljuk, a régi nyarak emléke sejlik fel: régen minden rosszabb volt.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.