chili&vanília

Töltött tök

Gasztro

A hússal töltött nyári zöldségek azon ételek csoportját gazdagítják, amelyekkel szinte minden nemzet büszkélkedhet. Ahol terem padlizsán, cukkini, tök, paprika és paradicsom, ott egészen biztosan találkozunk valamilyen töltött formájukkal is. A főzőtököt leggyakrabban tökfőzelékként készítjük – ennél hétköznapibb, jellegzetesebb nyári magyar fogást nemigen tudnánk megnevezni, egyben az egyik legmegosztóbb ételünk is: ki paprikásan, rántással, melegen, ki fehéren, tejfölösen habarva, hidegen kapta a családi örökséget. Az alábbi töltött tök receptben az a legjobb, hogy a főzőtök belsejéből készül a zöldségkarikák mellé édes-savanykás, tökfőzelékszerű mártás, amelyet a tetejére szórt juhsajt, esetleg morzsolt sós fetasajt ellensúlyoz. A nyár egyik leggyakoribb fogása lehet.

Töltött nyári tök kapormártással

Hozzávalók (4 adag)

 

Töltelék:

10 dkg rizs, megfőzve

50 dkg darált hús (sertés vagy pulyka)

só, bors

1 púpozott teáskanál pirospaprika

1 csokor finomra aprított petrezselyem

1 egész tojás

2 egész nyári főzőtök

4 evőkanál olívaolaj

 

Kapormártás:

a zöldség kivájt belseje

3 dl tejföl

1 teáskanál étkezési keményítő

1 evőkanál lágy fehérbor vagy almaecet

1 evőkanál méz

1 nagy csokor finomra aprított kapor

a tetejére: kb. 10 dkg juhsajt, friss kapor, jófajta

olívaolaj

 

A sütőt előmelegítjük 190 fokra. A töltelékhez a rizst előre megfőzzük. Közben a darált húst sózzuk, borsozzuk, összekeverjük a fűszerekkel és a finomra aprított petrezselyemmel. Hozzáadjuk a főtt rizst és a tojást, alaposan összedolgozzuk. A tökből vastagabb karikákat vágunk, a belsejüket karalábévájó segítségével kb. 2/3 mélységig kivájjuk, úgy, hogy az alja megmaradjon, tehát nem teljesen lyukasra. A zöldségek üregét sózzuk, meglocsoljuk kevés olívaolajjal. Púposra megtöltjük a fűszeres, húsos töltelékkel. Alufóliával bélelt tepsire állítjuk. Kívülről is meglocsoljuk némi olívaolajjal. Alufóliával lefedve, 45 percig sütjük, az utolsó 10 percben fedetlenül.

Miközben sül, elkészítjük a mártást: A tök belsejét egy kis lábasba tesszük, ráöntünk kb. 2,5 dl vizet (éppen hogy lepje el, a pontos mennyiség a zöldségek fajtájától, víztartalmától is függ), sózzuk, borsozzuk. Fedő alatt, kb. 20 percig főzzük, amíg minden teljesen megpuhul. Ekkor botmixerrel simára pépesítjük, és behabarjuk egy kevés étkezési keményítővel kikevert tejföllel. Mézzel és ecettel beállítjuk az ízeket, kellemesen pikáns legyen, mint egy tökfőzelék. Végül hozzáadjuk a finomra aprított kaprot.

Tálaláskor mindenki tányérjába adagolunk a szószból, beleállítjuk a töltött zöldséget, majd megszórjuk reszelt juhsajttal (ezt rá is süthetjük a sütés utolsó 5 percében) és friss kaporral, meglocsoljuk pár csepp jó olívaolajjal.

Mautner Zsófi rovata. Blogját lásd: www.chiliesvanilia.hu

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.