„A Szuezi-csatornában elakadt hajót a világ kevés kikötője tudja fogadni”

Gazdaság

„Az Ever Given nevű konténerszállító hajó váratlan pillanatban a legnagyobb csapást adta a világgazdaságnak, amit bárki vagy bármi valaha adhatott” – mondta a Narancs.hu-nak Forman Balázs, a Corvinus Egyetem Gazdaságföldrajzi, Geoökonómia és Fenntartható Fejlődés Tanszékének docense.

Magyar Narancs: Mi a története és mi a jelentősége a világ legforgalmasabb vízi útjának?

Forman Balázs: A Szuezi-csatornát még az Oszmán Birodalom területén brit és francia tőkéből építették meg 1859 és 1869 között. A Rotschild Bankház 4 millió fontos kölcsöne kellett, hogy Nagy-Britannia lehessen a csatorna fő részvényese. A csatornát jóval később, 1956. július 26-án Nasszer egyiptomi elnök államosította. Épp időben ahhoz, hogy az erre adott brit-francia- izraeli válaszreakció, ellentámadás az 1956-os magyar forradalmat háttérbe szorítsa. Most lehet, hogy Kína fogja kibővíteni az Új Selyemút-program keretében. Kicsi a világ. Természetesen. De ha a hajóknak meg kell kerülniük az afrikai Jóreménység fokát, akkor talán kicsit nagyobbnak tűnik a glóbusz.

MN: Mit kell tudni a konténerszállító hajókról, azok újabb és újabb generációról, és mit az elhíresült Ever Givenről?

FB: Az Ever Given nevű konténerszállító hajó most váratlan pillanatban a legnagyobb csapást adta a világgazdaságnak, amit valaha bárki vagy bármi adhatott. A két éve a Japán Shikoku szigetén, az Imabari hajógyárban gyártott konténerszállító nem csak a világ egyik legnagyobb hajója. A konténerszállító hajók hetedik vagy nyolcadik generációjának tagja. A hatodik generációs, úgynevezett New Panamax hajók 400 méter hosszúak, 15 méter a merülési mélységük és mintegy 14 ezer konténert képesek szállítani. (New Panamax névvel azokat a hajókat illetik, amelyek át tudnak haladni a Panama-csatornán annak 2016-os bővítése után. Az Ever Given ennél is újabb generációs hajónak számít - a szerk.) Minden egyes új generáció legalább 25 százalékkal több konténert képes szállítani, mint az előzőek. Az Ever Given kapacitása 22 ezer konténer. Igaz, most csak 18 ezer van rajta. 

Forman Balázs: A munkahely közelsége csak sokadlagos szempont volt

 
Forman Balázs
Fotó: A szerző felvétele

MN: Az első vizsgálatok azt valószínűsítik, nem csak a nagy szél okozhatta, hogy ez a hatalmas hajó keresztül fordult a csatornában. Mire lehet gyanakodni?

FB: Az úgynevezett Suezmax hajók azok az olajszállító szupertankerek, amelyek maximum 400 méter hosszúak, 50 méter szélesek, 68 méter magasak a víz felszíne fölött, hogy átférjenek a csatorna felett átívelő Egyiptomi-Japán Barátság hídja alatt. Merülési mélységük maximum 20 méter, ami egy hétemeletes magyarországi panelház magassága. Ha a szállított olaj mennyisége miatt nagyobb lenne a hajó merülési mélysége, akkor a kőolaj egy részét átszivattyúzzák a Szuezből Port Saidba a csatornával párhuzamosan futó vezetéken. De az akár a csatorna nem megfelelő karbantartásának problémáira is utalhat, hogy egy 15 méter merülési mélységű hajó megfeneklik egy elméletileg 20 méter merülésű hajók közlekedésére is alkalmas vízi úton.

MN: Egy ilyen óriási hajót milyen kikötők képesek fogadni? Egyáltalán, kik gyártották, milyen zászló alatt fut, a legénységet kik adják? Honnan visz árut hova?

FB: Az Ever Given méretű, úgynevezett arany osztályba tartozó konténerszállító hajókat a világon alig néhány kikötő képes fogadni. Európában Rotterdam, Ázsiában Dubai, Szingapúr, Hong Kong és Oszaka. A Panama-csatornába be sem férnek.

A hajón lévő konténereket szállító kamionsor Budapesttől Nyíregyházáig érne.

Ha valaki a világgazdaságot érintő kár miatt szeretne perelni, akkor lehet, hogy bajban lenne. A hajó tulajdonosa japán, panamai zászló alatt hajózik, a jelenlegi híradások szerint a hajón szolgálatot teljesítő legénység német, miközben kínai árukat szállít Hollandiába, pontosabban az Európai Unióba. A hajó biztosítását a londoni székhelyű Lloyd's végzi. A Brexit utáni, a járvány által gyötört Nagy-Britanniának talán semmi sem hiányzik jobban, mint az egyik legpatinásabb brit cég, a Lloyd's csődje.

A 2008-as gazdasági válság óta egyébként mára 8 miliárd tonnáról 11 milliárd tonnára nőtt a világkereskedelemben a konténerszállító hajókon szállított áruk mennyisége. Akárhogy is nézzük, ez közel 40 százalékos növekedés.

MN: Mekkora bevételt jelent Egyiptomnak egy évben a Szuezi-csatorna?

FB: A Szuezi-csatorna nemzetközi vízi út egyiptomi területen. A csatorna használatának díjából Egyiptomnak évi 8 milliárd dolláros bevétele volt 2019-ben. Az ország turizmusból származó bevételei a piramisokkal, Kairóval, Alexandriával, a Földközi- és a Vörös-tenger üdülőhelyeivel, mint turisztikai desztinációkkal mindössze 12 milliárdot hoztak. Miközben a Kínából származó import értéke Egyiptomban közel 60 milliárd dollár volt 2019-ben, az ország összes importjának 85 százaléka. Egyiptom 40 milliárdos külkereskedelmimérleg-hiánya mellett.

 

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.