Direkt36: Szijjártó régi barátjának cége is dolgozott a BMW-gyár építésén

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 15.

Gazdaság

A lap információi szerint Benkő Szilárd cége jól járt a miniszter által nyomatott beruházással. 

A kormány hatalmas összegű támogatásokkal segítette a debreceni gyárépítést. A beruházás kormányzati arca a kezdetektől Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter volt. A Direkt36 most kiderítette, hogy a munkálatokban részt vett egy olyan cég is, amely pár éve került a külügyminiszter régi barátja és korábbi munkatársa, Benkő Szilárd tulajdonába.

Szijjártó Péter külügyminiszter 2018-ban jelentette be, hogy a BMW Debrecen mellett fogja felépíteni új gyárát. A miniszter elmondta, hogy a döntést 14 hónapnyi tárgyalássorozat előzte meg, és ő személyesen is több alkalommal tárgyalt az autógyár igazgatóságának tagjaival.

A kormánynak már a kezdetektől különösen fontos volt ez a beruházás, jelentős vállalásokat tettek annak érdekében, hogy a német cégóriásnak megérje Magyarországra jönni. Az autógyár építéséhez 12,3 milliárd forintot, a BMW-t kiszolgáló akkumulátorgyárra pedig további 14 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást biztosított a magyar költségvetés. Ezen túl a környék infrastruktúrájának fejlesztésére is százmilliárdos nagyságrendben költött a kormány. 

A beruházásból a legismertebb kormányközeli üzletemberek cégei profitáltak, Garancsi István Market Zrt. nevű cége 22 milliárd forintért kapott tereprendezési és vízelvezetési munkálatokat, Szijj László vállalata, a Duna Aszfalt Zrt. 8,6 milliárdos útépítési részfeladatot kapott, Mészáros Lőrinc V-Híd Zrt. nevű cége pedig több vasútépítési projektet nyert el az államtól. 

A Szijjártó Péterhez szorosan kötődő üzletember, Benkő Szilárd Verbau Kft. nevű cége a gyár építésében és egy ahhoz kapcsolódó vasútfejlesztési projektben is részt vett.

A vállalat a közösségi médiában jelentette be, hogy egy 95 ezer négyzetméteres betonozási feladattal részt vesznek a Debrecen és Füzesabony közötti vasútvonal fejlesztésében, és azt is itt adták hírül, hogy a cég 36 ezer négyzetméternyi ipari padlót készít az épülő BMW-gyárhoz. 

Ezeknek a feladatoknak a részletei nem érhetőek el nyilvános közbeszerzési adatbázisokból, de a Direkt36-nak egy név nélkül nyilatkozó, a piaci árakat ismerő forrás szerint egy ekkora vasútfejlesztési projekt piaci áron nagyjából 1,4-1,5 milliárd forintba, míg az ipari padlózási projekt hozzávetőlegesen 700-800 millió forintba kerül. 

Benkő Szilárd 2022-ben azután vásárolta meg a Verbau Kft-t, hogy a cég elnyert egy milliárdos állami támogatással épülő, kecskeméti gyárépítési megbízást. A Verbau éves árbevétele már Benkő érkezése előtt is stabilan 5 milliárd körül volt. Ez a szám viszont jelentősen, meredeken emelkedett az elmúlt években. 2022-ben a 13 milliárdot, 2023-ban pedig már a 22 milliárd forintot is meghaladta. 

Benkő 2015 előtt a Miniszterelnökségen majd a külügyi tárcánál dolgozott, mindkét helyen Szijjártó munkatársaként, majd az üzleti életbe távozott, de ahogyan azt a Direkt36 több cikkben is feltárta, kapcsolata nem szakadt meg sem a miniszterrel, sem pedig a külüggyel. Egyik cége 2020-ban közel 300 millió forint vissza nem térítendő állami támogatást kapott a Külgazdasági és Külügyminisztérium egyik háttérintézményétől, ugyanabban az évben, amikor Benkő együtt utazott Szijjártó miniszterrel a Lady MRD nevű luxusyachton.

A Direkt36 megkérdezte Benkőt a BMW-gyárhoz kapcsolódó munkálatokról és kérdéseket küldtek a Külgazdasági és Külügyminisztériumnak, valamint a BMW-nek is. Egyedül a BMW reagált, ők is csak annyit, hogy nem adhatnak információt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.