Direkt36: Szijjártó régi barátjának cége is dolgozott a BMW-gyár építésén

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 15.

Gazdaság

A lap információi szerint Benkő Szilárd cége jól járt a miniszter által nyomatott beruházással. 

A kormány hatalmas összegű támogatásokkal segítette a debreceni gyárépítést. A beruházás kormányzati arca a kezdetektől Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter volt. A Direkt36 most kiderítette, hogy a munkálatokban részt vett egy olyan cég is, amely pár éve került a külügyminiszter régi barátja és korábbi munkatársa, Benkő Szilárd tulajdonába.

Szijjártó Péter külügyminiszter 2018-ban jelentette be, hogy a BMW Debrecen mellett fogja felépíteni új gyárát. A miniszter elmondta, hogy a döntést 14 hónapnyi tárgyalássorozat előzte meg, és ő személyesen is több alkalommal tárgyalt az autógyár igazgatóságának tagjaival.

A kormánynak már a kezdetektől különösen fontos volt ez a beruházás, jelentős vállalásokat tettek annak érdekében, hogy a német cégóriásnak megérje Magyarországra jönni. Az autógyár építéséhez 12,3 milliárd forintot, a BMW-t kiszolgáló akkumulátorgyárra pedig további 14 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást biztosított a magyar költségvetés. Ezen túl a környék infrastruktúrájának fejlesztésére is százmilliárdos nagyságrendben költött a kormány. 

A beruházásból a legismertebb kormányközeli üzletemberek cégei profitáltak, Garancsi István Market Zrt. nevű cége 22 milliárd forintért kapott tereprendezési és vízelvezetési munkálatokat, Szijj László vállalata, a Duna Aszfalt Zrt. 8,6 milliárdos útépítési részfeladatot kapott, Mészáros Lőrinc V-Híd Zrt. nevű cége pedig több vasútépítési projektet nyert el az államtól. 

A Szijjártó Péterhez szorosan kötődő üzletember, Benkő Szilárd Verbau Kft. nevű cége a gyár építésében és egy ahhoz kapcsolódó vasútfejlesztési projektben is részt vett.

A vállalat a közösségi médiában jelentette be, hogy egy 95 ezer négyzetméteres betonozási feladattal részt vesznek a Debrecen és Füzesabony közötti vasútvonal fejlesztésében, és azt is itt adták hírül, hogy a cég 36 ezer négyzetméternyi ipari padlót készít az épülő BMW-gyárhoz. 

Ezeknek a feladatoknak a részletei nem érhetőek el nyilvános közbeszerzési adatbázisokból, de a Direkt36-nak egy név nélkül nyilatkozó, a piaci árakat ismerő forrás szerint egy ekkora vasútfejlesztési projekt piaci áron nagyjából 1,4-1,5 milliárd forintba, míg az ipari padlózási projekt hozzávetőlegesen 700-800 millió forintba kerül. 

Benkő Szilárd 2022-ben azután vásárolta meg a Verbau Kft-t, hogy a cég elnyert egy milliárdos állami támogatással épülő, kecskeméti gyárépítési megbízást. A Verbau éves árbevétele már Benkő érkezése előtt is stabilan 5 milliárd körül volt. Ez a szám viszont jelentősen, meredeken emelkedett az elmúlt években. 2022-ben a 13 milliárdot, 2023-ban pedig már a 22 milliárd forintot is meghaladta. 

Benkő 2015 előtt a Miniszterelnökségen majd a külügyi tárcánál dolgozott, mindkét helyen Szijjártó munkatársaként, majd az üzleti életbe távozott, de ahogyan azt a Direkt36 több cikkben is feltárta, kapcsolata nem szakadt meg sem a miniszterrel, sem pedig a külüggyel. Egyik cége 2020-ban közel 300 millió forint vissza nem térítendő állami támogatást kapott a Külgazdasági és Külügyminisztérium egyik háttérintézményétől, ugyanabban az évben, amikor Benkő együtt utazott Szijjártó miniszterrel a Lady MRD nevű luxusyachton.

A Direkt36 megkérdezte Benkőt a BMW-gyárhoz kapcsolódó munkálatokról és kérdéseket küldtek a Külgazdasági és Külügyminisztériumnak, valamint a BMW-nek is. Egyedül a BMW reagált, ők is csak annyit, hogy nem adhatnak információt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."